AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Jeg er student og har 8600kr i mnd å rutte med, der 5700kr går til leien + strøm. Jeg sliter ekstremt mye ned økonomien på si, siden alt har blitt så jævlig dyrt. Jeg er bare 2 års student, og går master med 3 år til. Jeg lurer på om det blir verre eller om det kommer til å roe seg med de dyre prisene? Måtte droppe å kjøpe smør til skiven her om dagen fordi smøret til og med har økt i pris. Jeg orker ikke mer. Jeg vurderer bare å pakke tingene mine å dra hjem, samt droppe ut av skolen. Har en jobb som har slitt sinnsykt under corona, og de har akkurat åpnet, så jeg har ikke fått så mye jobb der. Jeg har søkt jobber på 178 plasser men ingen har gitt meg noe lyd. Jeg bor ikke i nærheten av Sverige ellers hadde jeg bre dratt å handlet der, men det kan jeg ikke, dessverre. Jeg er ikke alene om dette, men jeg har ikke råd til å være student. Det koster for mye, og det er vanskelig å få ting til å gå rundt Anonymkode: 6c9a0...e56
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Du har ikke råd til å bo så dyrt. Finn deg et rimelig kollektiv på østkanten, eller en sokkelleilighet et stykke utenfor byen. Kjenner jeg grøsser når jeg tenker på enkelte av stedene jeg bodde... men var det som gjorde at jeg slapp å jobbe ved siden av. Smør droppet jeg forresten alle årene som student. Samt ting som å bruke penger på ting som drikkes, utover at jeg unnet meg en flaske billigvin på vors. Lagde gjerne også linsegryter med rotgrønnsaker, som blir mye rimeligere enn brødmat. Anonymkode: df1e0...a0d 4
Gjest laPistola Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 Sannsynligvis kommer det til og fortsette og øke ja. Så synd du ikke får jobbe mer, det er veldig etterspørsel etter deltidsansatte enkelte steder. Fortsett og søk jobb, men hold ut uten smør på brødskiven heller enn og gi opp. Husk at dette bare er midlertidig , og du vil heller det enn og være lavtlønnet framover. Det er kronesmarked på meny og Coop men en del gode tilbud , og kiwi og rema er i gang med priskrig før påske. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har ikke råd til å bo så dyrt. Finn deg et rimelig kollektiv på østkanten, eller en sokkelleilighet et stykke utenfor byen. Kjenner jeg grøsser når jeg tenker på enkelte av stedene jeg bodde... men var det som gjorde at jeg slapp å jobbe ved siden av. Smør droppet jeg forresten alle årene som student. Samt ting som å bruke penger på ting som drikkes, utover at jeg unnet meg en flaske billigvin på vors. Lagde gjerne også linsegryter med rotgrønnsaker, som blir mye rimeligere enn brødmat. Anonymkode: df1e0...a0d Jeg drikker heldigvis ikke noe alkohol, så forbruk der har jeg ikke. Det kan faktisk være veldig dyrt med alkohol når man ikke har noe å leve på nesten. Jeg har funnet meg en nytt sted å bo på østkanten, men de vil ha deposistum på 20.000kr og månedlig betaling på 4600kr Anonymkode: 6c9a0...e56
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg drikker heldigvis ikke noe alkohol, så forbruk der har jeg ikke. Det kan faktisk være veldig dyrt med alkohol når man ikke har noe å leve på nesten. Jeg har funnet meg en nytt sted å bo på østkanten, men de vil ha deposistum på 20.000kr og månedlig betaling på 4600kr Anonymkode: 6c9a0...e56 Jeg mente også ting som melk, juice, brus, snop (begrenset), chips... Brukte pengene på mat som ga metthetsfølelse. Anonymkode: df1e0...a0d 1
Gjest laPistola Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drikker heldigvis ikke noe alkohol, så forbruk der har jeg ikke. Det kan faktisk være veldig dyrt med alkohol når man ikke har noe å leve på nesten. Jeg har funnet meg en nytt sted å bo på østkanten, men de vil ha deposistum på 20.000kr og månedlig betaling på 4600kr Anonymkode: 6c9a0...e56 Østkanten hvor?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drikker heldigvis ikke noe alkohol, så forbruk der har jeg ikke. Det kan faktisk være veldig dyrt med alkohol når man ikke har noe å leve på nesten. Jeg har funnet meg en nytt sted å bo på østkanten, men de vil ha deposistum på 20.000kr og månedlig betaling på 4600kr Anonymkode: 6c9a0...e56 Du må bo med andre, det er trikset. Eller så må du lengre ut av byen. Anonymkode: df1e0...a0d 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 De skriker jo etter folk innen helse og serverings/ hotellbransjen vel ? Siden alle svenskene har dratt hjem. Det nytter ikke å søke på stillingen som er lagt ut. Du må selv ta kontakt og selge deg inn. Man må stå på litt og vise at man er flink, da får man mange vakter. Siden du er student kan jeg anbefale deg jobb som enten hvilende eller som vakt på skole på kveldstid, da får du tid til å studere litt innimellom. Får du ekstrajobb innenfor restaurant/ hotell/ sykehjem tjener du penger samtidig med at du kan spise deg mett på jobb/ ta med mat hjem . Vinn vinn. Anonymkode: 47a1d...c98
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du må bo med andre, det er trikset. Eller så må du lengre ut av byen. Anonymkode: df1e0...a0d Bo andre steder? Jeg er ikke TS, men jeg er også student og bor i kollektiv i studentbolig. Her ligger leien på 5800 og det er uten strøm. Kollektiv i det private leiemarkedet er igjen dyrere. Å få enda billigere kollektiv gjennom studentskipnaden går heller ikke fordi jeg er "for gammel" (er 24...) og dermed blir stilt bakerst i køen Anonymkode: 24097...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du har ikke råd til å bo så dyrt. Finn deg et rimelig kollektiv på østkanten, eller en sokkelleilighet et stykke utenfor byen. Kjenner jeg grøsser når jeg tenker på enkelte av stedene jeg bodde... men var det som gjorde at jeg slapp å jobbe ved siden av. Smør droppet jeg forresten alle årene som student. Samt ting som å bruke penger på ting som drikkes, utover at jeg unnet meg en flaske billigvin på vors. Lagde gjerne også linsegryter med rotgrønnsaker, som blir mye rimeligere enn brødmat. Anonymkode: df1e0...a0d Du vet hvor ts bor? Hvilken østkant snakker du om? Anonymkode: 662cb...f59 2
Trilili Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Jeg skjønner deg godt. Hva pleier du å spise? Kanskje vi kan komme med noen tips for hvor du kan finne billigere varer/ bytte ut med noe eller noe annet? Har vært student på bare lån og stipend jeg, men før korona og kunne ikke sløse da heller, så skjønner deg godt. Men der blir bedre tider og godt å ha utdanning så hold ut. Hvor studerer du forresten? Vurdert student bolig?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Trilili skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner deg godt. Hva pleier du å spise? Kanskje vi kan komme med noen tips for hvor du kan finne billigere varer/ bytte ut med noe eller noe annet? Har vært student på bare lån og stipend jeg, men før korona og kunne ikke sløse da heller, så skjønner deg godt. Men der blir bedre tider og godt å ha utdanning så hold ut. Hvor studerer du forresten? Vurdert student bolig? Det er lange køer for å få seg studentbolig, så det er ikke mulig for alle! Dessuten er ofte studentboligene også dyre... Anonymkode: 282ae...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er student og har 8600kr i mnd å rutte med, der 5700kr går til leien + strøm. Jeg sliter ekstremt mye ned økonomien på si, siden alt har blitt så jævlig dyrt. Jeg er bare 2 års student, og går master med 3 år til. Jeg lurer på om det blir verre eller om det kommer til å roe seg med de dyre prisene? Måtte droppe å kjøpe smør til skiven her om dagen fordi smøret til og med har økt i pris. Jeg orker ikke mer. Jeg vurderer bare å pakke tingene mine å dra hjem, samt droppe ut av skolen. Har en jobb som har slitt sinnsykt under corona, og de har akkurat åpnet, så jeg har ikke fått så mye jobb der. Jeg har søkt jobber på 178 plasser men ingen har gitt meg noe lyd. Jeg bor ikke i nærheten av Sverige ellers hadde jeg bre dratt å handlet der, men det kan jeg ikke, dessverre. Jeg er ikke alene om dette, men jeg har ikke råd til å være student. Det koster for mye, og det er vanskelig å få ting til å gå rundt Anonymkode: 6c9a0...e56 Istedetfor å sende søknader, prøv der du kan å møte opp personlig. Det har hjulpet meg hver gang 😊 Anonymkode: e8cdc...dc2
Trilili Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er lange køer for å få seg studentbolig, så det er ikke mulig for alle! Dessuten er ofte studentboligene også dyre... Anonymkode: 282ae...fe8 Det trodde jeg også men i Oslo er det ofte ledige studentboliger sånn midt i skoleåret. Hva som er billig spørs det gjerne. Jeg har flyttet rett i studentbolig i januar. Var ikke den billigste den, men det var billigere tilgjengelig. Jeg ville ha eget bad. Men der finnes boliger hvor man deler bad og kjøkken med 1 til og det synes jeg er helt supert. Dette i Oslo på Kringsjå. Bare å melde seg i kø
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De skriker jo etter folk innen helse og serverings/ hotellbransjen vel ? Siden alle svenskene har dratt hjem. Det nytter ikke å søke på stillingen som er lagt ut. Du må selv ta kontakt og selge deg inn. Man må stå på litt og vise at man er flink, da får man mange vakter. Siden du er student kan jeg anbefale deg jobb som enten hvilende eller som vakt på skole på kveldstid, da får du tid til å studere litt innimellom. Får du ekstrajobb innenfor restaurant/ hotell/ sykehjem tjener du penger samtidig med at du kan spise deg mett på jobb/ ta med mat hjem . Vinn vinn. Anonymkode: 47a1d...c98 Hahahah er faktisk ikke bevertning til personal på sykehjem altså, er ulovlig å spise maten til pasientene! Anonymkode: 60b30...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er student og har 8600kr i mnd å rutte med, der 5700kr går til leien + strøm. Jeg sliter ekstremt mye ned økonomien på si, siden alt har blitt så jævlig dyrt. Jeg er bare 2 års student, og går master med 3 år til. Jeg lurer på om det blir verre eller om det kommer til å roe seg med de dyre prisene? Måtte droppe å kjøpe smør til skiven her om dagen fordi smøret til og med har økt i pris. Jeg orker ikke mer. Jeg vurderer bare å pakke tingene mine å dra hjem, samt droppe ut av skolen. Har en jobb som har slitt sinnsykt under corona, og de har akkurat åpnet, så jeg har ikke fått så mye jobb der. Jeg har søkt jobber på 178 plasser men ingen har gitt meg noe lyd. Jeg bor ikke i nærheten av Sverige ellers hadde jeg bre dratt å handlet der, men det kan jeg ikke, dessverre. Jeg er ikke alene om dette, men jeg har ikke råd til å være student. Det koster for mye, og det er vanskelig å få ting til å gå rundt Anonymkode: 6c9a0...e56 Hva spiser du i løpet av en typisk dag da? Anonymkode: bb845...12e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Lurer også på hva du spiser. Spiser du kjøtt daglig kan du spare mye ved å spise vegetarisk noen dager i uka. Fattig student på insta og en bok som heter "sykt billig" kan også hjelpe ved å få matbudsjettet til å holde lengre. Handle på innvandrerbutikker om du kan, og spis alltid opp maten. Anonymkode: fff34...b89
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 Du må ikke sende jobbsøknader, du må gå rundt og snakke med folk i serveringsbransjen, eller ringe for jobb på sykehjem/hjemmetjenesten. Vet om flere serveringssteder som ikke får åpnet fullt nå fordi de ikke får tak i ansatte, så her er gode muligheter om du gjør en innsats. Anonymkode: c5897...008
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 For å svare på det du spør om: AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lurer på om det blir verre eller om det kommer til å roe seg med de dyre prisene? Ja, matvareprisene er meldt til å bli dyrere. Anonymkode: 36dbe...c60
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har ikke råd til å bo så dyrt. Finn deg et rimelig kollektiv på østkanten, eller en sokkelleilighet et stykke utenfor byen. Kjenner jeg grøsser når jeg tenker på enkelte av stedene jeg bodde... men var det som gjorde at jeg slapp å jobbe ved siden av. ... Anonymkode: df1e0...a0d Det er en stund siden du var student, eller? Det er noen som har korrigert deg litt allerede, men jeg tror ikke at du er helt oppdatert (forutsetter at det er Oslo dere snakker om). Det er ikke sikkert at TS kan bo noe billigere på «østkanten». Boligprisene har steget kraftig, og det samme gjelder leieprisene på det private markedet. Og da snakker jeg ikke bare om Bjølsen eller Vålerenga, men områder som ligger lengre ut (som Holmlia og Grorud). Å leie en liten sokkelleilighet i disse områdene koster fort 10 000-15 000 i måneden, og rom i private kollektiv koster fort like mye som det TS betaler i dag. Det lønner seg sannsynligvis for TS å bo i studentbolig. De dublettene på Kringsjå som noen lenket til, er veldig greit priset. Skal man bo der oppe bør man nok ha et transportmiddel, f.eks. månedskort eller elsykkel. Ellers støtter jeg forslaget om å gå personlig rundt til butikker eller spisesteder og spørre om de trenger ekstrahjelp. Dersom TS har månedskort anbefaler jeg å ta en tur til Holdbart på Haugenstua. Dersom man har vanlig månedskort (sone 1), kan man ta lokaltog fra Oslo S og handle i store kvanta. Man kan også gjøre noen kupp i datohylla på butikken, og på grønnsaksbutikkene på Grønland. Nå kan det hende at TS vet om alt dette fra før, men jeg nevner det likevel 😊 Anonymkode: 79a40...00d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå