AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Del Skrevet 23. mars 2022 Håper at moderatorer ikke sletter denne tråden da jeg bare vil vite om erfaringer og skal selvsagt ikke bestemme noe selv uten lege. Har gått på denne medisinen i litt over 3 år. Har aldri slitet med søvnen når jeg går på de, sovner ganske fort. Jeg VET at dette IKKE er sovemedisin men de har hjulpet meg med å sove hele natta. Men i det siste så føler jeg som om de har sluttet å virke. Sliter med å sovne og våkner flere ganger om natta. Pluss at jeg innimellom også opplever å våkne svett. Har noen av dere erfaringer med denne, at den plutselig slutter å virke? Og er det mulig, eller noe jeg innbiller meg selv. TS Anonymkode: b075f...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Del Skrevet 23. mars 2022 Hvor gammel er du? Søvnforstyrrelser og problemer med sammenhengende søvn er vanlig i overgangsalderen og etter, når man blir eldre. Våkne i løpet av natten, kanskje ikke klare og sovne igjen, våkne tidligere på morgenen osv, samt svette om natten (pga overgangsalder). Ellers bør du kanskje spørre legen om en tilvenning har skjedd, evt om man øker dosen etter noen år på denne medisinen...? Jeg brukte den selv en periode på et halvt år, og sovnet som en stein om kvelden. Men pga vektøkning valgte jeg å avslutte. Men den fungerte fint til det den skulle; få meg til å sove. Anonymkode: 4a119...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Del Skrevet 23. mars 2022 Det kan utvikle toleranse ved langvarig bruk, men det kan også handle om den mentale tilstanden din forøvrig. Kanskje det er uroen inni deg som gjør at du ikke får sove, er ekstra intens de dagene den ikke virker? Dette er ikke alltid noe man styrer selv. Jeg tar også Quetipin mot søvnvansker kun ved behov. Og jeg opplever selv at det stort sett holder med aller laveste dose. Men at den kan ha null effekt plutselig en annen dag ved mye uro inni meg. Da kan jeg doble dosen uten at det hjelper. Slik er det nok med de fleste medisiner mot uro og søvnvansker. Det er din indre tilstand som styrer dette når alt kommer til alt. Anonymkode: 7a89b...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 24. mars 2022 #4 Del Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor gammel er du? Søvnforstyrrelser og problemer med sammenhengende søvn er vanlig i overgangsalderen og etter, når man blir eldre. Våkne i løpet av natten, kanskje ikke klare og sovne igjen, våkne tidligere på morgenen osv, samt svette om natten (pga overgangsalder). Ellers bør du kanskje spørre legen om en tilvenning har skjedd, evt om man øker dosen etter noen år på denne medisinen...? Jeg brukte den selv en periode på et halvt år, og sovnet som en stein om kvelden. Men pga vektøkning valgte jeg å avslutte. Men den fungerte fint til det den skulle; få meg til å sove. Anonymkode: 4a119...247 Opplevde du vektøkning som resultat av økt appetitt eller påvirket medisinen vekten dirkete (insulin og andre hormoner som styrer metabolisme) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunt gress Skrevet 24. mars 2022 #5 Del Skrevet 24. mars 2022 Quetiapin ble omtalt i Legetidsskriftet for noen år siden. De advarte mot å bruke det som sovemedisin over lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #6 Del Skrevet 27. mars 2022 Lill3My skrev (På 24.3.2022 den 7.52): Opplevde du vektøkning som resultat av økt appetitt eller påvirket medisinen vekten dirkete (insulin og andre hormoner som styrer metabolisme) Jeg opplevde også vektøkning, da av økt matlyst 😞 Anonymkode: 57669...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Del Skrevet 27. mars 2022 Hvis dette har skjedd helt plutselig, og ikke gravis, så tror jeg det er andre ytre faktorer som har noe å si. Anonymkode: 2a634...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Del Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis dette har skjedd helt plutselig, og ikke gravis, så tror jeg det er andre ytre faktorer som har noe å si. Anonymkode: 2a634...7ea Som hva? Anonymkode: b075f...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Del Skrevet 27. mars 2022 Ja toleransen øker på de og de mister effekt i det lange løp. Jeg måtte trappe opp dosen og til slutt nådde jeg 100mg og da slutter rett og slett den søvndyssende effekten å fungere da den kommer bare i lav dose Anonymkode: 2a86f...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #10 Del Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja toleransen øker på de og de mister effekt i det lange løp. Jeg måtte trappe opp dosen og til slutt nådde jeg 100mg og da slutter rett og slett den søvndyssende effekten å fungere da den kommer bare i lav dose Anonymkode: 2a86f...b26 Ja, for hvis du tar for høy dose kicker noradrenalinet inn og du får ikke sove. Møkkamedisin forresten. Anonymkode: f2111...