AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #61 Skrevet 24. mars 2022 Her er det som vanlig noe som skurrer, det er mer hensiktsmessig at du oppgir hva du bruker penger på en alt du ikke kjøper. Har du uføretrygd med barn, har du både trygden, barnetillegg, barnetrygd, en ekstra barnetrygd, barnebidrag eller bidragsforskydd om far ikke betaler, samt bostøtte om uføretrygden er lav. Du har også masse tid til å handle sesong tøy osv til barnet på tilbud. Så hva bruker du alle pengene på? Anonymkode: c2a53...ad7 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #62 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det som vanlig noe som skurrer, det er mer hensiktsmessig at du oppgir hva du bruker penger på en alt du ikke kjøper. Har du uføretrygd med barn, har du både trygden, barnetillegg, barnetrygd, en ekstra barnetrygd, barnebidrag eller bidragsforskydd om far ikke betaler, samt bostøtte om uføretrygden er lav. Du har også masse tid til å handle sesong tøy osv til barnet på tilbud. Så hva bruker du alle pengene på? Anonymkode: c2a53...ad7 Se der ja, måtte komme en sånn melding også.. Virkelig? det skal alltid komme noen som betviler de som sier de er fattig, for en nedrig holdning dere har Anonymkode: 3ed2a...774 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #63 Skrevet 24. mars 2022 Er ikke ufør, men var lavtlønnet en god stund og fikk kun jobbet deltid. Gjorde ting som ikke kostet noe, bibliotek hvor jeg lånte bøker og tegneserier, jogge eller gå i skogen, en kaffe utenfor i solen, bake eget brød, boller el og ta med på tur osv. Anonymkode: abcd7...ab7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #64 Skrevet 24. mars 2022 Ser at ts har barn og en del andre uføre med dårlig råd het også har barn, barn koster som faen og ikke alltid gitt at barnefar er i bildet eller betaler bidrag, eller at det holder med barnetrygd, barn koster ganske mye mer enn det jevnt over. Jeg har selv ung ufør og lever greit, jeg er ikke fattig men har ikke råd til ting som bil eller bolig, ferier osv, jeg må spare lenge til hver ting. Om jeg skulle fått barn og blitt alenemor så hadde det gått til helvete her. Anonymkode: 0a9dc...186 3
baldrian Skrevet 24. mars 2022 #65 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aktiv på dagtid, er det en ting? Ja, det er et tilbud om fysisk aktivitet. Men du må søke opp det som eventuelt foregår der du bor, jeg tror ikke de har noen samleside. Her er eksempler fra Agder og Oslo: https://aktivpadagtid.no/ http://aktivdagtidoslo.no/
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #66 Skrevet 24. mars 2022 Jeg er ikke ufør enda, men er på AAP. Jeg er mye syk, men på de bedre dager prøver jeg å lese bøker (låner på bibliotek), tar meg tur ut i naturen (tar med termos og noe varmt å drikke), lærer språk (går sakte, men litt er bedre enn ikke noe), se serier. Har ellers ikke råd til noe så prøver gjøre alt mest mulig billig, men er trist. Kunne ønske jeg kunne trene , men jeg blir syk av å trene så tur er min måte å være aktiv på. Viss du føler deg ensom , og uten venner kan du jo bli med på ulike venne grupper på FB og se om du kan bli kjent på den måten? De har blant annet Hey girl grupper . Du kan f.eks søke Hey girl (og byen du bor i). Anonymkode: 51745...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #67 Skrevet 24. mars 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Når man da har søsken og foreldre som lever et luksusliv fullt av reiser, eiendommer, luksus og bekymringsløst liv. Da får man det litt rett i ansiktet. At man ikke har noe i nærheten av det samme. Jeg kan godt forstå det om livet er vanskelig dersom helsen gjør at du kanskje såvidt orker å stå opp fra sengen en time i løpet av dagen. Men for det økonomiske er det bare å se lyst på det: 1. Du får betalt av staten, for å være hjemme. Bare det i seg selv er jo helt fantastisk! Så ufattelig heldige vi er i Norge! 2. Du har barn. Jeg har et par venninder som ville gitt opp alle pengene de har på et blunk for å få det. Barn er ikke for alle, men for de som virkelig ønsket seg det så er det lite i livet som er så smertefult som å ikke ha det. 3. Som andre har nevnt så er vi utrolig heldige i Norge for vi har offentlig tilgang til så utrolig mye flott og det er gratis! Tusenvis av bøker venter på deg på biblioteket, mange steder tilbyr gratis utleie av utstyr til å ville finne på omtrent det du vil. En haug av tilbud er gratis tilgjengelig for barnet ditt. Gratis konserter, fantastisk natur. Det er så mye å fylle livet med som ikke koster penger! Jeg er riktignok i en annen situasjon, men samtidig ikke. Jeg valgte for fem år siden å ta et alvorlig blikk på forbruket mitt. Siden den gang har jeg ikke vært på en eneste flytur og kun kjøpt sokker en gang (ikke så mye som ett annet klesplagg). Jeg vet ikke hva du legger i luksus, men jeg klipper mitt eget hår (har alltid gjort det) og har aldri vært på behandling a la massasje/spa etc.. Dyreprodykter ga jeg også opp og handler fantastisk utvalg av grønt på innvandrerbutikk i nærheten til halve prisen. Jeg ønsket å leve et enklere liv som var langt mer bærekraftig. Jeg forstår at det er noe annet når det er selvvalgt, men det er absolutt ikke et trist liv å avstå fra livets kjøpepress og heller ta bedre på de små gledene i hverdagen her og nå. Verken foreldre eller søsken lever det samme livet. Jeg skulle ønske jeg slapp å bruke så mye tid på jobb, der går dessverre mye av livet mitt bort, men planlegger å bli økonomisk uavhengig innen jeg er 50! Anonymkode: 85a57...0f9 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #68 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Se der ja, måtte komme en sånn melding også.. Virkelig? det skal alltid komme noen som betviler de som sier de er fattig, for en nedrig holdning dere har Anonymkode: 3ed2a...774 Ja virkelig, jeg har jobbet et sted i systemet som gjør at jeg vet hvor mye ulike grupper får utbetalt. Og i de aller aller fleste tilfellene er det dårlig disponering fremfor dårlig råd som er problemet. Jeg ble selv sjokkert over sannheten. Anonymkode: c2a53...ad7 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #69 Skrevet 24. mars 2022 Minstesats ufør burde økes betraktelig, men neida er bare lønnsmottakere som skal ha høyere lønn.. og de burde absolutt høyne grensen for å kunne få bostøtte. Det koster like mye for en ufør person å leve som for en lønnsmottaker. Anonymkode: c32a9...4b5 4 1
Adrenalina1 Skrevet 24. mars 2022 #70 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du kan jo jobbe litt ved siden av uføretrygden hvis du har helse til det. Selv er jeg for syk til å bruke penger når man bare ligger inne hele dagene med smerter blir man glad bare for å klare og sitte i stua en time på kvelden. Man du må da ikke bruke penger for å kose deg, du kan gå på besøk, gå en tur med medbrakt niste, ta med barnet ut og grille pølser på et bål, strandtur, telttur etc. Anonymkode: 23979...fdd Er man ufør stiller man sist i køen som arbeidssøker. 2
Adrenalina1 Skrevet 24. mars 2022 #71 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er ikke ufør enda, men er på AAP. Jeg er mye syk, men på de bedre dager prøver jeg å lese bøker (låner på bibliotek), tar meg tur ut i naturen (tar med termos og noe varmt å drikke), lærer språk (går sakte, men litt er bedre enn ikke noe), se serier. Har ellers ikke råd til noe så prøver gjøre alt mest mulig billig, men er trist. Kunne ønske jeg kunne trene , men jeg blir syk av å trene så tur er min måte å være aktiv på. Viss du føler deg ensom , og uten venner kan du jo bli med på ulike venne grupper på FB og se om du kan bli kjent på den måten? De har blant annet Hey girl grupper . Du kan f.eks søke Hey girl (og byen du bor i). Anonymkode: 51745...cc2 Får jeg spørre på hvilken måte du blir syk av å trene?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #72 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er du er troll eller mener du i fullt alvor denne dritten du har lirt ut av deg? Anonymkode: 80455...bd7 Dette er vel en person som har det vondt da. Anonymkode: 8f981...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #73 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): For noen år siden hadde jeg laveste sats AAP. Men så fikk jeg erstatning og høy uføretrygd og livet er noe HELT ANNET uten økonomiske begrensninger. Anonymkode: 02a3b...503 Hvordan gikk du fra aap minstesats til høy ufør? Både aap og ufør går jo ut i fra inntektene man har hatt, så det høres jo litt spesielt ut å ha gått fra minstesats på aap til høy sats ufør. Anonymkode: ccb01...be3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #74 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det må være slitsomt å være rundt deg, eller hjelpe sånne som deg - når du skal fokusere på alt som er negativt. Men du får bare sitte hjemme å klage uten å prøve og gjøre en forandring i livet ditt. Så skal jeg fortsette å lete etter de positive tingene med livet. Anonymkode: 0e093...918 Som sagt, er ikke dette svaret fra ts men en annen… Anonymkode: 2df40...3b2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #75 Skrevet 24. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan gikk du fra aap minstesats til høy ufør? Både aap og ufør går jo ut i fra inntektene man har hatt, så det høres jo litt spesielt ut å ha gått fra minstesats på aap til høy sats ufør. Anonymkode: ccb01...be3 Fordi NAV skjønte at det hadde vært en saksbehandlingsfeil. Ble endret, og i tillegg fikk jeg ung ufør tillegg. Er også så heldig å få bostøtte. Så jeg kan ikke klage. Men, til gjengjeld tok det 20 år før systemet fungerte for meg, til tross for en godt dokumentert og svært alvorlig sykdom. Anonymkode: 02a3b...503
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #76 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Her er det som vanlig noe som skurrer, det er mer hensiktsmessig at du oppgir hva du bruker penger på en alt du ikke kjøper. Har du uføretrygd med barn, har du både trygden, barnetillegg, barnetrygd, en ekstra barnetrygd, barnebidrag eller bidragsforskydd om far ikke betaler, samt bostøtte om uføretrygden er lav. Du har også masse tid til å handle sesong tøy osv til barnet på tilbud. Så hva bruker du alle pengene på? Anonymkode: c2a53...ad7 Nei, jeg bruker pengene varsomt, og de går til mat og gjeld etter ørten år på aap. Du er så bestemt på at ting skurrer, men det gjør dessverre ikke det. Kunne jeg ha kuttet på utgifter, så hadde jeg gjort det, men alt er skåret til beinet, det er ikke noe mer å kutte ut. «så hva bruker du alle pengene på» vel. Det er virkelig ikke mye å leve av… Du lever nok i en vrangforestilling om at uføre og alenemødre får kasta fullt av penger etter seg. Det er virkelig ikke slik… bostøtten er på 300kr. barnetrygd er 1054x2 kr bidrag er på 1000kr Og trygda, den er lav… Så har man utgifter som husleie (som tar halve trygda) strøm, månedlige avdrag og trekk pga gjeld. Mobilabonnement (billigste type) til to, forsikring, lege, tannlege, mat, transport, medisiner osv. Da er det ikke noe igjen. Barnet får klær i julegaver etc og sv besteforeldre og kjøper jeg klær, er det til barnet. Jeg har faktisk ikke råd til klær til meg selv. Anonymkode: 2df40...3b2 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #77 Skrevet 24. mars 2022 TS, da jeg hadde laveste sats AAP prøvde jeg å sette meg et mål eller å ha et prosjekt. F.eks. lære å bake brød. Lære å lage en matrett. Lære å lage billigst og sunnest mulig velsmakende mat. Leite byen og nettet rundt etter gode tilbud (finn.no er gull verdt! Har nesten bare brukte ting hjemme). Systematisere og rydde opp i alle eiendeler hjemme. Oppdage kule og oppbyggende støtteforumer på nett (mener IKKE KG). Fikk meg stamkafe hvor jeg unnet meg 1 latte i uka og ble kjent med andre utenfor samfunnet (men passet på å holde meg til de som ikke prøvde dra meg ned i masse negativitet). M.m. Anonymkode: 02a3b...503 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #78 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi NAV skjønte at det hadde vært en saksbehandlingsfeil. Ble endret, og i tillegg fikk jeg ung ufør tillegg. Er også så heldig å få bostøtte. Så jeg kan ikke klage. Men, til gjengjeld tok det 20 år før systemet fungerte for meg, til tross for en godt dokumentert og svært alvorlig sykdom. Anonymkode: 02a3b...503 Men da har du vel ikke høy uføresats? Nå bare spør jeg av nysgjerrighet, men jeg trodde man kun fikk ung ufør-tillegget dersom man hadde tjent for lite til å få mer enn minstesum? Og bostøtte får man vel heller ikke dersom man har høy sats? Anonymkode: ccb01...be3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #79 Skrevet 24. mars 2022 Skattetrekk er på 5000kr og gjeld betaler jeg 3000kr i måneden. Anonymkode: 2df40...3b2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #80 Skrevet 24. mars 2022 Alle tror at alle i Norge er så rike. Men er utrolig mange fattige også! Skillet mellom rike og fattige er helt enormt. Man er dømt å leve i fattigdom om man er på minstesats uføre i norge, en skam! Anonymkode: 0e22c...aae 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå