Gå til innhold

Hvor mye skal kollegaen min betale meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (34 minutter siden):

Det er helt feil å gjøre det på den måten. Arbeidsgiver plikter å innberette riktig lønn til skatteetaten og det blir det ikke når det gjøres slik.

Likevel er det veldig normalt å iallefall i helsevesenet. Det kommer nok ikke til å endres om ts klager på det. Eneste som skjer er at hen ikke får godkjent byttet igjen senere om hen trenger det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (49 minutter siden):

Arbeidsgiver må betale deg, ikke hun.

Det blir feil i innberetning til skatteetaten på den måten dere har tenkt å gjøre det.

Det blir feil skattepliktig inntekt og skattetrekk på dere, det blir feil på feriepengegrunnlaget og det blir feil i pensjonsgivende inntekt.

Enig i denne. Jeg jobber med lønn, og det skal ikke innberettes på kollegaen din om dere bytter, det må arbeidsgiveren deres få beskjed om.

Anonymkode: aa701...de5

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det skal da ikke gå utover ts at kollega har lavere timelønn. Det er en grunn til at ts opplyser oss om at hjn har høyere timelønn

Anonymkode: 19c92...2ce

Det er arbeidsgiver som tjener på dette. Helt på trynet. Hvis de hadde hatt samme timeslønn kunne en jo se på kollegaens lønnsslipp hva som ble utbetalt ekstra. Ts ønsker mer, slik tillegget hadde vært på sin lønn? Var kollegaen klar over dette da hen byttet vakt med en med høyere lønn? Dette blir et sabla rot fordi arbeidsgiver gjør det slik, men helt ærlig synes jeg det blir veldig smålig.

Bli da.. 20 kr * 6, 5 t = 130 kr * o,33 ( tillegget ) = 42,9 kr. 42;9 kr - skatt = 30 kr. 30 kr + feriepenger av 42,9= 5 kr.     Det blir altså 35 kr som er forskjellen . Da blir det summen som står på kollegaens lønnsslipp + 35 kr for at det ikke skal gå utover ts at kollegaen tjener mindre. 

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (2 minutter siden):

Hva har dette med saken og gjøre?  

Alt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke slik det fungerer! Og nei, variable tillegg er ikke fast lønn. Her er det snakk om variable høytidstillegg. 

Anonymkode: 5bd66...320

Blir lagt inn på forhånd

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg får helt flashback til da jeg jobbet svart i usa for en viss sum i uken og trengte fri en dag. Betalte en cubansk kollega rundhåndet for at han skulle jobbe for meg på fridagen sin pga bytting var vanskelig 🤪

Anonymkode: 827d0...5b4

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt

Ja, jeg skrev feil. Det var ikke overtidstillegg, men rød dagstillegg. Kall det hva du vil tilegg , men det er jo tillegget som blir mellomlegget, grunnlønnen får jo ts på sin vakt. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, jeg får helt flashback til da jeg jobbet svart i usa for en viss sum i uken og trengte fri en dag. Betalte en cubansk kollega rundhåndet for at han skulle jobbe for meg på fridagen sin pga bytting var vanskelig 🤪

Anonymkode: 827d0...5b4

Har ofte betalt kolleger penger for at de skal ta lørdagsvakta mi jeg :)

I gamle dager da, vel og merke. 500 kr kostet en lørdagsvakt om vi byttet innbyrdes. 

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig opplegg. Blir ikke bare vaktene byttet i systemet, og dermed følger tilleggene den som har vakta? 

Aldri vært borti at man nå betale tillegget seg i mellom, blir jo bare rot når man har forskjellig lønn. 

Anonymkode: 65b1b...341

• Liker 5
Skrevet

Men skattenivået er personlig, og kan variere ganske mye fra person til person. Og så er det feriepenger, pensjon, trekk til statens pensjonskasse, trekk til fagforening og sikkert flere ting som må tas hensyn til... Må elske administrative ledere som ikke burde vært det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo uryddig å gjøre det sånn at dere må ordne det privat med tanke på skatteberegning, lønn osv. med du skal jo ha 190 for alle timene med tillegg. Hun skal ha 170 for alle timene hun tar for deg, evt. med tillegg relevant for hennes vakt.

