Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 37, har ikke fått trent bekkenet da jeg har vært dårlig dette svangerskapet. Forsvinner det etter fødsel eller får jeg varige plager? Hva er vanlig?

Anonymkode: ce4d5...7eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke være i god form for å trene bekkenbunnsmuskulaturen: Knip! Det kan font gå tilbake om musklene trenes opp.

Anonymkode: 6fc18...45d

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har ligget i koma så har du vært frisk nok til å gjøre knipeøvelser.

Anonymkode: 43118...a1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger ikke være i god form for å trene bekkenbunnsmuskulaturen: Knip! Det kan font gå tilbake om musklene trenes opp.

Anonymkode: 6fc18...45d

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du ikke har ligget i koma så har du vært frisk nok til å gjøre knipeøvelser.

Anonymkode: 43118...a1c

Nei, med hyperemesis utløser alt ekstrem kvalme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå bort etter fødsel. Der mye press og dårlig plass for blæren nå, som kan føre til stressinkontinens. Men, det er ikke uvanlig at man også lekker etter fødsel, da fødsel i seg selv kan føre til diverse skader nedentil.

Anonymkode: 47442...8e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del gikk det ikke over etter fødsel. Jeg har knepet og knepet (😂) både under svangerskap og etter. 
Det skjer kun dersom jeg hoster skikkelig voldsomt eller for eksempel hopper på trampoline. Skikkelig irriterende, men lite å gjøre med tror jeg. Tror ikke det blir bedre med årene heller desverre..

Anonymkode: fc1b2...0c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For min del gikk det ikke over etter fødsel. Jeg har knepet og knepet (😂) både under svangerskap og etter. 
Det skjer kun dersom jeg hoster skikkelig voldsomt eller for eksempel hopper på trampoline. Skikkelig irriterende, men lite å gjøre med tror jeg. Tror ikke det blir bedre med årene heller desverre..

Anonymkode: fc1b2...0c6

Det kan opereres.

Anonymkode: 34590...31d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig sløv på å trene bekkenbunn under første svangerskap. Det straffet seg etter fødsel, da jeg slet med lekkasjer av både urin og avføring. Heldigvis ble det bedre etter trening, selv om jeg ble sløv når problemene ble bedre.

Så ble barnet større, og jeg måtte springe etter. Da oppdaget jeg at jeg hadde et problem, og oppsøkte hjelp. Det er et treningssenter her som har fysioterapeuter som er spesialisert på bekkenbunn, og der har jeg fått mye hjelp. Jeg lærte å få kontakt med musklene, og deltar på trening som er mye bedre enn å bare knipe 8 ganger 3 ganger om dagen. I tillegg har jeg begynt på annen trening, noe som ikke skader.

Anonymkode: 7de75...b88

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var veldig sløv på å trene bekkenbunn under første svangerskap. Det straffet seg etter fødsel, da jeg slet med lekkasjer av både urin og avføring. Heldigvis ble det bedre etter trening, selv om jeg ble sløv når problemene ble bedre.

Så ble barnet større, og jeg måtte springe etter. Da oppdaget jeg at jeg hadde et problem, og oppsøkte hjelp. Det er et treningssenter her som har fysioterapeuter som er spesialisert på bekkenbunn, og der har jeg fått mye hjelp. Jeg lærte å få kontakt med musklene, og deltar på trening som er mye bedre enn å bare knipe 8 ganger 3 ganger om dagen. I tillegg har jeg begynt på annen trening, noe som ikke skader.

Hva slags trening?

Anonymkode: 990ec...482

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner må trene bekkenbunnen hver dag, ikke bare i graviditet. Blæra kan kollapse når du er 60 om ikke, feks. Men helt vanlig å lekke litt mår man nyser/hoster så sent i svangerskapet. Men er du fortsatt plaget etterpå, så er det de korte knipene som hjelper på den muskulaturen. 

Anonymkode: 8bdc5...c1b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er i uke 37, har ikke fått trent bekkenet da jeg har vært dårlig dette svangerskapet. Forsvinner det etter fødsel eller får jeg varige plager? Hva er vanlig?

Gikk ikke over til meg, men ble litt bedre. Hopper ikke lenger på trampoline for å si det sånn 🙈

Anonymkode: 787fe...73d

AnonymBruker
Skrevet

For meg gikk det over rett etter fødsel. Husker faktisk helt tydelig at jeg satt i sykehussengen dagen etter og fikk et skikkelig nyseanfall og merket at jeg ikke lakk i det hele tatt (noe jeg ville gjort da jeg var høygravid). 

Anonymkode: bafba...c0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lakk ganske mye da jeg hostet (kraftig hoste) de siste ukene i dette svangerskapet. Det forsvant rett etter fødsel. Lakk også da jeg kastet opp. Det gjorde jeg under hele svangerskapet. Har ikke kastet opp etter fødsel, så vet ikke om det er borte, men tror og håper det.

Anonymkode: b0df0...f42

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva slags trening?

Anonymkode: 990ec...482

Knipetrening, men som involverer mer enn bare det første man får tak på. Bekkenbunnen er som en trakt som går innover i kroppen, og man må jobbe seg oppover hele trakta om den skal bli sterk. Man må også trene på å klemme hardt, holde og så slippe, ikke bare raske knip.

I tillegg sammensatte øvelser som involverer bekkenbunn. F.eks starte i barnet. Klemme bekkenbunn og de nederste magemusklene. Langsomt bevege seg frem i planke på knærne, og løfte seg opp på tærne. Hold, og så langsomt tilbake og slippe helt opp. Veldig fin øvelse, som også øker bevisstheten på inkludere bekkenbunn i annen trening.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye kan trenes bedre, men det er ikke alltid det hjelper. Det er ingenting galt med mine bekkenbunnsmuskler. Måtte gjennom en voldsom utredning for å få operasjon, fordi jeg kun var 20 år da jeg opererte. 
Hadde slitt hele livet med at jeg tisset på meg når jeg lo, og det ble verre etter graviditet. 

Ble operert og fikk løftet urinrøret, og jeg fikk en helt ny hverdag! 15 år senere funker det like bra 👏 Det finnes hjelp!

Anonymkode: 445ef...621

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...