Gå til innhold

Har lyst til å be en kvinnelig kollega på lunsj. Er det seksuell trakassering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hatt en god tone på jobben, og jeg syns hun er en interessant person. Hun er eldre enn meg, så jeg er ikke interessert i henne på den måten, men hun er kul å snakke med. Jeg er for tiden utleid til et annet firma, og vet ikke så mye om hva som foregår på min gamle arbeidsplass. Hun er russisk, og jeg tar meg selv ofte i å tenke på hvordan det går med henne akkurat nå. 

Er ikke bekymret for at hun vil reagere negativt, rimelig sikker på at hun vil sette pris på det. Men det er noen yngre jenter på jobben som er ganske toxic og dramasøkende.

Er dette på noen som helst måte over grensa? Kan jeg få trøbbel dersom noen virkelig går inn for det, og ønsker å lage trøbbel for meg på hennes vegne? Eller er det helt safe? Har som sagt kun vennskapelige intensjoner.

Anonymkode: be00b...a6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Best å skille jobb og privatlv.

Anonymkode: 7ff97...914

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei? Seksuell trakassering er hvis du hadde klådd på henne uten samtykke, tatt bilder uten samtykke, kommet med upassende kommentarer som handler om utseende hennes osv... Å be noen på lunsj for å være grei og for å snakke har ingenting med trakkasering å gjøre. Om hun sier nei vil hun heller ikke tenke at det var trakkasering senere, hvis hun er oppegående. 

Anonymkode: 133c7...9e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tolket en lunchinvitasjon som potensiell dateønske.

Så om du absolutt ikke er interessert er det greieste å la være tenker jeg. 

Anonymkode: b0cee...177

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spiser ofte lunsj med kollegiale forbindelser som jeg ikke lengre jobber tett med, både kvinner og menn. Hadde ikke tolket dette som noe annet enn nettverking.

En middagsavtale hadde jeg tenkt mer over.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du vinkler det slik at du ønsker og møte henne, og samtidig få høre hvordan det går på jobben, tenker jeg det blir en "jobb lunch"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste i en annen tråd at utviklingen må dit at menn ikke må ta sjanser uansett. Svaret er ja, det er sextrakassering av verste sort. Det er overgrep. Ligg unna, for du vil få trøbbel.

Anonymkode: ac411...598

Skrevet

Nei, dette er en kollega som vil spise lunsj med en annen kollega. Ingen grunn til at det skal bli vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvorfor du ber henne. Er det fordi du genuint anser henne som en god kollega og venn og ønsker å tilbringe tid med henne - ikke seksuell trakassering. Er det fordi du ønsker at forholdet skal utvikle seg - ikke seksuell trakassering før du gjør noe hun er ukomfortabel med. 

Det hele kommer an på din oppførsel - er du veldig fysisk med klemmer, tar henne på armen, snakker litt tvetydig om sex/dating - så springer du fort på en mistanke om seksuell trakassering. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for alle svar.

Ser at dette blir alt for komplisert, og med for mye potensiale for misforståelser og fallgruver. Tenker jeg slår det fra meg, for sikkerhets. Det var uansett ikke så viktig :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fint at du spør om råd, men om du er i tvil, så er jeg usikker på om det er en god idè.

Men ellers overtenker du dette masse. Å slenge avgårde en lunsj-invitasjon, med undertone, hvordan går det på jobben da? er ganske ufarlig. Med mindre du har tenkt å bli sur og ekkel om hun ikke har lyst da.

Anonymkode: a4e0d...59f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit 🙂 Jeg skiller ikke på kvinnlige og mannlige kollegaer, jeg ser på dem alle som venner og lunsj uten baktanker er selvsagt helt innafor.  

Anonymkode: c751f...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke seksuell trakassering. Det er seksuell trakassering om du har personal eller opplæringsansvar for henne, eller om oppmerksomheten er uønsket (altså at du ikke gir deg om hun sier nei). Det er ikke seksuell trakassering å flørte på jobb, og iallefall ikke å pleie vennskap. Jeg jobber med dette. 

Anonymkode: 585df...e39

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har alltid hatt en god tone på jobben, og jeg syns hun er en interessant person. Hun er eldre enn meg, så jeg er ikke interessert i henne på den måten, men hun er kul å snakke med. Jeg er for tiden utleid til et annet firma, og vet ikke så mye om hva som foregår på min gamle arbeidsplass. Hun er russisk, og jeg tar meg selv ofte i å tenke på hvordan det går med henne akkurat nå. 

Er ikke bekymret for at hun vil reagere negativt, rimelig sikker på at hun vil sette pris på det. Men det er noen yngre jenter på jobben som er ganske toxic og dramasøkende.

Er dette på noen som helst måte over grensa? Kan jeg få trøbbel dersom noen virkelig går inn for det, og ønsker å lage trøbbel for meg på hennes vegne? Eller er det helt safe? Har som sagt kun vennskapelige intensjoner.

Selvfølgelig er en invitt til en lunsj helt innenfor. Det er hvordan du oppfører deg som avgjør :) 

Men tenk over om du virkelig vil ha et forhold med en du jobber sammen med, det er jo helt perfekt om det klaffer og det varer, men ufyselig om det skulle skjære seg. Ikke drit der du spiser er det et ordtak som sier, og det er en grunn til det.

Blir det et brudd så må man se vedkommende hver eneste dag, eller skifte jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de andre damene interesse av hvem du ber på lunsj? Har noe skjedd i den sammenheng? 

Anonymkode: 69ca9...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig ikke det er noe galt i det hele tatt med å invitere noen på lunsj. Men siden det kan tenkes at det misforstås så kan det være lurt å bare si at du spør fordi du synes hun er kul og du vil henge, uten at det er på en romantisk måte. Dette fordi det kan være litt kjipt å lure på hva dine intensjoner er. Og siden det er du som inviterer, så er det jo på en måte du som har ansvar for å si det. Trenger ikke å si så mye men bare at hun er kul og du lurte på om hun ville bli litt bedre kjent på en vennskapelig måte. Har selv opplevd å lure på hva andres hensikt er når de inviterer meg med på noe, det føles bedre om man skjønner hva den andre vil. 

Seksuell trakassering er det selvsagt ikke, med mindre du gjør noe hun ikke vil, krenker henne eller ikke tar et nei for et nei. 

Anonymkode: ab0ce...611

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe om at hun er kul. Bare sagt at du har lyst til å oppdatere deg med tanke på hva hun gjør på jobb. Gevinsten av et godt nettverk kan ikke overdrives. 

Anonymkode: 54212...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke sagt noe om at hun er kul. Bare sagt at du har lyst til å oppdatere deg med tanke på hva hun gjør på jobb. Gevinsten av et godt nettverk kan ikke overdrives. 

Tror kanskje jeg ville funnet det littegrann creepy hvis en kollega sa han ville oppdatere seg på hva jeg gjør. Men det er kanskje bare meg? 

Skrevet (endret)

Mitt tips: send en enkel «hei, hvordan går det»-melding, og sjekk responsen.

Enten får du: «Bra, hvordan det?».

Eller: «Joooo hei du takk 😀☺️ Det går bra med meg, hva med deg?? ☺️ Hyggelig at du tar kontakt 😅»

Eller noe midt i mellom ..

Endret av AllahBallah
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror kanskje jeg ville funnet det littegrann creepy hvis en kollega sa han ville oppdatere seg på hva jeg gjør. Men det er kanskje bare meg? 

Innen min bransje bruker vi mye tid på dette, samt påvirke i uformelle kanaler. Spiser minst en lunsj i uken hvor slik oppdatering er agendaen. TS får kjenne på hva som er riktig på hans arbeidsplass. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...