Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min på 5 mnd datt ned fra sofaen og er rød på ene siden av hodet. Baby oppfører seg ellers som vanlig, gråt selvfølgelig etter fallet , men nå ser det ut som det har gått greit. 
Bør jeg likevel tilkalle helsepersonell? Jeg så ikke fallet så vet ikke hvor baby kan ha slått seg. 

Anonymkode: 47d56...330

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Babyen min på 5 mnd datt ned fra sofaen og er rød på ene siden av hodet. Baby oppfører seg ellers som vanlig, gråt selvfølgelig etter fallet , men nå ser det ut som det har gått greit. 
Bør jeg likevel tilkalle helsepersonell? Jeg så ikke fallet så vet ikke hvor baby kan ha slått seg. 

Hodt til babyer er betydelig tyngre enn kroppen, i tillegg er hun rød der, så det sier kanskje noe om hvor hun falt, tror du ikke? Ring legevakten og hør om du skal ta en kontroll av henne.

Anonymkode: ed61b...b62

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man går seriøst ikke fra en baby i sofaen, på samme måte som man aldri lar en baby ligge alene på stellebordet! Du så ikke fallet heller……ergo var baby alene og uten tilsyn. Hadde det engang vært en nyfødt…..men en baby på 5mnd rører på seg og ruller rundt. Må du gå fra baby så sikrer du baby ved å legge den i lekegrind eller sprinkelseng. 

Selv om baby ikke gråter nå så har den slått hodet, så hardt at den har merke etter sammentreffet med gulvet. Så ja, jeg hadde ringt lege og bedt om en sjekk. 

Og aldri gå fra babyen i sofaen igjen. Eller på stellebordet. Eller i dobbeltsenga, 

Anonymkode: 29505...af0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man går seriøst ikke fra en baby i sofaen, på samme måte som man aldri lar en baby ligge alene på stellebordet! Du så ikke fallet heller……ergo var baby alene og uten tilsyn. Hadde det engang vært en nyfødt…..men en baby på 5mnd rører på seg og ruller rundt. Må du gå fra baby så sikrer du baby ved å legge den i lekegrind eller sprinkelseng. 

Selv om baby ikke gråter nå så har den slått hodet, så hardt at den har merke etter sammentreffet med gulvet. Så ja, jeg hadde ringt lege og bedt om en sjekk. 

Og aldri gå fra babyen i sofaen igjen. Eller på stellebordet. Eller i dobbeltsenga, 

Anonymkode: 29505...af0dz

ok, som om man ikke følte seg dårlig fra før. 

Ellers takk for råd dere! 

• Liker 19
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan skje hvem som helst, og jeg synes ikke ts fortjener kritikk for dette. Øynene vekk i et par sekunder selv om man sitter ved siden av.. og vipps så kan det ha skjedd.

Jeg ville ringt legevakten og hørt om det er nødvendig med en sjekk. Lykke til🥰

Anonymkode: 65bec...a05

Nei, det kan ikke skje hvem som helst. Folk må seriøst slutte å si det. 

Anonymkode: 710a2...8a2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skje hvem som helst, og jeg synes ikke ts fortjener kritikk for dette. Øynene vekk i et par sekunder selv om man sitter ved siden av.. og vipps så kan det ha skjedd.

Det kan ikke skje hvem som helst.

Det handler om å overvåke og sikre barnet sitt, det er virkelig ingen problem å sørge for at en baby på fem små måneder ikke faller ut av sofaen.

Anonymkode: 46e7b...98d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg presterte å skulle ta tak i en smokk med min daværende 6 mnd gamle sønn som ikke kunne rulle, han lå på senga. Jeg strakk meg mot smokken, og DER kunne han visst rulle 🙃

Huet rett i gulvet. Ringte HYLgråtende (meg og ungen…) til legevakta, og de sa man ikke trengte - men kunne komme innom for sjekk. 

De var litt sånn «Åja, baby nummer 100 i dag i gulvet». Og de hørte jo han vrælte, som var positivt.

Så jeg dro på sjekk, og vekket ham jevnlig gjennom natta i tilfelle hjernerystelse. 

Fortalte det til noen naboer som serverte sine langt verre historier 😶🌫️  

Dette er sånt som plutselig kan skje. Ifølge legevakta var det ikke særlig farlig fra seng/sofa til tregulv, men stellebord til flisgulv var langt verre. 

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler om å overvåke og sikre barnet sitt, det er virkelig ingen problem å sørge for at en baby på fem små måneder ikke faller ut av sofaen.

OK Karen 😅🙃 Uhell skjer, fordi: noe uforutsett plutselig skjer.

Skjer det flere ganger på rad må man begynne å ta en gjennomgang. 

• Liker 32
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det kan ikke skje hvem som helst. Folk må seriøst slutte å si det. 

Det kan det! Tro meg, det har skjedd ting med mange jeg kjenner, som "aldri hadde trodd det skulle skje dem"...

Anonymkode: 0575d...03a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hvorfor skjer det da ofte? Ingen er så perfekte at de kan sitte og si at ting ikke kan skje dem! Det skjer ulykker HELE tiden.... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 29505...af0

Herrefred! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mistet mitt tantebarn ut av sofaen da han var ca 8 måneder. Jeg snudde meg for å finne en leke på andre sida av meg i sofaen, og holdt armen foran ham da jeg snudde meg, men likevel klarte han å bli litt overivrig og kaste seg mot noe fargerikt på bordet. Armen min klarte ikke holde ham igjen, han falt med hodet først på gulvet og hylskreik. Han har gått ut med toppkarakterer i alle fag, og går dag på et av landets vanskeligste studier. Så det gikk helt fint. Vært sportslig hele livet og beveget mye på kroppen. Kan absolutt ikke forstå at den smellen påvirket ham på noen måte.

Hvis du er usikker så ring legevakten. Hodesmeller han ha konsekvenser, og da må du rådføre deg med helsepersonale.

Drit i hylekoret, gjør hva du må gjøre for å bli forsikret om at baby har det bra. Selv om folk kaller deg hysterisk så er det inke de du skal stå til ansvar for, det er babyen din.

Anonymkode: 24b4f...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan det! Tro meg, det har skjedd ting med mange jeg kjenner, som "aldri hadde trodd det skulle skje dem"...

De jeg kjenner som har hatt slike uhell, er mennesker jeg ikke ser på som de beste foreldre i utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan så absolutt ikke skje hvem som helst. For en teit kommentar. Normale folk holder alltid en hånd på et spedbarn som er i stand til å røre på seg. Snur du deg vekk i 1 minutt så er du trygg så lenge du holder en hånd på ungen.

Slag mot hode er alvorlig. Dra til legen! 

Anonymkode: edabc...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, så mange perfekte foreldre som var her da. 

Anonymkode: 59cbf...9db

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De jeg kjenner som har hatt slike uhell, er mennesker jeg ikke ser på som de beste foreldre i utgangspunktet. 

Så alle som har barn som har falt ut av seng eller sofa er dårlige foreldre? Altså bortimot alle som har et par barn? Bortsett fra deg da. 

Til ts: jeg har selv ringt legevakten med samme tilfelle. Fikk beskjed om å se på tilstanden. At barnet skriker rett etterpå er positivt. At man får blikkontakt og normal kommunikasjon, vanlig matlyst osv. Men om du er veldig bekymret så er det ikke noe i veien for å ta en tur dit. Men jeg fikk ihvertfall beskjed om at det er ekstremt lite sannsynlig at det er alvorlig, så lenge allmenntilstanden er god og normal. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og de jeg kjenner som har hatt slike uhell er gjerne svært oppegående gode stabile foreldre. 

Anonymkode: 66b47...3ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot det være jeg. Lå og lekte og rullet seg på magen og virker som før. Sover nå, på fanget mitt nøye overvåket. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og hvorfor skjer det da ofte? Ingen er så perfekte at de kan sitte og si at ting ikke kan skje dem! Det skjer ulykker HELE tiden.... 

Hvor ofte tror du det skjer egentlig? Knall og fall er vanlig. Barn er som mini-alkoholikere på tur. De er ikke i stand til å gå rett frem uten å snuble og tryne i minst 4 tinger på et par cm. Men å gå fra barn på sofaen eller på stellebord går ikke under "knall og fall", det er uoppmerksom foreldre som ikke tenker logisk. Det skjer ikke like ofte.

Anonymkode: edabc...2e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...