Gå til innhold

Skal en 14-åring få bestemme frisyre selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han bestemmer sveisen og stilen, du bestemmer prisen/salong og hyppighet hos frisør (hvis du betaler alt). 

Anonymkode: db1d9...75b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jenta mi på 13 år har fått en litt annen type stil etter at hun begynte på ungdomsskolen nå, hun hadde veldig lyst på undercut frisyre. Der satt jeg ned foten, ikke aktuelt så lenge jeg betaler for frisør timene.🙄

Anonymkode: 90b12...cad

Hadde det vært mulig å gi tommel ned på et innlegg, så hadde du fått det. Makan til hysterisk overstyring.

Anonymkode: c087f...be0

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅

Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. 

Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg?

Anonymkode: 3f55d...ca7

klart han skal få bestemme det selv

• Liker 1
Skrevet

Okei, kanskje jeg bare skal la han få styre på da 🤔 Han er en veldig grei gutt, så har enn så lenge ikke hatt så mange kamper å velge mellom 😅 

Holder på mitt til og med konfirmasjonen om noen måneder, så kan han heller få velge og prøve ut selv etter det :)

Takk for innspill!

kanskje de andre guttene har liknende sveis. Hockeyen er jo litt tilbake nå

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jenta mi på 13 år har fått en litt annen type stil etter at hun begynte på ungdomsskolen nå, hun hadde veldig lyst på undercut frisyre. Der satt jeg ned foten, ikke aktuelt så lenge jeg betaler for frisør timene.🙄

Jeg lurer også på hva som får en mor til å nekte trettenåringen sin å bestemme sin egen hårfrisyre? Hva er du redd for? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Mine har alltid fått velge selv, uansett alder, hårfasong, farge og klipp.

AnonymBruker
Skrevet

Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅

Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. 

Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg?

ja, et synes jeg er helt feil. Hva oppnår du med det? Det er bare hår.

Anonymkode: 18267...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble skikkelig overrasket over denne tråden!

Jeg har latt ungene bestemme frisyre selv fra de var istand til å fortelle hvordan de vil ha det😆

Anonymkode: 0d0f2...44a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker selv når jeg var 8-9 når. Så tok fostermoren min med meg til frisøren å klipte av det lange håret mitt. Ble til og med brukt barbermaskin litt i bakhodet. Jeg hylgråt og sa jeg hatet de.

Var faktisk litt traumatisk og jeg tenker fortsatt at det var forferdelig slemt av fostermoren min.

Anonymkode: 53b54...d73

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal de få velge selv. 

Anonymkode: b9bb9...1f8

• Liker 1
Skrevet

Ja, en 14-åring bestemmer hårfrisyre selv! Det er bare hår! Vi har vel alle noen hårsveiser i tenårene vi ikke ser tilbake på med udelt glede ;)

Men når det er sagt, så kan han ikke forlange at du punger ut tusenlapper hver gang han får en fiks ide! Så det kommer jo an på hva du pleier å bruke på frisør for ham i snitt, også bruker du det! Men igjen - en gang i ny og ne er det lov til å skeie litt ut og bruke litt ekstra.... Og selv om jeg skjønner tankegangen din, så synes jeg ikke det skal være opp til oss foreldre når det er "verdt" den ekstra utskeielsen!

Jeg synes altså at "svaret" skal komme ut fra hvor mye penger man har brukt på frisør/andre ting i det siste, sånn som det ville blitt uansett hvilken frisyre tenåringen ville ha.... Men at de selv får bestemme sveis synes jeg er en selvfølge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 8 år gamle sønn har bestemt seg for langt hår. Det ser ikke bra ut nå mens han sparer. Han har veldig tjukt hår som vokser oppover. Satser på at tyngdekraften tar det snart 🤞og tenker at det er jo bare hår 🤷‍♀️

Anonymkode: c5edd...5a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må han få bestemme selv. Regner med du ikke hadde vært komfortabel med å la noe andre bestemme hvordan du skal se ut på håret?

Anonymkode: 94032...53b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen mødre som bestemmer hvordan tenåringsbarna skal se ut på håret? Ikke alle som har lært at man velger sine kamper med omhu. Hadde forstått det om de ønsket å få et hakekors på skallen liksom. 🙈

Anonymkode: 1437c...db3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært mulig å gi tommel ned på et innlegg, så hadde du fått det. Makan til hysterisk overstyring.

Anonymkode: c087f...be0

Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉

Anonymkode: a77b7...aed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig noen mødre som bestemmer hvordan tenåringsbarna skal se ut på håret? Ikke alle som har lært at man velger sine kamper med omhu. Hadde forstått det om de ønsket å få et hakekors på skallen liksom. 🙈

Anonymkode: 1437c...db3

Jeg og samboer er i 30-åra, og svigermor henger seg fortsatt opp i håret til samboeren min.. Så de finnes så absolutt, og de slutter visst aldri å ønske å bestemme hva guttene sine skal ha på seg, hårsveis osv.. lite sjarmerende om du spør meg. Og min samboer velger nå ganske vanlige hårsveiser, men hun har en mening om hvilken lengde han kler, og hvilken sveis, så avviker det fra det så får han kommentarer på det med en gang..

Til TS, ikke bli som min svigermor 🙈 La gutten få mulighet til å finne sin stil, det er bare positivt. Du kan jo f.eks. ha en avtale om at han skal få den sveisen han ønsker etter konfirmasjonen som gave? Er det dyrt så får han tjene litt på husarbeid om han vil opprettholde sveisen. 

Anonymkode: 586dd...bb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen kler det veldig godt. 

Anonymkode: b3b7d...024

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du om det, nå er det sånn at jeg bestemmer og du har ikke en noe du skulle sagt på det. Handler ikke om at jeg er hysterisk i det hele tatt, men jeg synes den frisyren er veldig fæl og vil virkelig ikke hun skal ødelegge det fine håret sitt på den måten. Hun ga seg fort på det, så den «kampen» vant mamsen gitt😉

Anonymkode: a77b7...aed

nå er det også sånn at barneloven sier at man skal legge stor vekt på barnets mening allerede fra de fyller tolv, så du er jo litt på viddene da.

Anonymkode: 18267...687

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Okei, kanskje jeg bare skal la han få styre på da 🤔 Han er en veldig grei gutt, så har enn så lenge ikke hatt så mange kamper å velge mellom 😅 

Holder på mitt til og med konfirmasjonen om noen måneder, så kan han heller få velge og prøve ut selv etter det :)

Takk for innspill!

Hva med å faktisk la gutten få bestemme selv, også før konfirmasjonen. Konfirmerer han seg kun for deg, tante Agda og oldemor- eller er det en reell overgangsrite hvor han skal få lov å utvikle selvstendighet og ikke minst finne seg selv. 
Godt du ikke har min datter i hus, hun har 9 mm hår over hele hodet og noen ganger er det blått, andre ganger rødt. Hun er 13. 

Anonymkode: 76739...f33

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt en 3-åring bestemme frisyren selv. Hva kan gå galt, mener du? :klo:

Å la noen bestemme egen hårfasong er helt ok fra de er bitte små. Det er nemlig bare hår. Det samme gjelder klær (dog ikke kostnaden for klær). Ønsker 3-åringen å gå på butikken i brannmann-kostyme eller som ballerina så gjør vi det. Er det stemning for å stå på ski i tutu-skjørt så tar vi på tutu-skjørt (med vinterdress under). Slike ting har null betydning og kan dermed bestemmes av et spedbarn.

Om du hadde diskutert ting et barn ikke har kompetanse på å velge - som tatoveringer, piercing av øre etc - da er grensen her 18 år. Og den er absolutt.

Anonymkode: a855d...16a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...