Gå til innhold

Sette ned verdien på huset i skattemeldingen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet ut fra huset jeg eide med min samboer 01.01.22, hun kjøpte meg ut. I den forbindelse tok hun over min del av lånet og har en viss belåningsgrad. Selv om jeg nå er kjøpt ut, er skattemeldingen for 2021 hvor jeg eide 50%.

I skattemeldingen for 2021 står huset med antatt markedsverdi som er høyere enn det vi begge vet den er, ettersom huset ligger i en relativt attraktiv bydel som drar opp snittet. 

Jeg antar at ved å justere markedsverdien ned til reell verdi (ca 700k), vil det føre til økt fradrag og mer skatt tilbakebetalt. Samtidig vil ikke min eks gjøre dette da belåningsgraden hennes blir dårligere og de økonomiske rammene vil endre seg for henne. 

Det er ok for meg om vi gjør det slik hun ønsker selv om jeg eventuelt går glipp av noen tusenlapper i skatteoppgjøret. Men stemmer det? Belåningsgraden er det vel banken som står for og jeg tror ikke det man endrer i skattemeldingen går videre til banken som da vil endre belåningsgraden.

Er det noen som ikke tror, men vet, hvordan dette fungerer?

Anonymkode: ff799...9cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Markedsverdien har ingen påvirkning på fradrag. Markedsverdien har kun påvirkning på evt. formuesskatt.

Anonymkode: 9cb79...f7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Markedsverdien har ingen påvirkning på fradrag. Markedsverdien har kun påvirkning på evt. formuesskatt.

Ok, men det er kanskje uansett lurt å ha dette tallet så rett som mulig? Så det ikke blir følgefeil og man blir galt beskattet om noen år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, men det er kanskje uansett lurt å ha dette tallet så rett som mulig? Så det ikke blir følgefeil og man blir galt beskattet om noen år?

Ja, det er lurt.

Noen kommuner bruker dessuten Skatteetatens tall som grunnlag for eiendomsskatt.

AnonymBruker
Skrevet

Spiller jo ingen rolle for deg, da du uansett ikke eier boligen lenger. Dropp det.

Anonymkode: aaeb8...ed8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skulle du blitt beskattet av dette om noen år?

Anonymkode: a6be3...43c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke ditt problem mer.

Anonymkode: 1de13...d6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...