Gå til innhold

Skal en 14-åring få bestemme frisyre selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Okei, kanskje jeg bare skal la han få styre på da 🤔 Han er en veldig grei gutt, så har enn så lenge ikke hatt så mange kamper å velge mellom 😅 

Holder på mitt til og med konfirmasjonen om noen måneder, så kan han heller få velge og prøve ut selv etter det :)

Takk for innspill!

Anonymkode: 3f55d...ca7

«Konfirmasjon er et ritual som markerer overgangen fra barndom til voksenliv.» (https://snl.no/konfirmasjon

Er ikke dette da en perfekt mulighet for han å bestemme selv og få lov å vise hvem han er?

Anonymkode: e84aa...781

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Moren min hjalp meg med henna-farge som 14åring. Og jeg kledde virkelig ikke rødt hår 😆

Det er jo en del av tenårene.. Prøve ut katastrofale ting med håret 

Anonymkode: a74fc...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, la han bestemme. Da min sønn var 14 skulle han absolutt ikke til frisøren. Da ble det mye hår på toppen og så veldig ustelt ut. To år seinere vil han klippe seg helt kort og da synes jo jeg han er kjekkest. 

Anonymkode: 5b465...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (4 timer siden):

Hår både vokser ut igjen og kan klippes. Dette er ikke området å bruke energi når en skal velge sine kamper.

Dette.

Av alle kamper og forhandlingskort man kan ha med tenåringen sin er hårsveis ikke noe jeg vil bruke patroner på 😄

OK, ha den hårsveisen, men til gjengjeld kommer du til å ... (her kommer det noe viktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en god mulighet til å lære ungen om kroppslig autonomi, synes det er galskap å ikke la en tenåring bestemme hvordan de skal se ut på håret. Da er man bare den kjipe foreldren med vilje. 

Anonymkode: efab5...b58

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En 14-åring bør få bestemme selv. Det er i denne alderen man prøver litt «crazy» stiler og får det ut av systemet. Det er nok en fase og de lærer masse av det. 

Anonymkode: 0b96c...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lite man skulle sagt? Er en 12 åring det er snakk om.

Anonymkode: a77b7...aed

Igjen - det følger av barneloven at det skal legges stor vekt på meningene til en 12-åring. Spesielt på noe så personlig og ufarlig som hår

Anonymkode: 18267...687

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Moren min hjalp meg med henna-farge som 14åring. Og jeg kledde virkelig ikke rødt hår 😆

Det er jo en del av tenårene.. Prøve ut katastrofale ting med håret 

Anonymkode: a74fc...3ca

Det gjorde mamma også og jeg er så utrolig glad for det, det å kunne prøve og feile mens det fremdeles er trygt å gjøre det, er så utrolig viktig. Jeg jobber med ungdom og det knuser hjertet mitt å se barn som distanserer seg fra foreldrene sine fordi de ikke får uttrykke stilen og identiteten sin slik de selv ønsker. Hvis foreldre tenker at alt er en kamp mellom seg og barnet sitt, har de seg selv å takke den dagen ungen blir 18, flytter ut og ghoster de.

Anonymkode: efab5...b58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AttilaTheHun skrev (2 timer siden):

Jeg er 14 og det er viktig for meg å velge stil og frisyre selv. Det handler om identitet og personlighet. Stakkars gutt aldri hørt om foreldre som har bestemt over hvordan deres barn skal klippe seg og kle seg. Det skjer jo skjult også, men jeg hadde ikke følt meg noe særlig bra heller hvis min mamma nektet meg for å gå i min stil og frisyre. Han må jo få lov til å finne seg selv, være seg selv. Alt handler om å bygge selvtillit og finne seg selv i denne fasen av livet.

lykketil

ikke alle foreldre har råd til å la sine barn kjøpe de klær de ønsker, og ta dem ofte til frisør...tenk på det. Mange som har en stil de ønsker prøve ut, men kan ikke pga dårlig råd hjemme. 

Anonymkode: f54c5...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tripptrapp1 skrev (4 timer siden):

Jeg lurer også på hva som får en mor til å nekte trettenåringen sin å bestemme sin egen hårfrisyre? Hva er du redd for? 

Kanskje ts er redd for mobbing? Jeg fikk stort sett bestemme frisyren min selv, men jeg valgte heller aldri noe veldig spesielle greier. 

Jeg tror at min mor hadde satt ned foten om jeg valgte noe helt ville greier jeg fort kunne blitt mobbet for. Men, det 'verste' jeg gjorde med mitt hår, var å bleke/farge, samt klippe i sveisen som 'alle andre' hadde på den tiden. 

Anonymkode: 8d577...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min prøvde ut både undercut og blått hår, og har nå i ettertid veldig streit langt hår, bl.a fordi hun husker på at det tar litt tid eller penger før det retter seg hvis hun gjør noe som ikke funker som hun hadde tenkt. En av få regler var å vente til over 18 med tatoveringer, nå er hun 19 og har det fremdeles ikke.

Tidlig tenår er den perfekte tiden til å gjøre dårlige hårvalg :)

Anonymkode: 27bba...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg maste om å få klippe meg kort, og fikk det til slutt....ligna på en gutt og så i det hele tatt ikke ut - jeg burde ha hørt på mora mi...🤣

Anonymkode: 0f6c5...924

Jeg gjorde det samme😂

mamma å pappa lot meg holde på med hårgreiene mine. Tror jeg prøvde samtlige farger også, så ikke ut i måneskinn engang😂

Anonymkode: 788f4...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min nevø er ikke 12 enda, men har hatt ganske rar frisyre i lang tid. En som er kort under, men som kan settes i topp midt oppå hodet (når han gidder). Synes det er helt greit. Frisyre er noe som er lett å endre på, eller la det vokse ut om det er for kort. Det er greit nok å tenke over hvordan han skal ha håret på konfirmasjonsdagen, men om det ikke er helt tullete, så er det greit.

Det finnes apper der man kan sjekke hvordan håret blir om man endrer på det, så der kan man få en viss idé

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (23 minutter siden):

Min nevø er ikke 12 enda, men har hatt ganske rar frisyre i lang tid. En som er kort under, men som kan settes i topp midt oppå hodet (når han gidder). Synes det er helt greit. Frisyre er noe som er lett å endre på, eller la det vokse ut om det er for kort. Det er greit nok å tenke over hvordan han skal ha håret på konfirmasjonsdagen, men om det ikke er helt tullete, så er det greit.

Det finnes apper der man kan sjekke hvordan håret blir om man endrer på det, så der kan man få en viss idé

har sett nok av konf bilder fra 80 tallet til å innse at folk ikke tenker over hvordan de ser seg selv om noen år med den sveisen.  Er jo litt gøy at man kan le av seg selv 10- 20 år etter.  

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma lot meg holde på, selv om sluttresultatet ofte var hinsides forjævlig😂 Likevel sitter jeg her i 30-årene og angrer på at ikke var mer ekstrem, nå er det liksom for sent med lilla hår. Dessverre. 

Så la ungdommen holde på, det er uskyldig moro man ikke angrer på i det lange løp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅

Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. 

Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg?

Anonymkode: 3f55d...ca7

Dette har vært i motebildet hos bl.a. Amerikanske tenåringer i minst 1-2 år nå. La gutten få det håret han ønsker seg. Som andre sier er det viktig at han får ha det morsomt med håret sitt nå som han er ung og kan gjøre det uten å måtte tenke på jobb og lignende, samtidig som det er en fin mulighet for han å lære seg hvilke frisyrer han liker og ikke liker, hvor mye arbeid som ligger bak de forskjellige frisyrene, osv.

Hår vokser alltid ut igjen. Og i verste fall får han klippe det helt kort hvis han angrer. Spesielt siden det er en gutt det er snakk om, er dette veldig lite farlig. Synes det er mye større risiko for at gutten føler seg utenfor hvis alle andre får bestemme håret sitt selv, mens akkurat din tenåring ikke får klippe håret "fordi mamma sa det". Det er mye verre enn at han ender opp med en hårfrisyre enten du eller han ikke liker.

Anonymkode: 16882...692

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ikke alle foreldre har råd til å la sine barn kjøpe de klær de ønsker, og ta dem ofte til frisør...tenk på det. Mange som har en stil de ønsker prøve ut, men kan ikke pga dårlig råd hjemme. 

Anonymkode: f54c5...e60

I denne sammenhengen snakker vi ikke om dårlig råd, men at en forelder nekter en hårfrisyre fordi de syns det er stygt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettet innhold i tillegg til krenkende og hatefulle ytringer.
-Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...