Gå til innhold

Skal en 14-åring få bestemme frisyre selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅

Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. 

Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg?

Anonymkode: 3f55d...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syntes det er feil. Hår og klær handler om identitet, og det er viktig for en ungdom. Tenker det er hår og det forandrer seg fort. La barnet få prøve seg ut. Dette er helt normalt.

Har ei datter som har farget håret i flere forskjellige farger igjennom ungdomstiden. (Kan ikke si jeg alltid har vært fornøyd, men det har gått over

lykke til

Anonymkode: 72565...b04

• Liker 41
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår både vokser ut igjen og kan klippes. Dette er ikke området å bruke energi når en skal velge sine kamper.

• Liker 40
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei, kanskje jeg bare skal la han få styre på da 🤔 Han er en veldig grei gutt, så har enn så lenge ikke hatt så mange kamper å velge mellom 😅 

Holder på mitt til og med konfirmasjonen om noen måneder, så kan han heller få velge og prøve ut selv etter det :)

Takk for innspill!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La gutten ha det gøy med hår. Hockey er veldig på vei inn igjen

Anonymkode: 1ca7b...17a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

10-åringen min har fått bestemme selv i et par år allerede, så jeg synes absolutt en 14-åring bør kunne det. Eneste betingelsen her er at hvis det skal være så langt at det blir bustete, så må han fikse det selv. Han er ganske lat på sånt, så han velger å ha det helt kort. 😛

Anonymkode: 62246...30a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han vil ha hockeysveis? 😶

vel, det er hans hår og jeg ville latt ham gjøre som han ville innen rimelige grenser hva økonomi angår. Jeg ville betalt standardklipp med jevne mellomrom, ønsker han noe mer fancy tar han resten av kostnaden.

Det gror ut. 

Anonymkode: dd849...33a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var 14 år fikk de lov å bestemme sin egen frisyre, den ene valgte langt  med svart farge, den andre var påpasselig med at en skulle se pen ut. Så de er veldig forskjellige.

Synes ikke den med langt svart hår var så greit, men det forandret seg når han begynte på vid.g.skole. Da ville han ha kort hår og vanlig egen farge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg maste om å få klippe meg kort, og fikk det til slutt....ligna på en gutt og så i det hele tatt ikke ut - jeg burde ha hørt på mora mi...🤣

Anonymkode: 0f6c5...924

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei, kanskje jeg bare skal la han få styre på da 🤔 Han er en veldig grei gutt, så har enn så lenge ikke hatt så mange kamper å velge mellom 😅 

Holder på mitt til og med konfirmasjonen om noen måneder, så kan han heller få velge og prøve ut selv etter det :)

Takk for innspill!

Jeg tenker at det er fritt frem å prøve seg frem og hår vokser ut igjen heldigvis hehe, men om frisørprisen da går fra feks 200 eller 300 og til 1000 fordi frisyren blir mer avansert og må vedlikeholdes, så kanskje kan han jobbe litt for det hjemme eller noe for å bidra. 

Anonymkode: 7a206...95f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en 14-åring (gutt) som er ganske så bevisst i både klesstil og utseende. Ikke noe ekstremt altså, men kanskje mer forfengelig enn guttene jeg kjente på den alderen var 😅

Innenfor rimelighetens grenser bør vel ungdom i den alderen kunne velge en del selv, men her har altså poden fått for seg at han skal ha laaangt hår på toppen med midtskill (så langt at det ser rotete ut, men ikke så langt at det skal i hestehale), og han har til og med ytrer ønske om hockeysveis. 

Jeg har sagt beint nei så lenge jeg betaler frisørtimene hans, men er dette feil av meg?

Selvfølgelig skal ikke du overstyre hvordan en fjortenåring skal klippe seg! Gi nå ungdommen autonomi og rom til å utforske på et så bagatellmessig område som hårsveis er.

Du kan komme med innspill, men hvis han har lyst til å klippe måne eller noe annet «kreisi» så syns jeg at han skal få gjøre det.  Det er hans kropp og han som skal bære frisyren. Men du må gjerne påpeke at du ikke betaler 1500kr for ny klipp uka etter fordi at han har ombestemt seg.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La han holde på:) 14år er mer enn gammelt nok til å få velge selv. 

Anonymkode: e0315...29b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min 12, snart 13 åring får bestemme frisyre og farge selv. 
jeg har absolutt ikke alltid vært fornøyd, og om jeg kunne ha bestemt, så hadde han hatt en annen frisyre, men jeg synes ikke at man skal styre så store barn sin mening om hår eller klær, med mindre det er totalt ekstremt. Da mener jeg Naziflagg på klærne feks 

Anonymkode: 9d666...a97

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hår bør de få lov til å styre selv. Den eneste en uheldig hårsveis går ut over er dem selv, og det er lett å fikse på hvis de skulle ombestemme seg. Eneste jeg hadde sagt noe på er hvis det hadde blitt veldig dyrt (hårfarge hos frisøren som må friskes opp hver sjette uke, f.eks.), da måtte de gjerne ha betalt selv.
Ellers er det en helt ufarlig måte for dem å uttrykke seg på, å jeg kan ikke se noen grunner til, eller fordeler med, å begrense dette. Det blir jo bare en helt unødvendig maktkamp.

Anonymkode: 7324c...670

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min får også velge selv, eneste avtalen vi har er at han skal være nyklippet og fin til konfirmasjonen om et par uker, trenger ikke være helt kortklipt men se velstelt ut ☺️

Anonymkode: c4f55...0d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han må få velge selv, han er jo tenåring stakkars.

Men du har jo lov til å komme med din mening, hvis man vil farge håret i all slags rare farger og med det få merkelapper på seg så er de jo fri til det.

Anonymkode: 0f55d...a77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på 13, snart 14, som nekter å klippe seg. Han vil spare til langt, men da har vi sagt at han får spare til langt MEN i samarbeid med frisør (for det ser jo fryktelig stusselig ut å bare la det vokse, spesielt håret hans om er tungt og stritt).

Så har tvunget han til frisør, og når han først er der velger han alltid kort ved ørene/nakken og litt lenger på toppen. Så vet ikke hvor sterkt han egentlig ønsker seg langt hår, er vel mer fordi han ikke gidder å gå til frisør 🤣

Anonymkode: d500c...917

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta mi på 13 år har fått en litt annen type stil etter at hun begynte på ungdomsskolen nå, hun hadde veldig lyst på undercut frisyre. Der satt jeg ned foten, ikke aktuelt så lenge jeg betaler for frisør timene.🙄

Anonymkode: 90b12...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jenta mi på 13 år har fått en litt annen type stil etter at hun begynte på ungdomsskolen nå, hun hadde veldig lyst på undercut frisyre. Der satt jeg ned foten, ikke aktuelt så lenge jeg betaler for frisør timene.🙄

Anonymkode: 90b12...cad

Fordi..?

Anonymkode: 9f962...699

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...