Anonymkode: 2bb22...35f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette skal ikke dere tenker på. 

Dette er 100% arbeidsgivers jobb. 

Man kan ikke lønne andre enn de som er på jobb. Det blir helt feil i forhold til skatteberegninger, inntekter og pensjon. 

Så her skal du/dere gå tilbake til arbeidsgiver og kreve at dette blir ført riktig fra DERES side. Det er arbeidsgivers fordømte plikt å få det riktig.

Vi har det sånn på min jobb i vestreviken også. 

Anonymkode: acadb...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber hennes helg og hun jobber min. Den røde dagen som hun egentlig skulle jobbet kommer på meg. Fikk beskjed av sjefen at helligdagstillegget måtte overføres privat.  Jeg snakker ikke om hele lønna, bare tillegget.

Anonymkode: 4c14d...4b7

Svaret er at sjefen bør bytte. Hvorfor godtar dere slikt tull? 

Du, som ansatt, har ansvaret for at ting er riktig. Her risikerer både du og din kollega å fuske med skatten, bare for å spare sjefen din noen minutt med merarbeid. Og - ja, det er arbeidsgiver sitt ansvar at dette er riktig. Men det er ditt ansvar å si fra.

Anonymkode: ebf59...eb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har det sånn på min jobb i vestreviken også. 

Anonymkode: acadb...9f8

Det at "andre også snyter på skatten" eller at "arbeidsgiver sier dette er normalt" betyr intet. Se bare på stortinget. Du plikter å insistere på at ting er rett. Vil ikke sjefen endre? Ok. Krev dette svaret skriftlig og videresend det til skatteetaten for sjekk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en rotete arbeidsplass som gir dere lov til å bytte internt og kompensere lønn internt.

Har dere ikke et datasystem hvor vaktene plottes inn i, og hvilket navn står da på den helgen du skal jobbe for din kollega?

Arbeidsgiver plikter å ha oversikt over hvem som er på jobb om det blir brann eller annet alvorlig skjer.

Hva om du blir syk denne helgen, hvem skal jobbe for deg da? 

Bare rot.

Anonymkode: 9532d...400

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette skal ikke dere tenker på. 

Dette er 100% arbeidsgivers jobb. 

Man kan ikke lønne andre enn de som er på jobb. Det blir helt feil i forhold til skatteberegninger, inntekter og pensjon. 

Så her skal du/dere gå tilbake til arbeidsgiver og kreve at dette blir ført riktig fra DERES side. Det er arbeidsgivers fordømte plikt å få det riktig.

Arbeidsgiver er ikke pliktig til å la de ansatte bytte vakter. Skaper det for mye merarbeid kan arbeidsgiver bare si nei, sorry, dere får ikke bytte. Enkelte arbeidsgivere går da for denne mellomtingen (som er svært på kanten) der de lar folk bytte privat uten at timelistene endres. Var veldig vanlig før i tida. 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Svaret er at sjefen bør bytte. Hvorfor godtar dere slikt tull? 

Fordi arbeidsgiver kan si nei til byttet. 

Anonymkode: b153e...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere. Ser nå at jeg jobber til 14.45 den dagen og har da 7t og 15 min vakt, samme med kollegaen min. Hun sa hun kunne sjekke lønnsslippen sin når den tid kom, på hva jeg skal få utbetalt. Blir det rett? Kan jeg kreve at sjefen ordner det i systemet? Slikat jeg slipper?   Hun sa bare at det ikke var mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Åssen type jobb er dette?

Anonymkode: 58b1c...0a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei dere. Ser nå at jeg jobber til 14.45 den dagen og har da 7t og 15 min vakt, samme med kollegaen min. Hun sa hun kunne sjekke lønnsslippen sin når den tid kom, på hva jeg skal få utbetalt. Blir det rett? Kan jeg kreve at sjefen ordner det i systemet? Slikat jeg slipper?   Hun sa bare at det ikke var mulig.

Du kan ikke kreve det av leder nei. Skjekker din kollega sin lønnsslipp, taper du penger på det. Du har jo høgere timelønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...