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #11 Del Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som hva? Anonymkode: b075f...5a2 Diverse livsbelastninger. Kan være ting som stress og tankekjør knyttet til ting i livet ditt. Anonymkode: 2a634...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geitis Skrevet 27. mars 2022 #12 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Brunt gress skrev (På 24.3.2022 den 18.19): Quetiapin ble omtalt i Legetidsskriftet for noen år siden. De advarte mot å bruke det som sovemedisin over lang tid. Hør på dette! Det er faktisk veldig viktig og det er ikke alle leger som har fått det med seg heller. Forøvrig er det at man sovner av disse tablettene mer en vanlig bivirkning enn hva de skal brukes for, så det er ganske normalt at det går over etter en stund eller at man trenger høyere dose etter hvert. Av min erfaring så sluttet de å fungere i det store og det hele, selv med høyere doser. Perioden med dårlig søvn gikk over av seg selv etter litt tid. Selv om det er enormt frustrerende når det står på, jeg blir ikke til å ha med å gjøre når jeg sover dårlig 🙈 PS ikke ta høyere doser eller endre noe som helst med medisiner som dette uten å snakke med lege først! Endret 27. mars 2022 av Geitis Ps! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja toleransen øker på de og de mister effekt i det lange løp. Jeg måtte trappe opp dosen og til slutt nådde jeg 100mg og da slutter rett og slett den søvndyssende effekten å fungere da den kommer bare i lav dose Anonymkode: 2a86f...b26 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja toleransen øker på de og de mister effekt i det lange løp. Jeg måtte trappe opp dosen og til slutt nådde jeg 100mg og da slutter rett og slett den søvndyssende effekten å fungere da den kommer bare i lav dose Anonymkode: 2a86f...b26 Ja, men er det virkelig mulig? Etter nesten 4 år? Anonymkode: b075f...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, for hvis du tar for høy dose kicker noradrenalinet inn og du får ikke sove. Møkkamedisin forresten. Anonymkode: f2111...11c Jeg var ikke klar over at quetapin påvirker noradrenalinet. Det er jo ikke et SNRI preparat. Hvor har du lært det? Jeg er ingen ekspert på psykosemedisin så derfor jeg spør Anonymkode: 2a86f...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #15 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men er det virkelig mulig? Etter nesten 4 år? Anonymkode: b075f...5a2 Om hva da er mulig? At de mister effekt fordi toleransen øker ja helt normalt Anonymkode: 2a86f...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #16 Del Skrevet 28. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men er det virkelig mulig? Etter nesten 4 år? Anonymkode: b075f...5a2 Du kan jo bare vente og se litt. Kan godt hende at det du opplever er forbigående, hvis det er noe som gjør at du har økt stress akkurat nå. Nesten alle opplever søvnproblemer en eller annen gang i løpet av livet. Kroppen kan henge seg litt opp når søvnproblemer starter. Det kan være tilfeldig. Anonymkode: 5b6b9...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #17 Del Skrevet 28. mars 2022 Jeg tar de sammen med allergimedisin phenergan. Anonymkode: b0355...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Del Skrevet 30. mars 2022 Geitis skrev (På 27.3.2022 den 19.48): Hør på dette! Det er faktisk veldig viktig og det er ikke alle leger som har fått det med seg heller. Forøvrig er det at man sovner av disse tablettene mer en vanlig bivirkning enn hva de skal brukes for, så det er ganske normalt at det går over etter en stund eller at man trenger høyere dose etter hvert. Av min erfaring så sluttet de å fungere i det store og det hele, selv med høyere doser. Perioden med dårlig søvn gikk over av seg selv etter litt tid. Selv om det er enormt frustrerende når det står på, jeg blir ikke til å ha med å gjøre når jeg sover dårlig 🙈 PS ikke ta høyere doser eller endre noe som helst med medisiner som dette uten å snakke med lege først! Jeg er så lei av både disse tablettene og dårlig søvn. Må si at det du skriver her, kan være sant. Jeg kan oppleve å sove hele natta en natt for så neste slite med å sove. Pluss den nattesvetten, ikke hver natt men…Og den kom etter jeg begynte med å slite med søvnen. Jeg har byttet fastlege, så skal snart runge og bestille time, for å snakke om dette, må bare vente til ny fastlege inntrer i kraft. Anonymkode: b075f...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå