AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #41 Skrevet 23. mars 2022 Barn og unge bør få bestemme selv. Selv fra barnehagen av så må de få lov til å bestemme. Ærlig talt, hva er begrunnelsen for at du skal bestemme? Det er ikke ditt hår, din kropp eller ditt ansikt? Barn og unge må få bestemme klær, sminke og hår. Innenfor rimelighetenes grenser altså. En 12 åring i kostymer av latex fra kondomeriet er ikke innafor. Når du går over til horeantrekk når man er under 18 år så kan man sette ned foten. Men ellers så har du lite du skulle ha sagt. Og for å kalle en spade for en spade; du er en dårlig forelder som ødelegger barnet ditt ved å mikrostyre alt i livet deres. Typ hun bloggeren som kler opp barna sine likt i kjedelige motiver og farger for å se bra ut på insta, og da frarøver dem av all individuell identitet. Det er skadelig for barn å vokse opp slik. Anonymkode: f4c26...825 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #42 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn og unge bør få bestemme selv. Selv fra barnehagen av så må de få lov til å bestemme. Ærlig talt, hva er begrunnelsen for at du skal bestemme? Det er ikke ditt hår, din kropp eller ditt ansikt? Barn og unge må få bestemme klær, sminke og hår. Innenfor rimelighetenes grenser altså. En 12 åring i kostymer av latex fra kondomeriet er ikke innafor. Når du går over til horeantrekk når man er under 18 år så kan man sette ned foten. Men ellers så har du lite du skulle ha sagt. Og for å kalle en spade for en spade; du er en dårlig forelder som ødelegger barnet ditt ved å mikrostyre alt i livet deres. Typ hun bloggeren som kler opp barna sine likt i kjedelige motiver og farger for å se bra ut på insta, og da frarøver dem av all individuell identitet. Det er skadelig for barn å vokse opp slik. Anonymkode: f4c26...825 Lite man skulle sagt? Er en 12 åring det er snakk om. Anonymkode: a77b7...aed
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #43 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn og unge bør få bestemme selv. Selv fra barnehagen av så må de få lov til å bestemme. Ærlig talt, hva er begrunnelsen for at du skal bestemme? Det er ikke ditt hår, din kropp eller ditt ansikt? Barn og unge må få bestemme klær, sminke og hår. Innenfor rimelighetenes grenser altså. En 12 åring i kostymer av latex fra kondomeriet er ikke innafor. Når du går over til horeantrekk når man er under 18 år så kan man sette ned foten. Men ellers så har du lite du skulle ha sagt. Og for å kalle en spade for en spade; du er en dårlig forelder som ødelegger barnet ditt ved å mikrostyre alt i livet deres. Typ hun bloggeren som kler opp barna sine likt i kjedelige motiver og farger for å se bra ut på insta, og da frarøver dem av all individuell identitet. Det er skadelig for barn å vokse opp slik. Anonymkode: f4c26...825 Du startet så fint, for så via horefobi ende på mammashaming. Trist. Anonymkode: 76739...f33 2
AttilaTheHun Skrevet 23. mars 2022 #44 Skrevet 23. mars 2022 Jeg er 14 og det er viktig for meg å velge stil og frisyre selv. Det handler om identitet og personlighet. Stakkars gutt aldri hørt om foreldre som har bestemt over hvordan deres barn skal klippe seg og kle seg. Det skjer jo skjult også, men jeg hadde ikke følt meg noe særlig bra heller hvis min mamma nektet meg for å gå i min stil og frisyre. Han må jo få lov til å finne seg selv, være seg selv. Alt handler om å bygge selvtillit og finne seg selv i denne fasen av livet. lykketil 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #45 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed Stakkars barn Anonymkode: 87112...c1f 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #46 Skrevet 23. mars 2022 Tenårene er vel til for å finne seg selv, og det å teste ut hårfrisyrer er jo en del av det. De fleste har vel oppdaget selv at det er enkelte ting de absolutt ikke kler, uansett hvor "moderne" det er eller hvor mange andre som har samme sveis. Hår er bare hår. Det vokser ut igjen, og det kan klippes. Mine barn har hatt medbestemmelsesrett på hårsveis fra de har kunnet uttrykke klare meninger om det. (5-6 års alder.) Noen ganger blir det kompromiss, andre ganger får de bestemme helt selv. (Det er litt avhengig av alder og hva de ønsker seg.) Tenåring får styre selv, men blir oppfordret sterkt til en tur til frisøren når frisyren bare ser uflidd ut. Men det er selvfølgelig åpning for dialog om temaet, det tenåringens mening teller tyngst. Ingen/få får erfaring av å bli fortalt hva mor har opplevd. Anonymkode: 9f80a...e43 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #47 Skrevet 23. mars 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed hahaha! Hadde en sann mor selv. Jeg hadde verdens nydeligst hår, ned til rumpen og veldig tykk og fin. Men jeg ble DRITTLEI når jeg var tenåring da det tok evigheter å ordne, i tillegg fikk jeg hodepiner fra vekten. Men moren var helt lik deg, aldri i livet skal du klippe! Frem til dagen jeg tjente min første $20. Rett til frisøren og skamklippet meg. Sa ut som en gutt deretter. Sann gir vi faen i dere mødrene som på død og liv føler de skal bestemme over ALT! Anonymkode: 04040...467 8 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #48 Skrevet 23. mars 2022 Her bestemmer tenåringene sveisen selv - både gutten og jenta. Jenta har dessverre ikke den mest kledelige sveisen for tiden, men det er vel en fase de må igjennom.... Gutten har fått nei en gang, og det var da han ville farge håret blått like før søsterens konfirmasjon. Jeg ba han vente til etter konfirmasjonen, men innen da hadde han ombestemt seg. Han hadde nemlig en kompis som farget håret blått, og etter få vask hadde håret inntatt en blass, blågrønn farge som min sønn ikke var interessert i å ha... Anonymkode: 5beba...8fd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #49 Skrevet 23. mars 2022 Får de ikke eksperimentere nå, så gjør de det når de blir voksne. Å gå gjennom et par uheldige frisyrer er en del av å vokse opp. La gutten bestemme selv, også nå før konfirmasjonen. Da vil han få noen flotte bilder å le av når han er voksen 😅 Barn og ungdom bør få bestemme over kropp og stil selv. Anonymkode: df994...0e3 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #50 Skrevet 23. mars 2022 Selvfølgelig skal han få lov til det…. Det er hår…. Det er helt sikkert noe som er på vei til å komme på moten i vennekretsen/sosiale medier. La han styre på. Hva er det værste som kan skje…egentlig? Anonymkode: e84aa...781 1
AprilLudgate Skrevet 23. mars 2022 #51 Skrevet 23. mars 2022 Er ikke tidlig tenår en veldig fin tid å lære at ikke alt trenger å se pent/tiltrekkende/pyntelig ut? Hadde gutten brukt flere år på å spare ut verdens nydeligste hår hadde jeg krevd et par måneders betenkningstid. Ellers spiller det jo ingen rolle.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #52 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed Vi får se om noen år hvor mye du egentlig vant på slik forelderstil. Anonymkode: e84aa...781 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #53 Skrevet 23. mars 2022 Nei, aldersgrensen er 15 år. Anonymkode: d2ca0...4ae
Butter Skrevet 23. mars 2022 #54 Skrevet 23. mars 2022 Som voksen er det endel av mammas regler jeg som tenåring ikke forstod meg på, men som jeg forstår meg på nå. Hennes råderett over mitt hår er imidlertid IKKE en av den. Som mor selv har jeg derfor bestemt meg for at håret skal barna få bestemme over seg selv - dog litt modifisert av alder og hvor gjennomtenkt valget er. Men at man med alderen bør få større og større råderett over eget hår/frisyre, mener jeg klart er rett. Det er altså forskjell på 4-åringen som plutselig finner ut at hen vil skalle seg og en på 14 som kan reflektere i større grad (det kan dog hende at vedkommende angrer seg, men det er endel av utviklingen og det å finne seg selv). Hilsen en som selv opplevde at mamma alltid bestemte over håret 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #55 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed Faren er at barnet ditt etter hvert vil miste respekt for deg. Når man tvinger gjennom slike meningsløse regler fordi "mamsen bestemmer" så bidrar det til å svekke tilliten til dine prioriteringer og valg som du tar på vegne av ditt barn. Regler skal man selvsagt sette for barna, men når de verken gir mening og i tillegg ignorerer barnets eget ønske og rett til å definere sin egen personlighet, så fremstår regelen som lite gjennomtenkt - og som konsekvens av det fremstår du selv som lite oppegående voksen med manglende evne til refleksjon. Anonymkode: 2e4a6...f6c 8 5
AllahBallah Skrevet 23. mars 2022 #56 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed Oi. Her var det mye «jeg syntes», «jeg mener». Unnskyld at jeg sier det, men stakkars barn. Foreldre som deg får ikke lov til å lure på hvorfor hvis barnet ditt en dag kutter deg ut av livet sitt. Til TS: Gutten din høres dritkul ut, tøft at han tør utforske og forsøke skape sin egen identitet allerede som 14-åring. Håper du lar han bestemme dette selv. 6 2
Tripptrapp1 Skrevet 23. mars 2022 #57 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉 Anonymkode: a77b7...aed Slik jeg leser det så har du ikke vunnet noe som helst. Du har tapt. 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #58 Skrevet 23. mars 2022 Klart en 14-åring skal få bestemme selv!! Det er HÅR, det vokser ute igjen hvis noe klippes feil, det kan farges på nytt ved misfarging, det kan klippes kortere hvis det er for langt. Hvis det villeste du opplever med tenåringen er en bad haircut så kommer du heldig fra det. Det er helt ufarlig å eksprimentere med, det eneste er at det kan koste litt penger. Jeg hadde permanent, klippet håret kort, hadde langt hår, farget det lille, bleket striper og hadde sikkert de fleste fargene mellom blondt og svart ila 12-20 års alderen. Helt ufarlig, og mye gøye bilder i dag. Folk må slappe litt mer av, la ungdommen trives i seg selv fremfor å passe mors fotoalbum Anonymkode: 00eb3...6d5 5
Butter Skrevet 23. mars 2022 #59 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Faren er at barnet ditt etter hvert vil miste respekt for deg. Når man tvinger gjennom slike meningsløse regler fordi "mamsen bestemmer" så bidrar det til å svekke tilliten til dine prioriteringer og valg som du tar på vegne av ditt barn. Regler skal man selvsagt sette for barna, men når de verken gir mening og i tillegg ignorerer barnets eget ønske og rett til å definere sin egen personlighet, så fremstår regelen som lite gjennomtenkt - og som konsekvens av det fremstår du selv som lite oppegående voksen med manglende evne til refleksjon. Anonymkode: 2e4a6...f6c Enig! Ref forrige innlegg opplevde jeg selv at mamma bestemte over håret mitt. Jeg skulle ha langt hår kun fordi hun syntes det var pent. Det er en klar forskjell på regler som er til for å oppdra barna, hindre dem i farlige ting og for å skape god harmoni i familien og regler som kun er til for å plise mamma selvom de griper inn i barnets råderett over egen kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #60 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅 Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg? Anonymkode: 3f55d...ca7 Selvfølgelig skal de få bestemme frisyre selv. Hadde du villet at andre valgte din frisyre?? Anonymkode: 8776b...423 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå