Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett på sak - synes jeg oppdrar et barn, istedenfor å væte i et likeverdig forhold til partneren min. Han er mann, jeg er kvinne og vi er begge i slutten av 20 - årene. 

På papiret er han oppegående. Fått gode karakterer, tatt lang utdannelse, men han mestrer ikke helt hverdagen. Klarer ikke husarbeid. Trykker på random knapper på oppvaskmaskin og vaskemaskin, skjønner ikke hvilket program han tar på. Tar ikke vare på bilen sin.. Tar ikke vare på helsen sin - dvs., spiser mye fastfood (ikke overvektig), sover til ett - tre i helgene.. Drikker så mye de få gangene han gjør det, at det stort sett får en negativ konsekvens.

Jeg har måtte be han bli flinkere til hygiene. Vasket seg ikke ordentlig bak før. Det kunne lukte.. dårlige ånde ukentlig, tåfis sko som stinker ut gangen.. ser at han til og med pusser tennene sine feil. 

Han strever psykisk og skal få hjelp. Kjenner likevel at grensen min for lengst er nådd. Jeg har blitt en sånn irritabel kjæreste, som har mye mindre lyst på han.. Han har to søsken, begge er eldre. De er annerledes. Begge er kvinner. Lurer liksom på om foreldrene glemte å oppdra han. Lære han om livet.

Har tatt dette opp med han flere ggr og foreslått terapi. Vi kommer liksom ikke i gang med det heller.. Ønsker råd om hvordan gå frem her. Kan være jeg har for høye krav. Blir det ikke bedre i løpet av 3/4 år - 1 år, avslutter jeg trolig forholdet. Er så trist fordi jeg er veldig glad i han, og vi har mange fine stunder sammen, men det som ikke fungerer tar nå altfor mye plass.

Anonymkode: 98038...511

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er 100% din egen feil. Du valgte en mann du umiddelbart føler et behov for å forandre? Tullete påfunn til å begynne med. Finn deg en partner du kommer overens med, ikke et prosjekt du skal oppdra.

Anonymkode: e7fe0...62d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinneguiden stemmer i "DUMP HAM" 😆

Anonymkode: 802c0...1b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han alltid vært sånn, eller har han blitt sånn etter at han begynte å slite psykisk? 

Om han alltid har vært sånn, må du bare akseptere ham eller dra. Han kommer nok ikke til å forandre seg.

Anonymkode: 8b2fe...204

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er mest sannsynlige røde flagg du overså i begynnelsen. Du kan delvis takke deg selv vil jeg si - for dette kan jo ikke ha kommet over natten?? 

Vi må lære oss en ting: vi kan ALDRI forandre mennesker. Folk må selv søke egen endring. Du burde bare gå med en gang, for dette blir ikke bedre... ærlig talt, hvem vil ha en mann som ikke vasker seg ordentlig bak...

Anonymkode: b53a8...4bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, de gode og de mindre gode.

Vi har vært sammen lengre enn vi har vært samboere, og har også hatt endel avstandsforhold. Så da vi flyttet sammen for ganske kort tid siden, ble alt dette så sykt tydelig. 
Nå har jeg dessverre en fordom mot menn, at litt for mange ikke kan hverdagens krav, og at det blir mye mas og irritasjon, fordi partner ikke tar ansvar. 

Til anonym som svarer først, jeg traff han for mange år siden. Følte ikke umiddelbart et behov for å endre ham nei. Det kom etter at vi flyttet sammen. Takker deg for et middels råd. Før du kommer med så sterke meninger, anbefaler jeg at du spør først hvis noe er uklart, så slipper du å drite deg ut på denne måten. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har vært sammen lengre enn vi har vært samboere, og har også hatt endel avstandsforhold. Så da vi flyttet sammen for ganske kort tid siden, ble alt dette så sykt tydelig. 
Nå har jeg dessverre en fordom mot menn, at litt for mange ikke kan hverdagens krav, og at det blir mye mas og irritasjon, fordi partner ikke tar ansvar. 

Til anonym som svarer først, jeg traff han for mange år siden. Følte ikke umiddelbart et behov for å endre ham nei. Det kom etter at vi flyttet sammen. Takker deg for et middels råd. Før du kommer med så sterke meninger, anbefaler jeg at du spør først hvis noe er uklart, så slipper du å drite deg ut på denne måten. 

Utrolig kjipt, når man oppdager sånt etter at man har vært glad i en person lenge. Jeg hadde avstandsforhold med eksen min til å begynne med, og etter ett år fant jeg ut at han røyka. Det hadde vært en dealbreaker om jeg visste det til å begynne med, men ettersom jeg allerede da var veldig glad i ham så aksepterte jeg det jo. Men det var dumt av meg, både røykinga og løgnen var egentlig uakseptabelt. Han lovte å slutte, etter åtte år røyka og løy han fortsatt. 

Tror det er lurt at du har satt deg en tidsfrist, det gjorde jeg og til slutt. Pass på deg selv i hvert fall, det er ikke din oppgave å oppdra en voksen mann. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk ender som regel opp med noen man er jevnt over på samme nivå som. 

Anonymkode: 171ad...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utrolig kjipt, når man oppdager sånt etter at man har vært glad i en person lenge. Jeg hadde avstandsforhold med eksen min til å begynne med, og etter ett år fant jeg ut at han røyka. Det hadde vært en dealbreaker om jeg visste det til å begynne med, men ettersom jeg allerede da var veldig glad i ham så aksepterte jeg det jo. Men det var dumt av meg, både røykinga og løgnen var egentlig uakseptabelt. Han lovte å slutte, etter åtte år røyka og løy han fortsatt. 

Tror det er lurt at du har satt deg en tidsfrist, det gjorde jeg og til slutt. Pass på deg selv i hvert fall, det er ikke din oppgave å oppdra en voksen mann. 

Tusen takk for fine ord. Jeg føler meg på et vis litt lurt, samtidig som jeg er skuffet over egne valg. Vi har vært sammen i mange år, og jeg har blitt veldig glad i han. Tror jeg tar rådet ditt, setter meg en frist. 
Så trist å høre om eksen din 😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når han sliter psykisk så forklarer det oppførsel. Folk er ikke seg selv og blir mer slomsete med hygiene og andre ting da. Så du må bare vente til han får hjelp og blir bedre eller gå fra han hvis du ikke orker  å vente. Å prøve å forandre noen er et håpløst prosjekt når folk er friske og umulig når folk er syke. 

Anonymkode: 390cc...c68

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk ender som regel opp med noen man er jevnt over på samme nivå som. 

Anonymkode: 171ad...8b2

Ja det tror jeg også. Når forskjellene blir så store, blir det problematisk, med mindre man elsker å ta vare på, og oppdra partneren sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når han sliter psykisk så forklarer det oppførsel. Folk er ikke seg selv og blir mer slomsete med hygiene og andre ting da. Så du må bare vente til han får hjelp og blir bedre eller gå fra han hvis du ikke orker  å vente. Å prøve å forandre noen er et håpløst prosjekt når folk er friske og umulig når folk er syke. 

Anonymkode: 390cc...c68

Ja han strever ganske mye faktisk. Det var også en ting han holdt skjult. Gav han et ultimatum, så nå skal han til utredning. Har kjennskap til de vanskene han har, og vet at enkelte av dem vil han alltid ha, mens noen krever behandling med varierende effekt. 
Han er ganske sløv. Går på automatikk. Og det skaper mye irritasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er 100% din egen feil. Du valgte en mann du umiddelbart føler et behov for å forandre? Tullete påfunn til å begynne med. Finn deg en partner du kommer overens med, ikke et prosjekt du skal oppdra.

Anonymkode: e7fe0...62d

Slike ting er ikke alltid så lett å legge merke til før man har datet en stund eller bor sammen! 

De er top notch når man treffer de, så etter en stund viser de seg hvordan de egentlig er. Man ser jo ikke at folk ikke klarer å gjøre husarbeid når man dater eller bor hver for seg. Da klarer en mann også å rydde opp før han får dame-besøk.

Ikke glem at å være kjærester og samboer er to svært forskjellige ting. Da legger man merke til alt. 

Anonymkode: 87aa5...85f

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er både trist og enkelt, han besto ikke samboertesten. Man opplever hverandre på en helt annen måte når man bor sammen, og for mange blir det desverre spikeren i kista. Voksne menn forandrer seg ikke, er han over 25 år er frontallappen ferdig utviklet, og det vil ikke skje noen store forandringer i vaner og personlighet. Prøv heller å være glad for at det kom nå, og ikke etter at dere har fått barn sammen. 

Anonymkode: 9d3dd...36b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De sier at når forrakt kommer i forholdet, så er det slutt på kjærligheten. Du beskriver han ganske forraktfult. 

Med god grunn, for all del. 

Men det blir neppe bedre

Anonymkode: 5a485...8f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De sier at når forrakt kommer i forholdet, så er det slutt på kjærligheten. Du beskriver han ganske forraktfult. 

Med god grunn, for all del. 

Men det blir neppe bedre

Anonymkode: 5a485...8f3

Takk, det stemmer nok. Tror dette har gått så langt at jeg til tider avskyr/forakter han. Det blir slutt hvis dette ikke blir bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er mange som synes KG er et svakt forum. Jeg vil bare takke dere for nye perspektiv. På kort tid ble jeg faktisk mer bevisst på hva jeg selv føler i dette forholdet og hva jeg trenger. Takk for lynkjapp parforholdsveiledning!

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg tror nok at jeg ville ha gått. Mye av det du skriver skyldes ikke sykdom/deprisjon, men rett og slett sløvhet. Å trykke på en maskin i vildens sky uten å ane hvilket program en skal vaske klærne på? Det er ingenting som kan bortforklares eller unnskyldes annet enn at fyren er dritsløv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (24 minutter siden):

Jeg tror nok at jeg ville ha gått. Mye av det du skriver skyldes ikke sykdom/deprisjon, men rett og slett sløvhet. Å trykke på en maskin i vildens sky uten å ane hvilket program en skal vaske klærne på? Det er ingenting som kan bortforklares eller unnskyldes annet enn at fyren er dritsløv.

Ja han er veldig sløv. Han kan ikke lenger skylde på at han ikke ble oppdratt riktig. Han velger å ta enkle løsninger i hverdagen, på de fleste områder. Er som et barn som forsøker å rydde, så må den voksne gå etter, rydde opp og passe på at det gjøres ordentlig. Er ikke rart man ikke tenner seksuelt på partneren sin lenger..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skynd deg å flytt ut igjen. Seriøst, han er jo helt hjelpeløs. 

Anonymkode: 6b833...1da

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...