Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Beklager om dette bryter med retningslinjer e.l.

En kollega ble voldtatt av en annen kollega utenfor jobb. Det ble politianmeldt.

Fordi det skjedde utenfor arbeidstid, har visst ikke jobben noen muligheter til å sanksjonere mot overgriperen, annet enn at de skal "prøve å legge til rette" for at de ikke skal jobbe på samme skift lenger. (DET kommer jo til å skje... 🙄)

Jeg tenker at det må da være et eller annet "eksternt" regelverk en kan sette i gang her? Kanskje gå over arbeidsgiver i andre omgang?

Anonymkode: 1453b...8e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Shit. Det er helt drøyt om det ikke går an å gjøre noe der 😮

Anonymkode: b8019...113

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det føles fullstendig feil for meg at det fungerer slik i et land som Norge, men samtidig blir jeg ikke overrasket.. Jeg håper noen med juridisk bakgrunn kan bekrefte eller avkrefte, og bistå med råd! 

Anonymkode: 49a21...ee1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fagforening! Kan den fornærmede be om besøksforbud? 
Ikke helt det samme, men i samme gate: Jeg ble utsatt for grove seksuelle trusler av en kollega - i arbeidstiden - og det skjedde dessverre ikke så mye. Selv om jeg ble trodd 100%. Sjefen satte oss først opp på ulike skift, men det var en liten arbeidsplass, og det varte selvsagt ikke lenge før vi var på samme skift igjen. Vedkommende burde ha vært avskjediget (dette var ikke det eneste han hadde gjort, og han hadde også fått skriftlig advarsel), men ble ikke det. Det endte med at jeg sluttet. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 983fe...c72

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Be om besøksforbud. Dette burde være mulig med en anmeldelse og forklaring av hvilken situasjon hun er i. En annen løsning er sykemelding og samtidig se seg om etter en ny jobb hvis hun ikke føler seg trygg på jobb. 

Endret av h/k
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å bli voldtatt er ikke hennes skyld, så jeg hadde valgt å være helt åpen om det på jobben. Sagt hvem som gjorde det og at det er anmeldt. Da tenker jeg voldtektsforbryteren slutter frivillig snart.

Er ikke ulovlig å være åpen om dette og nevne navn.

Anonymkode: 6483f...2e7

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller meg kritisk til at arbeidsgiver ikke har mulighet til å foreta seg noe til tross for det er utenom arbeidstid. Jeg som arbeidsgiver hadde hvert fall rådført meg juridisk for om det er noe muligheter for avskjedigelse. 

Uansett, så vil dette ødelegge arbeidsmiljøet på en arbeidsplass, som er oppsigelsesgrunnlag. Så om man ikke kan gå direkte på årsak, så kan man gå indirekte på effekten. 

Har dere HR, tillitsvalgt eller verneombud. Dette er en grov sak som bør tas videre. Den ansatte som er utsatt for dette bør skjermes ved ulike arbeidstider eller sykemelding til det har forhåpentligvis løst seg. 

Anonymkode: 6f365...389

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror overgriperen har besøksforbud. Vet ikke hvordan dette påvirker jobb, men det virker jo logisk at burde gjelde der også.

Det er også åpent, så "alle" vet om det.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere HR, tillitsvalgt eller verneombud. Dette er en grov sak som bør tas videre. Den ansatte som er utsatt for dette bør skjermes ved ulike arbeidstider eller sykemelding til det har forhåpentligvis løst seg. 

Ja, vi har alt det. Men vet ikke hvordan vi kan ta det videre, annet enn å si at det skjedde (noe de sikkert vet fra før).

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere allerede har tatt saken videre og ingenting skjer bør dere kontakte fagforeningen for å rådføre dere videre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe lignende skjedde på jobben min, han hadde ikke voldtatt henne men slått henne flere ganger i ansiktet med knyttet neve. Ikke i arbeidstiden.

Han fikk sparken, men jeg er usikker på hvordan de fikk det til.

Anonymkode: 7e284...861

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er han dømt? Har han innrømmet å ha voldtatt? Mener du at arbeidsgiver skal agere som domstol og dømme mannen? 

Anonymkode: 98c36...79b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble voldtatt av en på jobben, etter arbeidstid. Vi var en liten gjeng med nyansatte som hadde jobbfest samme dag som resten av bedriften hadde julebord (hvor vi ikke var invitert). I lengre tid holdt jeg kjeft om det jeg hadde blitt utsatt for, men fikk etterhvert ei venninne på jobben som jeg betrodde meg til. Jeg hadde det jo j***** hver gang jeg så fyren. Venninnen min gikk rett til ledelsen, og plutselig var fyren sparket. 

Dessverre gikk vedkommende rundt til alle sine nye jobbkompiser og fortalte at han hadde fått fyken pga meg. Jeg ble beskyldt for å sette ut usanne rykter, og selv sjefen hans ringte og bebreidet meg for å ha fått sparket en produktiv ansatt. Jeg fikk mye hat mot meg av mange menn i den bedriften, ble sykemeldt og sluttet. 

Men alt i alt er jeg takknemlig for at firmaet sparket ham.

Anonymkode: 7ec0d...7c7

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • 2 uker senere...
Skrevet

Man har så lite makt overfor arbeidsplassen at det går mest ut over den som bli voldtatt i forbindelse med jobb. Jeg kjenner ei som jobba på et fast food-sted i Oslo der en innpåsliten daglig leder var på henne fra dag 1. Til slutt skjedde det hun var redd for kom til å skje og han voldtok henne etter stengetid. Bortsett fra å anmelde så måtte hun selvfølgelig si opp jobben, og ble da straffet med 3 måneders ventetid på dagpenger fordi hu hadde sagt opp jobben selv. Hvis det hadde vært omvendt og en ansatt hadde voldtatt sin sjef ville det vært den ansatte som mistet jobben, hvis det er sjefen som voldtar er det den ansatte som mister inntekten. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
StovnerJune skrev (4 minutter siden):

Man har så lite makt overfor arbeidsplassen at det går mest ut over den som bli voldtatt i forbindelse med jobb. Jeg kjenner ei som jobba på et fast food-sted i Oslo der en innpåsliten daglig leder var på henne fra dag 1. Til slutt skjedde det hun var redd for kom til å skje og han voldtok henne etter stengetid. Bortsett fra å anmelde så måtte hun selvfølgelig si opp jobben, og ble da straffet med 3 måneders ventetid på dagpenger fordi hu hadde sagt opp jobben selv. Hvis det hadde vært omvendt og en ansatt hadde voldtatt sin sjef ville det vært den ansatte som mistet jobben, hvis det er sjefen som voldtar er det den ansatte som mister inntekten. 

Hun burdd ha anmeldt og skaffet advokat. Hujn kan fortsatt gjøre det. Men hadde vært lurt om hun gjorde det med en gang 

Anonymkode: e393c...a46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 15.50):

Hei. Beklager om dette bryter med retningslinjer e.l.

En kollega ble voldtatt av en annen kollega utenfor jobb. Det ble politianmeldt.

Fordi det skjedde utenfor arbeidstid, har visst ikke jobben noen muligheter til å sanksjonere mot overgriperen, annet enn at de skal "prøve å legge til rette" for at de ikke skal jobbe på samme skift lenger. (DET kommer jo til å skje... 🙄)

Jeg tenker at det må da være et eller annet "eksternt" regelverk en kan sette i gang her? Kanskje gå over arbeidsgiver i andre omgang?

Hvilken type Jobb er det? Det burde være oppsigelsesgrunn, spesielt om dere jobber med mennesker eller andre sårbare grupper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne er vond. Men voldtektsmannen ‘er uskyldig til det motsatte er bevist’. Og som kjent, så blir voldtektsmenn oftest frikjent pga manglende bevis. Ord mot ord. At denne kollegaen streifer rundt på jobb med hodet hevet til tross for ryktene, tyder på at han kjører ‘ord mot ord’ stilen. Han satser på frifinnelse og at kolleger skal tro på ham. Det er ihvertfall ingen oppsigelsesgrunnlag dersom han ikke blir dømt på noe vis.

Voldteksofferet blir igjen taperen på alle punkter og antagelig ender det med at det er hun som må slutte/sykemelde seg fordi hun ikke orker belastningen😔

Har hørt om mange lignende historier og det blir laget filmer, serier og dokumentarer som belyser tema. Men det ser ut til at det er vanskelig å få gjort noe med det så lenge lovverket beskytter voldtekstmenn i såpass stor grad😞 

Anonymkode: 7316c...f39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan og bør permittere vedkommende straks og be om at han sier opp jobben. Det må jo overgriperen selv forstå er det beste han kan ikke jobbe et sted alle vet at han har voldtatt kollegaen sin! 

Hvis ikke voldtektsmannen blir fjernet av sjefen hadde jeg selv sagt opp jobben der i protest! 

Anonymkode: 0aeb4...5f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hun burdd ha anmeldt og skaffet advokat. Hujn kan fortsatt gjøre det. Men hadde vært lurt om hun gjorde det med en gang 

Anonymkode: e393c...a46

Det har ingenting å si om man gjør det med en gang eller etter flere år. Gjennomsnittstiden det tar å fortelle noen om et overgrep er 17, 5 år. 

Anonymkode: 0aeb4...5f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Temmelig enkelt å kvitte seg med noen som har voldtatt arbeidskollegaer. Man bruker det som pressmiddel. Ber dem slutte frivillig. De fleste er såpass redd for en voldtektsanklage at de har ikke lyst å gå rundt på arbeidsplassen sin hvor kollegaer  hvisker og tiske om han voldtektsmannen. 

Anonymkode: 7e952...81b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ufattelig vanskelig å sparke noen for hendelser utenfor arbeidsplassen dessverre. Vi kan forsøke å gå i dialog for å få dem til å si opp selv, eventuelt mot sluttpakke. Men arbeidstakers rettigheter er så sterke at hvis de ikke vil, er vi låst. Da må vi begynne å se etter mønster i at de er truende, skaper dårlig arbeidsmiljø gjentatte ganger, motta flere klager fra andre ansatte osv. Og selv da kan det være vi taper med fagforbund. 

Jeg skulle ønske jeg bare kunne avsluttet noen over natta, men det går dessverre ikke. Så som regel ender det opp med at offeret må finne en ny arbeidsplass.

Og overgriperen står i gjen, sprer rykter og alt vi kan gjøre er å oppfordre til kildekritikk og minne de ansatte på at en sak har to sider. 

Det å være arbeidsgiver er jævelig 

Anonymkode: d1f12...b52

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...