Gå til innhold

blir oppgitt av barnefar, ang samvær og det og holde avtaler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg og min mann gikk fra hverandre i mai i fjor, da han følte han ble kvalt og ikke hadde de samme følelsene for meg som han hadde før, vi har tvillinger på 14, en på 9, en på 8 og en som er 14mnd, minsten var bare 4mnd når far gikk.

i begynnelsen var han veldig flink til og holde avtaler og ha samvær,men nå har han mange unnskyldinger for og ikke ha de så mye han skal, de 4 største har vi 50 /50 på ,mens minste er der anhver torsdag-søndag den uka brødrene er der også.

Men nå har han hatt de kun 2-3 dager og minsten 1 natt og så kommer de hjem til meg igjen. Planen var at han skulle ha de 4 største med på fjellet i påsken,men har heller valgt og ha guttetur, så da blir de hjemme med meg, og er veldig lei seg, minsten skulle være hjemme da han ikke liker og kjøre bil så langt, og på sommer skulle vi ha de i 4 uker hver, nå har faren sagt at han skal på guttetur i 2 uker, så han kan bare ha de i 2 uker.

og sist de var hos far hadde far lovet og komme og se på tvillingene spilte fotball,men sa fra samme dag det ikke passet.

Han har en 8-16 jobb. Fvk funger ikke, da han ikke kommer dit, så skal jeg bare godta dette?  Han har spurt om kun og ha de anhver helg og en dag i uka,men barna vil ha mer tid med far,men ser jo selv det ikke funker, så skal jeg gå med på det? og vil barna komme over skuffelsen med tiden?

Anonymkode: 32d20...f99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke tvinge en voksen mann til å ta ansvaret (han burde tatt automatisk). 

Reduser samværet og få mer i bidrag. 

Barna har jo ikke noe valg her. De har all grunn til å være skuffet over faren, men du kan ikke ta vekk den skuffelsen.. 

Anonymkode: 03c8d...91f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ja til å ha ungene mer. Far må selv ønske mer tid med ungene, det er jo ikke slik at du står i veien for det, du bare forholder deg til at han ikke vil ha de så mye. 

Anonymkode: f4790...922

• Liker 3
Skrevet

Herregud, noen folk... Det er fair å ville gå fra partneren sin, men å vike på ansvaret ovenfor barna er helt uakseptabelt.

Som andre sier, gå ned på samværet til den mengden han faktisk har og ønsker -  for å sikre deg økonomisk så du klarer deg best mulig, og be om å få veiledning på fvk om hvordan du kan snakke med barna om dette.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke tvinge uansvarlige folk til å ta ansvar, dessverre. Støtter forslagene over, endre samværet til det som reelt er samvær, barna må ha stabilitet. 

Anonymkode: 694fb...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar

Da reduserer jeg til anhver helg og en gang i uka, så håper jeg de 4 største barna ser grunnen etterhvert, kanskje det blir bedre og føye han selvom jeg selv mener han bør ha de 4 største anhver uke,men det funker jo ikke , så må bare gå etter han

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært/er i en lignende situasjon som din, bare at her var det jeg som gikk fra mannen. Det skal sies at jeg gikk fordi han ikke fulgte opp, da, men dyrket seg og sitt, så jeg burde vel ikke være overrasket..  På fkv insisterte han på 50-50 etter hvert som barna ble litt eldre. Det han gått andre veien - mot mindre og mindre samvær. Han har heller aldri møtt opp på, eller fulgt opp fritidsaktiviteter når de har vært hos han, siden det ble "stress". Samme med bursdager, besøk o.l. Gradvis har det blitt mindre og mindre samvær, og han har til og med tatt på seg ekstra arbeid i barnas ferie, for så å ta seg fri og reise selv på høsten.. Nå er barna tenåringer, og faren vil gjerne se dem litt mer (selvstendige og mer "spennende" å være sammen med dem nå). Vil være kul kompis. Det vil ikke barna.... Det hadde de nok ikke villet uansett i denne alderen,  men i tillegg kjenner de jo ikke faren sin lenger. Han kan ikke forvente at de skal prioritere han nå og få en nær relasjon, etter alle skuffelsene. Men; det er trist å se at toget ser ut til å ha gått. Jeg råder deg til å lade finne ut av dette selv etter hvert som de blir eldre. Vær der, støtt og la dem føle seg elsket og prioritert, så de ikke blir en kasteball mellom to foreldre som helst skulle sett at de var mer his den andre💕

Anonymkode: d91f0...b03

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville prøvd en skikkelig snakk med han. Be han sette seg inn i barnas situasjon, og se for seg konsekvensene om han fortsetter slik. Spør om det er det han ønsker. Fy faen, tenk å sette fire barn til verden og så bare gi seg, fordi man føler seg kvalt. Slik man reder, ligger man. 

Og så gjør du det som er best for barna dine, og det er nok stabile samvær som blir gjennomført. Heller annenhver helg og at det blir gjennomført enn 50/50. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å ha innkreving av bidrag via Nav, og med forskuddsbetaling. 
Det kan være viktig når han begynner å krangle på alt mulig som jeg antar han vil gjøre. 
Han prøver å ta igjen ungdommen, men når han skal betale bidrag for fem barn og med redusert samvær så blir det vel ikke rom gor mere enn en cola og potetgull på lørdagskvelden 

Anonymkode: a87f5...3d7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan var han etter tredje og fjerde barn?  Valgte dere begge å fortsette å ha barn?  Jeg skjønner han veldig godt hvis du bare fortsette med barn, de fleste klarer ikke mer enn 3 uten at det tar knekken i forholdet.  

Han oppfører seg som bachelor nå --- dumt at alle ansvar ligger på deg, men dere valgt å ha 5 barn så må du bare finne ut av det. 

Anonymkode: 36dc0...e79

AnonymBruker
Skrevet

Her må du rett og slett ha en skikkelig prat med han. Fortell han at det er utrolig egoistisk og slemt å forvente at du skal ta alt ansvar for DERES barn og at deres forhold er irrelevant i saken. Han har FEM BARN og sånn er det bare. Ønsker han oppriktig ikke dette så hadde jeg krevd så lite samvær som mulig og så høyt bidrag som mulig og krysset fingrene for at ikke barna må bruke resten av livet sitt på å hate seg selv og sin egen far. Barnevernet/psykolog burde involveres så barna kan få noen utenforstående å snakke med. Hilsen skilsmissebarn hvor far gradvis forsvant ut av livet 

Anonymkode: d0421...a67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan var han etter tredje og fjerde barn?  Valgte dere begge å fortsette å ha barn?  Jeg skjønner han veldig godt hvis du bare fortsette med barn, de fleste klarer ikke mer enn 3 uten at det tar knekken i forholdet.  

Han oppfører seg som bachelor nå --- dumt at alle ansvar ligger på deg, men dere valgt å ha 5 barn så må du bare finne ut av det. 

Anonymkode: 36dc0...e79

Hadde han vært redd for flere barn hadde han vel sterilisert seg. 

Anonymkode: d6ac1...ac7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 9.24):

Du kan jo ikke tvinge en voksen mann til å ta ansvaret (han burde tatt automatisk). 

Reduser samværet og få mer i bidrag. 

Barna har jo ikke noe valg her. De har all grunn til å være skuffet over faren, men du kan ikke ta vekk den skuffelsen.. 

har ikke barna valg? Handler ikke samvær om barnas rett til samvær? Altså at han skal ha de så lenge som barna ønsker?

MollyJones skrev (11 timer siden):

Jeg ville prøvd en skikkelig snakk med han. Be han sette seg inn i barnas situasjon, og se for seg konsekvensene om han fortsetter slik. Spør om det er det han ønsker. Fy faen, tenk å sette fire barn til verden og så bare gi seg, fordi man føler seg kvalt. Slik man reder, ligger man. 

Og så gjør du det som er best for barna dine, og det er nok stabile samvær som blir gjennomført. Heller annenhver helg og at det blir gjennomført enn 50/50. 

fem

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for fine svar

Da reduserer jeg til anhver helg og en gang i uka, så håper jeg de 4 største barna ser grunnen etterhvert, kanskje det blir bedre og føye han selvom jeg selv mener han bør ha de 4 største anhver uke,men det funker jo ikke , så må bare gå etter han

For en kødd! Som skilsmissebarn selv (og skilt forelder med godt samarbeid med eksen) -  slå sammen helg og den ene dagen, midtukedag er bare stress og styr for ungene.Én uke tors til søn/ev. mandag morgen, en uke ons til tors (eller bare dropp den, spørs hva ungene synes). Sørg for å få bidrag som reflekterer reelt samvær. Ikke for å være grådig, men for å vise far at han faktisk må ta det økonomiske ansvaret redusert samvær medfører.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar

vi snakket sammen idag, han ønsket egentlig ikke så mye kontakt for en periode nå,men vi har blitt enig om at han har de anhver helg og 1 gang i uka,men at han skal slippe i feriene.

Han er ikke betalingsdyktig pga han er på sosialen, så får av nav

AnonymBruker
Skrevet

Han «ønsker ikke kontakt»? Det er ikke et VALG man kan ta? Hva for slags tafatt mor er du egentlig? KREV at han tar seg sammen og bidrar med felles barn på lik linje med deg! Ikke godta sånt piss fra en slabbedask. Hadde dette vært min mann hadde jeg bare sagt at 50/50 er eneste løsningen og så levert ungene der - ferdig snakka. Ikke faen om mor bare skal måtte dra hele lasset mens far sitter i sofaen og spiser grandis og er ubrukelig. Vær et forbilde for barna dine! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en far eller mor ikke ønsker samvær med barna sine er det ingenting en kan gjøre med det utenom å forsøke en dialog. 
Lykkes en ikke med det, så står en for omsorgen alene og far må betale ekstra i bidrag. 
Men ingen kan tvinges om de ikke vil. 
Mine barn så ikke faren på 15 år 

Anonymkode: a87f5...3d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han «ønsker ikke kontakt»? Det er ikke et VALG man kan ta? Hva for slags tafatt mor er du egentlig? KREV at han tar seg sammen og bidrar med felles barn på lik linje med deg! Ikke godta sånt piss fra en slabbedask. Hadde dette vært min mann hadde jeg bare sagt at 50/50 er eneste løsningen og så levert ungene der - ferdig snakka. Ikke faen om mor bare skal måtte dra hele lasset mens far sitter i sofaen og spiser grandis og er ubrukelig. Vær et forbilde for barna dine! 

jeg skjønner jo ts litt. Hva om hun sender ungene til far og han bare neglisjerer de totalt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Klart det er et valg. Er valg som gode foreldre ikke tar, men ikke et uvanlig valg heller. 

Hi kan ikke tvinge eksen sin til å bli en god far!

Hi svikter jo ikke, hun er et godt forbilde. Det er far som svikter, og det ansvaret er hans. Ikke ansvarliggjør hi for noe hun ikke kan noe for 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar

vi snakket sammen idag, han ønsket egentlig ikke så mye kontakt for en periode nå,men vi har blitt enig om at han har de anhver helg og 1 gang i uka,men at han skal slippe i feriene.

Han er ikke betalingsdyktig pga han er på sosialen, så får av nav

I sitt første innlegg skriver TS at far jobber 8-16, noen innlegg senere er han på sosialen ?? 🤔

Anonymkode: 29c62...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...