AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Nå startet dagen med heftig diskusjon mellom mannen og meg. 8 åringen skal ha sykkeldag på Sfo denne uka. Går i 3. klasse. Han har ikke syklet til skolen før. Må krysse veien en del steder, for å komme til ny sykkel og gangsti. Jeg trodde de begynte med opplæring på sykkel etter 3. klasse, når mange slutter med sfo? Sykkel merke eller sykkel lappen? Nå blir første introdusering med sykkel på skoleveien dette. Krangelen: Jeg sendte melding til en annen mamma for å høre. Hun synes også det var merkelig opplegg. Mannen beskylder meg nå for å være uselvstendig, og ikke kan ta avgjørelser uten andre mammaer sin mening. Og overbeskytter barna. Hva mener dere? Alt dette foran barna. Anonymkode: ab73b...2a2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 OG han har arvet bort hjelmen sin til 8 åringen. Han sier den passer. Mannen er 37 år. Jeg sier jeg skal spør på sportsbutikk, og nå sier han igjen at jeg er overbeskyttende og må ha kontroll på alt. Har måttet gå til en sykkel interessert nabo for å få hun til å si at hjelmen er for stor. Anonymkode: ab73b...2a2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 Dere sykler til sfo med han. Du kjøper ny hjelm.. Dette er ikke særlig vanskelig Anonymkode: db977...3bd 12 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 Er det rart folk skiller seg En ikke-sak som dere blåser opp Anonymkode: 6f94a...5f6 3
Ulrikke Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 Sykkelopplæring tror jeg mange har sluttet med. På skolen her nå kan de sykle fra dag 1 hvis foreldrene tillater det (sånn var det ikke da datteren min begynte på samme skole, da måtte de vente til 3.trinn, men fortsatt uten noe sykkellapp eller noe). Ellers skjønner jeg ikke helt problemet. Hvorfor diskuterer du med ham? Det er da bare å sykle sammen med ham et par ganger, og hjelm kjøper du da bare uten å verken diskutere eller spørre.... 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 Er problematisk om mannen går å tror at det er helt greit å sende en 8 åring til skolen på første gang med voksenhjelm og uten opplæring. Anonymkode: ab73b...2a2 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Ulrikke skrev (1 minutt siden): Sykkelopplæring tror jeg mange har sluttet med. På skolen her nå kan de sykle fra dag 1 hvis foreldrene tillater det (sånn var det ikke da datteren min begynte på samme skole, da måtte de vente til 3.trinn, men fortsatt uten noe sykkellapp eller noe). Ellers skjønner jeg ikke helt problemet. Hvorfor diskuterer du med ham? Det er da bare å sykle sammen med ham et par ganger, og hjelm kjøper du da bare uten å verken diskutere eller spørre.... At han mener det... Anonymkode: ab73b...2a2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er problematisk om mannen går å tror at det er helt greit å sende en 8 åring til skolen på første gang med voksenhjelm og uten opplæring. Anonymkode: ab73b...2a2 Min hjelm kan reguleres fra 52 til 56, og hadde dermed passet min 6åring. Mem gutten trenger vel uansett hjelm, så bare kjøp en Anonymkode: db977...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Merkelig av sfo her får de sykkelopplæring på skolen i 4 klasse, før det anbefales de ikke å sykle og fjør de så er de ikke dekket av forsikring om noe skulle skje Anonymkode: e7bf0...a60 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 Jeg skjønner ikke at dette skal være noe å krangle om. Eller rettere sagt, jeg skjønner ikke at dette kan være noe han reagerer på. Jeg har flere ganger snakket med andre foreldre om ting, jeg har til og med spurt om andres meninger her på forumet. Det betyr ikke at jeg ikke kan ta selvstendige avgjørelser. I dette tilfellet hadde jeg nok bare fulgt barnet til skolen, men jeg ser uansett ikke problemet i å snakke med en annen forelder om det. Mitt barn brukte for øvrig min hjelm på samme alder, den er regulerbar og passet fint. Men om mannen hadde ønsket å kjøpe ny hjelm til barnet så hadde da det vært helt greit. Og er ikke hjelmen til mannen din også regulerbar så bør han da virkelig forstå at barnet må få en hjelm som passer. Og uansett tar jo du deg av det, så hva er problemet hans? Anonymkode: 6a92b...867 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Hvor mye har han syklet før siden han ikke har hjelm? Og ja, selvsagt skal han ha hjelm som passer og litt opplæring før den dagen. Anonymkode: 455f0...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Før var regelen at de kunne sykle fra 4. klasse. Denne regelen er nå fjernet. Opplæring på sykkelvei har vi tatt selv, da barna vår har syklet til venner fra de var liten av, og sykler strekket flere ganger daglig utenom skole. Anonymkode: 45605...c77 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke at dette skal være noe å krangle om. Eller rettere sagt, jeg skjønner ikke at dette kan være noe han reagerer på. Jeg har flere ganger snakket med andre foreldre om ting, jeg har til og med spurt om andres meninger her på forumet. Det betyr ikke at jeg ikke kan ta selvstendige avgjørelser. I dette tilfellet hadde jeg nok bare fulgt barnet til skolen, men jeg ser uansett ikke problemet i å snakke med en annen forelder om det. Mitt barn brukte for øvrig min hjelm på samme alder, den er regulerbar og passet fint. Men om mannen hadde ønsket å kjøpe ny hjelm til barnet så hadde da det vært helt greit. Og er ikke hjelmen til mannen din også regulerbar så bør han da virkelig forstå at barnet må få en hjelm som passer. Og uansett tar jo du deg av det, så hva er problemet hans? Anonymkode: 6a92b...867 Enig! Forstår ikke at mannen lager en sak ut av dette. Anonymkode: 45605...c77
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 Det er deres ansvar å lære barnet ansvarlig oppførsel i trafikken, både som trafikant og syklist. Mange barn går ikke på sfo i det hele tatt, og i alle fall ikke i tredje klasse. Her kan barna sykle til skolen fra første skoledag om de ønsker, jeg bor midt i en by med mye trafikk, og det er et svært anleggsområde med store kjøretøy like ved siden av skolen. Sykkelhjelmel skal tilpasses barn og følger gjerne alder, det er da bare å gå på en sportsbutikk å skaffe en som passer. Sykler aldri barnet ellers siden dere ikke har hjelp eller har lært han oppførsel i trafikken? Enig i at du virker noe uselvstendig for øvrig, selv om mannen hadde noen merkelig meninger. Anonymkode: 987a4...1d4 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dere sykler til sfo med han. Du kjøper ny hjelm.. Dette er ikke særlig vanskelig Anonymkode: db977...3bd Enig. Fatter ikke at man kan gjøre et problem ut av det. Mannen hadde mulig (forsiktig)himlet med øynene ut av at jeg ønsker å kalibrere mot andre, men latt det gå da han vet det betyr noe. Hadde vi vært uenig om noe som gikk på sikkerhet ville vi begge tatt en runde på internett. Ville aldri blitt en krangel. Anonymkode: 9f7d8...faf
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 Det er jo dere som foreldre som er ansvarlige for lære ungen å sykle og hvordan man oppfører seg i trafikken, det er ikke skolens ansvar. Kjøp ny hjelm og kom dere ut på sykkel. Anonymkode: d9b80...09a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Er veien veldig farlig? Dere sykler med han og viser han farene og hva han må tenke på. Andre gangen sykler gutten først, og dere bak, slik at dere ser at han gjør riktig. Verre er det ikke. En 3.klassing bør kunne kontrollere en sykkel, og ha innebygd koordinasjon til å både styre, bremse og stoppe. Hjelmen skal sitte godt på hodet! Det er hjelmen og barnets str som bestemmer dette. Her har hjelmen min passet barnet fra 7-års alder. Mulig han har stort hode, og jeg lite? 😁😁 Anonymkode: 52f6c...120 2
Hedda-78 Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 Hvorfor i all verden har ikke guttungen hjelm når han tydeligvis har sykkel? Hjelm og sykkel hører sammen. Han har da vel ikke syklet rundt uten hjelm?!? 2
gjestvest Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 "Hva mener dere? Alt dette foran barna". TS spør om mannen oppførsel og behandling av henne foran barna. 1
Gjest Hottentått Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 Må du ha hans tillatelse til alt? Kjøp en ny hjelm til han da vel. Er igrunn merkelig å ha sykkel uten hjelm. Bruker han ikke hjelm når han sykler på fritiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå