AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Hei dere😊 Jeg har vært ansatt i en bedrift i nesten 3 år som midlertidig ansatt på 1-års kontrakter. Kontrakten min går ut 31.juni. Bedriften er feriestengt de tre første ukene i juli og alle ansatte tar derfor ut 3 uker ferie da. Nå må bedriften nedbemanne og jeg er en av dem som må gå. Har derfor min siste arbeidsdag 31. juni. Kan jeg kreve å ta ut alle mine ferieuker før jeg slutter? Leder mener nemlig at jeg ikke kan ta ut mer enn en uke ferie før jeg slutter, men må ta ferien når det er sommerstengt, men da er jo jeg ikke ansatt lenger... Hva er riktig? Anonymkode: 68106...174
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Hvis du ikke tar ut ferie skal du heller ikke bli trukket i lønn for ferie. Arbeidsgiver har styringsrett når ferie kan tas ut. Anonymkode: 3c126...3ff
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 Men har jeg rett til å ta ut ferien min før jeg slutter? Anonymkode: 68106...174
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men har jeg rett til å ta ut ferien min før jeg slutter? Anonymkode: 68106...174 Nei. Arbeidsgiver bestemmer. Anonymkode: 9dc92...7d0
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 Men sjefen min sier jeg MÅ ta 3 uker ferie i juli selv om jeg slutter i juni. Jeg ønsker heller da å ta ut full ferie før jeg slutter eller spare ferien min. Greien er at jeg med stor sannsynlighet blir reansatt i samme bedrift i løpet av september allerede. Vil jeg ikke da ha rett på å ta ut full ferie (resten av ferien min) når jeg starter opp igjen? Det blir jo problematisk for arbeidsgiver. Er det det han prøver å unngå med å kreve at jeg tar ut ferie i juli? Jeg må melde meg som arbeidssøker frem til jeg (sannsynligvis) blir reansatt så derfor kan jeg virkelig ikke ta ferie i juli. Må jo være tilgjengelig for alt som dukker opp. Anonymkode: 68106...174
missmcbeal Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men sjefen min sier jeg MÅ ta 3 uker ferie i juli selv om jeg slutter i juni. Jeg ønsker heller da å ta ut full ferie før jeg slutter eller spare ferien min. Greien er at jeg med stor sannsynlighet blir reansatt i samme bedrift i løpet av september allerede. Vil jeg ikke da ha rett på å ta ut full ferie (resten av ferien min) når jeg starter opp igjen? Det blir jo problematisk for arbeidsgiver. Er det det han prøver å unngå med å kreve at jeg tar ut ferie i juli? Jeg må melde meg som arbeidssøker frem til jeg (sannsynligvis) blir reansatt så derfor kan jeg virkelig ikke ta ferie i juli. Må jo være tilgjengelig for alt som dukker opp. Anonymkode: 68106...174 Jeg skjønner ikke helt hva han prøver seg på, men stå på ditt. Du skal ikke bli trukket for ferie i lønnen din dersom du ikke får tatt ut ferien før du slutter. Når kontrakten går ut 31.juni så tar du jo ikke ut ferien din i juli når du ikke jobber der. Isåfall så må du også få lønn når du har ferie i juli tilsvarende ukene du har ferie. Noe annet er jo selvsagt helt uakseptabelt. Ferietrekk skal jo nettopp sikre att du mottar lønn når du har ferie. Men sjefen har styringsrett og han kan bestemme at du ikke får ta ferien før du slutter, siden ferieperioden varer frem til september. Kan han da overlate det neste arbeidsgiver at du tar dine 3 uker ferie før ferieperioden, men har du ikke ny arbeidsgiver å gå til etter 31.juni så kan han ikke trekke ferien i lønnen på nåværende sted uten at du får tatt ut ferien din. Har dere ikke et lønningskontor du kan snakke med? De har normalt sett kontroll på dette med ferietrekk og ferie, jeg tviler på at de godtar det sjefen din foreslår. Jeg har selv hatt kontrakt ut 31.juli på et vikariat, og jeg ble enig med sjefen min om at jeg tok "ferien min" i august etter jeg hadde sluttet, men jeg ble selvsagt ikke trukket for ferie da jeg ikke fikk lønn i august. Jeg fikk utbetalt vanlig lønn + feriepenger den måneden det var feriepenger. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #7 Skrevet 24. mars 2022 "Jeg kan ikke ta ut ferie etter arbeidsforholdet er avsluttet, jeg er ikke ansatt da. Om dere krever at jeg tar tre uker ferie i juli, så kan det tolkes som at dere ønsker ha meg ansatt i juli... Vil det si at ansettelseforholdet ikke opphører 31 juni likevell?" Anonymkode: b0c09...b24 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Vi pleier å få feriepenger i juni, men ikke lønn. Når vi tar ut ferie gjennom året trekkes altså ikke lønn. Skal jeg da ha både feriepenger og lønn i juni mnd? Feriepengene er jo tjent opp i fjor. Anonymkode: 68106...174
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå