AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Hei hei, Vi har diskusjoner i heimen om hvor lenge vi blir borte i forelderpermisjon. Vi ønsker ta 59 uker og 80%, som ha gradert permisjon, 50%, som fungerer best med våre jobber og livssituasjon. Jeg prøver og finne ut hvor lang permisjonen blir. Hvordan skal vi da tenke, når jeg jobber 50% og har permisjon 50%. I en helt «normal» situasjon med termin 22.08 se slik ut: - Mor: 3+19 uker + 9 fellesperioden - Far: 19 uker + 9 fellesperioden I datoer: - Mor: 01. august - 19. august (forbeholdt) + 22 august - 03 mars. - Far: 03 mars - 15 september. Men hva når begge tar 50% permisjon? Jeg antar perioden blir forlenget, men jeg klarer ikke forstå hvor lenge. Noen smarte og kunnskapsrike sjeler? Prøver og lage en plan for arbeidsgiver Anonymkode: 6413b...6c0
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Tar dere ut 50% samtidig? Slik at det blir 100% uttak? Eller er det noen andre som passer barnet den 50% hvor en av dere jobber 50% og den andre jobber 100%? Anonymkode: 4b9c1...c49
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tar dere ut 50% samtidig? Slik at det blir 100% uttak? Eller er det noen andre som passer barnet den 50% hvor en av dere jobber 50% og den andre jobber 100%? Anonymkode: 4b9c1...c49 Begge scenario er mulig. Vi har begge full hjemmekontor og fleksible arbeidstider, så vi kan egentlig både jobbe 50% og passe barnet 50%, hvis vi jobber kortere dager og litt mer fleksibelt når Vi kan uansett hjelpe hverandre om den andre er i 100% jobb. Tenkte også på og ta ut 50% samtidig, at det blir 100% uttak. Men begge disse er litt åpne fremdeles, da jeg ikke forstår 100% utfallet av dem 🙈 Anonymkode: 6413b...6c0
Hedda-78 Skrevet 24. mars 2022 #4 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Begge scenario er mulig. Vi har begge full hjemmekontor og fleksible arbeidstider, så vi kan egentlig både jobbe 50% og passe barnet 50%, hvis vi jobber kortere dager og litt mer fleksibelt når Vi kan uansett hjelpe hverandre om den andre er i 100% jobb. Tenkte også på og ta ut 50% samtidig, at det blir 100% uttak. Men begge disse er litt åpne fremdeles, da jeg ikke forstår 100% utfallet av dem 🙈 Anonymkode: 6413b...6c0 Hæ? Du har tenkt å være hjemme med baby OG jobbe 50% på hjemmekontor samtidig? Har mine tvil på at det er gjennomførbart. Med baby i hus, får man ikke gjort en dritt, knapt nok spise frokost eller ta en dusj i fem minutter. Blir vanskelig å få jobbe i fred i fire timer, tenker jeg 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #5 Skrevet 24. mars 2022 Har du prøvd planleggeren på sidene til NAV? Anonymkode: ea24e...c6c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #6 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei hei, Vi har diskusjoner i heimen om hvor lenge vi blir borte i forelderpermisjon. Vi ønsker ta 59 uker og 80%, som ha gradert permisjon, 50%, som fungerer best med våre jobber og livssituasjon. Jeg prøver og finne ut hvor lang permisjonen blir. Hvordan skal vi da tenke, når jeg jobber 50% og har permisjon 50%. I en helt «normal» situasjon med termin 22.08 se slik ut: - Mor: 3+19 uker + 9 fellesperioden - Far: 19 uker + 9 fellesperioden I datoer: - Mor: 01. august - 19. august (forbeholdt) + 22 august - 03 mars. - Far: 03 mars - 15 september. Men hva når begge tar 50% permisjon? Jeg antar perioden blir forlenget, men jeg klarer ikke forstå hvor lenge. Noen smarte og kunnskapsrike sjeler? Prøver og lage en plan for arbeidsgiver Anonymkode: 6413b...6c0 Jeg hadde 3 dager i uka og pappen 2 dager i uka fra barnet var 5 måneder og ut. Etterhvert hadde pappen 3 og jeg 2. Anonymkode: 69f8d...c5c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 Hedda-78 skrev (3 timer siden): Hæ? Du har tenkt å være hjemme med baby OG jobbe 50% på hjemmekontor samtidig? Har mine tvil på at det er gjennomførbart. Med baby i hus, får man ikke gjort en dritt, knapt nok spise frokost eller ta en dusj i fem minutter. Blir vanskelig å få jobbe i fred i fire timer, tenker jeg Men herregud. Anonymkode: 69f8d...c5c 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #8 Skrevet 24. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Begge scenario er mulig. Vi har begge full hjemmekontor og fleksible arbeidstider, så vi kan egentlig både jobbe 50% og passe barnet 50%, hvis vi jobber kortere dager og litt mer fleksibelt når Vi kan uansett hjelpe hverandre om den andre er i 100% jobb. Tenkte også på og ta ut 50% samtidig, at det blir 100% uttak. Men begge disse er litt åpne fremdeles, da jeg ikke forstår 100% utfallet av dem 🙈 Anonymkode: 6413b...6c0 Jeg tror du uansett må ta 100% de første 6 ukene. Men tar dere kun 50% så blir permisjonen dobbelt så lang. Anonymkode: 69da9...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Hedda-78 skrev (3 timer siden): Hæ? Du har tenkt å være hjemme med baby OG jobbe 50% på hjemmekontor samtidig? Har mine tvil på at det er gjennomførbart. Med baby i hus, får man ikke gjort en dritt, knapt nok spise frokost eller ta en dusj i fem minutter. Blir vanskelig å få jobbe i fred i fire timer, tenker jeg Jeg jobbet 20% fra 3 mnd fra hjemmekontor, og det fungerte veldig fint. Det er jo avhengig av babyen såklart, men så lenge man har en fungerende mann går det bra. Selv med et knøtt som sov 30 minutter i slengen3 ganger for dag fikk jeg dusje og spise frokost... og en del andre ting faktisk, så alt avhenger av hva babyen synes om saken. Men ville planlagt for fleksibilitet! Anonymkode: 3d999...fad 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du prøvd planleggeren på sidene til NAV? Anonymkode: ea24e...c6c Den fungerer ikke til dette formålet. Den tar bare utgangspunkt i sammenhengende 100% såvidt jeg ser. Hedda-78 skrev (9 timer siden): Hæ? Du har tenkt å være hjemme med baby OG jobbe 50% på hjemmekontor samtidig? Har mine tvil på at det er gjennomførbart. Med baby i hus, får man ikke gjort en dritt, knapt nok spise frokost eller ta en dusj i fem minutter. Blir vanskelig å få jobbe i fred i fire timer, tenker jeg Ja, det fantastiske med og ha både hjemmekontor og fleksibilitet, er at du trenger ikke jobbe i fred i 4 timer. Jeg syns det er kjempefint og kunne være i nærheten av babyen, mens jeg jobber. Ser ikke noen problem med og jobbe mens babyen sover, er ute på trilletur med pappaen i hans pause, for eksempel. Tror det blir veldig fint faktisk! AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg jobbet 20% fra 3 mnd fra hjemmekontor, og det fungerte veldig fint. Det er jo avhengig av babyen såklart, men så lenge man har en fungerende mann går det bra. Selv med et knøtt som sov 30 minutter i slengen3 ganger for dag fikk jeg dusje og spise frokost... og en del andre ting faktisk, så alt avhenger av hva babyen synes om saken. Men ville planlagt for fleksibilitet! Anonymkode: 3d999...fad Ja, fleksibilitet er nok nøkkelen! Takk som deler erfaringer Anonymkode: 6413b...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 Du kan bruke planleggeren for gradert permisjon, men ikke samtidig uttak. Så hvis dere begge skal ha 50% uttak i felleskvota så kan du legge inn 100% i planleggeren for en person, totalen blir lik. Om du skal ha 50% perm og 50% jobb og mannen 100% jobb kan du legge inn det som at bare du skal ha den perioden. Jeg startet når minste var 7 uker med 20% på hjemmekontor. Ble som regel 2-3 dager i uka, noen timer hver dag. Noen uker flere timer og andre mindre, totalen for perioden min var 20%. Gjorde det til hun var 4,5mnd, da trappet jeg opp til 30%, pappaen jobber turnus så han har hele dager fri hver uke. Nå deler vi permisjonen og har gjort det fra hun var 6,5mnd, jeg har 40% perm og han 50%. Med fleksibel arbeidsgiver for min del og en unge som sover så har det gått helt fint. Forrige gang startet jeg 30% når ungen var 6 mnd, og var da på kontoret alle arbeidstimene mine, med kortere dager. Anonymkode: 892a0...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #12 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den fungerer ikke til dette formålet. Den tar bare utgangspunkt i sammenhengende 100% såvidt jeg ser. Ja, det fantastiske med og ha både hjemmekontor og fleksibilitet, er at du trenger ikke jobbe i fred i 4 timer. Jeg syns det er kjempefint og kunne være i nærheten av babyen, mens jeg jobber. Ser ikke noen problem med og jobbe mens babyen sover, er ute på trilletur med pappaen i hans pause, for eksempel. Tror det blir veldig fint faktisk! Ja, fleksibilitet er nok nøkkelen! Takk som deler erfaringer Anonymkode: 6413b...6c0 Ikke for å være Debby downer, men man blir temmelig i ørska av å ha en baby. Både kroppslig og mentalt. Så det at det er lett som en plett å jobbe med baby i hus KAN vise seg å ikke være så enkelt. Det kan jo feks være at babyen nesten aldri sover eller hater vogn. Jeg skulle starte å jobbe etter fire måneder, men hadde en baby som aldri sov og gråt hele natten, det ble helt umulig for meg. Anonymkode: 69f8d...c5c 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke for å være Debby downer, men man blir temmelig i ørska av å ha en baby. Både kroppslig og mentalt. Så det at det er lett som en plett å jobbe med baby i hus KAN vise seg å ikke være så enkelt. Det kan jo feks være at babyen nesten aldri sover eller hater vogn. Jeg skulle starte å jobbe etter fire måneder, men hadde en baby som aldri sov og gråt hele natten, det ble helt umulig for meg. Anonymkode: 69f8d...c5c Veldig leit og høre dine opplevelser, men jeg er også lei av alle som skal overføre sine egne svangerskap- og barselproblemer til meg. Hele graviditeten har jeg vært i helt fantastisk form. Ingen symptomer, ingen kvalme, ingen plager i det hele tatt. Likevel har jeg hørt så mange «Bare vent og se». Fra 5 uker har jeg hørt hvor kvalm jeg skal bli, hvor jævlig det skal bli og hvor fælt alle andre har hatt det. Det har fått meg til og føle meg unormal, og usikker, og tvile på min egen graviditet, om alt er bra. Så takk for din mening, men nei takk. Jeg har vært alvorlig syk før og likevel klart og jobbe, i en situasjon hvor alle andre hadde lagt seg ned og gitt opp, så dette tror jeg går helt fint og jeg gleder meg veldig til og dele jobbdagen med den lille. Jeg syns det er skikkelig fint at jeg har muligheten til og både ha hjemmekontor og fleksibilitet, til og velge det vi har lyst og gjøre og hva som passer oss best som familie. Når andre blivende foreldre har fortalt meg om egne valg, har jeg aldri fått dem til og føle seg dårlig, det er deres liv og preferanser, jeg støtter dem i det de velger, selv om det ikke passer meg. Selv om det kan bli noen tøffe år, så skal det gå helt fint. Jeg har vært gjennom verre enn skrik, manglende søvn og kaos, en tøff tid med en liten som er bestilt og veldig ønsket - det skal jeg nok overleve fint og jeg gleder meg til det også. Kroppen tåler så mye mer enn man tror Anonymkode: 6413b...6c0 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Men ønsker du ikke litt tid hvor alt bare handler om deg og baby? Tror det er lurt og fint for alle sammen. Jobben går jo ingen steder, og du kan jo jobbe litt delt etter hvert. Jeg skal ha førstemann selv nå, og aner ikke hva jeg går til, men gleder meg veldig til å ha tid til å bare kose meg med baby. Mye man skal lære og nye rutiner som skal på plass, så hadde kanskje tatt 100% permisjon en liten stund og så heller gått over til 50%.? Man vet jo heller aldri hvordan unge man får. Kan jo få en liten med kolikk som gråter konstant i 3 mnd. Hadde forberedt arbeidsgiver på at du trenger litt fleksibilitet i starten i hvert fall. Anonymkode: ea24e...c6c 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men ønsker du ikke litt tid hvor alt bare handler om deg og baby? Tror det er lurt og fint for alle sammen. Jobben går jo ingen steder, og du kan jo jobbe litt delt etter hvert. Jeg skal ha førstemann selv nå, og aner ikke hva jeg går til, men gleder meg veldig til å ha tid til å bare kose meg med baby. Mye man skal lære og nye rutiner som skal på plass, så hadde kanskje tatt 100% permisjon en liten stund og så heller gått over til 50%.? Man vet jo heller aldri hvordan unge man får. Kan jo få en liten med kolikk som gråter konstant i 3 mnd. Hadde forberedt arbeidsgiver på at du trenger litt fleksibilitet i starten i hvert fall. Anonymkode: ea24e...c6c Det er en del av permisjonen som er forbeholdt mor, som jeg skal ta, og når jeg skal tilbake i arbeid er babyen blitt rundt 2 mnd+. Det er snakk om 4 timer på jobb, hjemme ved siden av babyen. Jeg tenker det er ganske mange andre timer i døgnet hvor man kan også ha egentid og kose også. Anonymkode: 6413b...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 Selv om du har jobbet deg gjennom sykdom før så er det noe annet med en baby. Du kan være heldig å få en rolig sovebaby, men mange gjør ikke det. Ikke alle babyer sover i vogn og etter 3 mnd er det mange babyer som gjerne sover lurer på bare 30 minutt og har perioder med mye sutring på dagen (som gjør at du må bære og underholde). Jeg har på følelsen av at du er førstegangs og jeg skjønner du ikke vil svartmale eller tro det blir vanskelig å jobbe 50%, men jeg ville lager en «oh shit» plan for hva du gjør om ikke ting blir så lett som du tror. Jeg har en baby på 5 mnd nå og bare pga søvnmangelen ved å våkner hver andre time på natt så klarer jeg ikke tenke i vater 🙈 det er slitenhet på en annen måte enn du har opplevd før i livet. Anonymkode: 20daa...e55 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 Blir helt oppgitt over alle her som tror de vet noe om ts, hennes liv og familiens situasjon bare ut ifra et kort hovedinnlegg. Ja ting kan bli mye vanskeligere enn det man har planlagt for, men det kan jo også gå riktig så bra. Gå for det dere tenker passer best for dere, ts! Dere er helt sikkert mer enn oppegående nok til å revidere planen deres dersom dere skulle møte på utfordringer underveis 👍 Anonymkode: 6f843...4a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selv om du har jobbet deg gjennom sykdom før så er det noe annet med en baby. Du kan være heldig å få en rolig sovebaby, men mange gjør ikke det. Ikke alle babyer sover i vogn og etter 3 mnd er det mange babyer som gjerne sover lurer på bare 30 minutt og har perioder med mye sutring på dagen (som gjør at du må bære og underholde). Jeg har på følelsen av at du er førstegangs og jeg skjønner du ikke vil svartmale eller tro det blir vanskelig å jobbe 50%, men jeg ville lager en «oh shit» plan for hva du gjør om ikke ting blir så lett som du tror. Jeg har en baby på 5 mnd nå og bare pga søvnmangelen ved å våkner hver andre time på natt så klarer jeg ikke tenke i vater 🙈 det er slitenhet på en annen måte enn du har opplevd før i livet. Anonymkode: 20daa...e55 Jeg tviler at for folk flest har det noen betydning om jeg har barn fra før eller ikke, for de ville ment det samme uansett. Jeg leste nylig en tråd her med en som har tre barn fra før, med ett på vei, hvor man likevel får høre hvordan man ikke passer inn i andres tankesett og hvordan man tar feil ved og gjøre noe annet enn hva andre syns er riktig - nemlig ta full permisjon. AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir helt oppgitt over alle her som tror de vet noe om ts, hennes liv og familiens situasjon bare ut ifra et kort hovedinnlegg. Ja ting kan bli mye vanskeligere enn det man har planlagt for, men det kan jo også gå riktig så bra. Gå for det dere tenker passer best for dere, ts! Dere er helt sikkert mer enn oppegående nok til å revidere planen deres dersom dere skulle møte på utfordringer underveis 👍 Anonymkode: 6f843...4a8 Takk Anonymkode: 6413b...6c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Veldig leit og høre dine opplevelser, men jeg er også lei av alle som skal overføre sine egne svangerskap- og barselproblemer til meg. Hele graviditeten har jeg vært i helt fantastisk form. Ingen symptomer, ingen kvalme, ingen plager i det hele tatt. Likevel har jeg hørt så mange «Bare vent og se». Fra 5 uker har jeg hørt hvor kvalm jeg skal bli, hvor jævlig det skal bli og hvor fælt alle andre har hatt det. Det har fått meg til og føle meg unormal, og usikker, og tvile på min egen graviditet, om alt er bra. Så takk for din mening, men nei takk. Jeg har vært alvorlig syk før og likevel klart og jobbe, i en situasjon hvor alle andre hadde lagt seg ned og gitt opp, så dette tror jeg går helt fint og jeg gleder meg veldig til og dele jobbdagen med den lille. Jeg syns det er skikkelig fint at jeg har muligheten til og både ha hjemmekontor og fleksibilitet, til og velge det vi har lyst og gjøre og hva som passer oss best som familie. Når andre blivende foreldre har fortalt meg om egne valg, har jeg aldri fått dem til og føle seg dårlig, det er deres liv og preferanser, jeg støtter dem i det de velger, selv om det ikke passer meg. Selv om det kan bli noen tøffe år, så skal det gå helt fint. Jeg har vært gjennom verre enn skrik, manglende søvn og kaos, en tøff tid med en liten som er bestilt og veldig ønsket - det skal jeg nok overleve fint og jeg gleder meg til det også. Kroppen tåler så mye mer enn man tror Anonymkode: 6413b...6c0 Haha altså... herregud. jeg brukte meg selv som eksempel bare for å ikke virke belærende, men for å vise at jeg hadde samme ambisjoner og forventninger som deg. Jeg har ikke overført noen «problemer» til deg, jeg ber deg bare ha det i bakhodet, for akkurat nå virker det som du absolutt ikke forstår hva det innebærer å ha baby - og dermed at du ikke forstår at alle disse grandiose planene faktisk overhodet ikke går som du hadde tenkt. Og akkurat det siste er gjerne en skikkelig kjip smell. Det var overhodet ikke en «vent å se», men «heisann, jeg var i akkurat din situasjon med akkurat samme ambisjoner og planer» men dessverre var det BABYEN som styrte showet - IKKE jeg. Og akkurat dette glemmer ALLE vordende mødre 🙄 Så det var bare at det kan være greit å være innstilt på det OGSÅ så du slipper å skuffe deg selv. Helt sjukt at du reagerer såpass sterkt på innlegget mitt, og det sier noe om hvor naiv du er i forhold til dette, og at jeg tydeligvis trigget en hel drøss med andre følelser du tydeligvis har ifm. graviditeten. lykke til Anonymkode: 69f8d...c5c 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #20 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tviler at for folk flest har det noen betydning om jeg har barn fra før eller ikke, for de ville ment det samme uansett. Jeg leste nylig en tråd her med en som har tre barn fra før, med ett på vei, hvor man likevel får høre hvordan man ikke passer inn i andres tankesett og hvordan man tar feil ved og gjøre noe annet enn hva andre syns er riktig - nemlig ta full permisjon. Takk Anonymkode: 6413b...6c0 Jo, det har betydning om du har barn fra før fordi ingen kan forestille seg hvor stor omveltning det egentlig er å få en baby. Ingen kan forberede deg på hvor ekstremt altoppslukende en baby er og at for mange er det vanskelig å rekke å spise en brødskive eller å gå å tisse. Jeg trodde heller ikke det var slik før jeg fikk barn og ville sikkert trodd andre overdrev. Vet du, vi prøver bare gi et vennlig «heads up» om at du bør ha en backup plan i bakhodet hvis ikke alt blir like lett som du planlegger. Lykke til! (Og skulle du få en smell og du ser tilbake på denne tråden så anbefaler jeg deg å lese boken «mammasjokket» eller «la mamma bæsje i fred», men du må nok ha fått babyen først for å kunne relatere deg til det) Anonymkode: 20daa...e55 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå