Gå til innhold

Har mye klær og spørsmålet er hva skal en bruke når?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gjennom tidene kjøpt mye klær både til årstidene, hverdag og fest. Spørsmålet er hva skal en bruke når? Hvordan skal en skille mellom hva som er forskjellige årstider? Hva kan en kombinere med hva? Hva er for gammelt?

Jeg trenger god hjelp og inspirasjon fra dere om hvordan dere tenker rundt dette...for akkurat nå i skrivende stund så har jeg ikke peiling...

Alle gode råd mottas. For jeg kan ikke kjøpe mer klær nå....har gått veldig banans de siste fem årene

Anonymkode: 55a47...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det med årstider er vel forholdsvis enkelt, så hva med å starte der? Alle tykke jakker/kåper slik som dunjakker og tykke vatterte jakker samt f.eks. varme ulljakker og kåper er typisk vinterplagg og kan pakkes bort nå. Det samme gjelder varme ullgensere/cardigans og det meste av ullundertøy samt typiske vintersko og - støvletter, altså av den varmforede typen. Selv pleier jeg å ha èn litt tykkere jakke i "beredskap" i overgangen fra vinter til vår og høst til vinter ettersom både vær og temperaturer kan variere en del i disse periodene. 

Alt som er typiske sommerplagg burde også være forholdsvis enkelt å sile ut: Shorts, bikinier, tynne singleter og topper (som du ikke bruker som undertøy, tynne sommerkjoler og sandaler/flipflops.

Plagg som er typisk helårs er slikt som alt av bukser (jeans, chinos, dressbukse etc), vanlige t-skjorter som kan brukes under gensere, cardigans og dressjakker), skjorter og bluser (om du bruker det), tynne og halvtykke gensere og cardigans, sweatshirts, dressjakker, sneakers, chelseaboots og støvletter som ikke er foret. 

Det som er for gammelt eller som du kan kvitte deg med av andre grunner, kan være slikt som:

- plagg/sko som er synlig slitt, har flekker, nupper, mangler knapper eller har ødelagt glidelås - og som du ikke har giddet å fikse

- plagg/sko som du ikke har brukt på over ett år

- plagg/sko som er for store, små eller ikke har god passform til deg

Hva som skal kombineres med hva er jo helt opp til deg, hva du liker etc.

Jeg vil foreslå at du tar en titt på bloggen og YT-kanalen Use Less av danske Signe Hansen Glud. Hun har en veldig fin og hjelpsom framstilling til hvordan man kan sesongbestemme ulike typer plagg og hvordan man kan kombinere (noen få) plagg til mange antrekk. Du kan også se på noen av videoene til youtuberen  Miss Louie - hun har enormt mange sesongbaserte "lookbooks" og forslag og inspirasjon til hvordan man kan kombinere plagg til antrekk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...