Gå til innhold

Enslig forsørger, fått 50.000 i baksmell. Trenger noen råd...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier... Er alene med fire barn og fått en himla baksmell. Er syk og lever på aap og overgangsstønad. That's it. 

Har noen spørsmål :

Barna fikk erstatning utbetalt i fjor og det står at barna er dem jeg skatter sammen med. Kan ikke finne beløpet de fikk utbetalt (er snakk om flere hundre tusen). Er det naturlig å tro at jeg skatter av denne erstatningen? 

Og verdi på bolig er satt til 800.000.har lært at man skal gange med fire for å finne faktisk verdi... Og her lander jeg da på 3,2 mill. Men jeg har hatt takst og verdien er 4,2. Vil det slå bedre eller dårligere ut hvis verdi på bolig endres i skattemeldingen? 

Og det som jeg har i fond skatter jeg av, men det var arv. Jeg må betale over 20.000 i skatt for å ha dette fondet. Høres det logisk ut? 

Jeg er helt fortvilet. Har alltid fått igjen på skatten... Hva gjør jeg? Bør jeg hyre en revisor? 

Håper på noen gode svar her. 

Anonymkode: a9a31...afa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke tallene i skattemeldingen.

Hva står som inntekt? Er det bare aap eller står erstatningene oppført som inntekt?

Verdien på boligen har kun noe å si om du har formue over 1,7 mill. Og lavere verdi er bedre enn høy verdi.

Hva er det som er grunnlaget på fond? Er det avkastning (inntekt) eller formue?

Anonymkode: c670f...dd7

• Liker 1
Skrevet

Endre verdien på huset er ikke lurt. 

Hvilke endringer har skjedd siden forrige skattemelding? Typ inntekt, skatt, sivilstand. 

Erstatningen til barna, er den ført som inntekt på deg, er det i så fall riktig? Er den skattbar? 

Har du sjekket at det står riktig skatteklasse på skattemeldingen? Har du sjekket at tallene som er forhåndsutfylt er korrekte? Har du fylt i evt fradrag? Husk at skattemeldingen ikke kommer ferdig utfylt! 

20 000 i skatt på fond høres mye ut, men her spiller størrelsen på fondet og totalformue inn. 

Tror det er lurt å få hjelp til utfyllingen, siden det er mange uklarheter og potensielt stor baksmell. Pust med magen, dette ordner seg! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg jo selv at du får en baksmell når dere har mottatt en større sum med penger og når det er store endringer i privatøkonomien.  Man er ikke fritatt skatt på slikt og man blir skattelagt sammen med barna inntil de er 17.

Synes du skal snakke med noen som kan hjelpe deg å forstå hvordan dette virker, de pleier å være flinke på skatteetaten der har de og full innsikt i hva slags verdier du har så ta en telefon.

Anonymkode: 8cb79...989

Skrevet

Ring Skatteetaten du

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må gå gjennom opplysningene i skattemeldingen og se om de stemmer. Så må du sjekke om det er noen fradrag som ikke står der. Snakk med Skatteetaten etter at du har gjort dette hvis det er noe du ikke forstår. 
Jeg ser folk jeg kjenner som tror at de liksom ikke kan få baksmell bare fordi de tjener lite (AAP etc). Men hvis man har betalt for lite skatt gjennom året, får man baksmell, selv om inntekten er lav. 

Anonymkode: 2d3f5...83f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan begynne med å ringe skatteetaten og be om hjelp til det du ikke forstår. Men det betales normalt sett skatt både på erstatninger og avkastninger fra fond (arv eller ei), og det vil ikke lønne seg å øke verdien på huset i skattemeldingen. Du kan kanskje få justert beløpet noe, men i det store og hele så må du nok regne med å betale en hel del i restskatt. Jeg har venner som har fått store erstatninger fra forsikringsselskap, og de har alltid satt av penger til å betale skatten med året etter.

Anonymkode: e6532...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...