Drizzt Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3bvR9/pendlerboligsaken-stoeres-toppjurister-ville-ha-med-stortinget-paa-hemmelig-skatteplan Gunstig beskatning av politikerne er nå under press. Det må vi gjøre noe med i hemmelighet. Det er Skatteetaten som misforstår skatteloven. La oss kalle regelverket for uklart for å gjøre det lettere å si at man kan ha trådd feil. Hva slags mennesker med dårlig moral jobber i toppstillinger i dette landet? Da de første skandalene rullet opp i høst var det nettopp denne ''uklart regelverk''-argumentasjonen mange prøvde seg på. Men regelverket er ikke uklart. Det er ganske klart. Iallefall for vanlig mann i gata som kan lese. All ære til VG som fortsetter å grave videre. 22
parmanoia Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har mistet all tro på at politikerne er interessert i å gjøre noe for folket. De vil bare mele sin egen kake og karriere og tilrettelegge for at selskaper kan loppe oss vanlige for penger. 16 1
Drizzt Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2022 parmanoia skrev (1 minutt siden): Jeg har mistet all tro på at politikerne er interessert i å gjøre noe for folket. De vil bare mele sin egen kake og karriere og tilrettelegge for at selskaper kan loppe oss vanlige for penger. Her er det embetsverket som tråkket i salaten, men absolutt med politikernes velsignelse. Tar det noensinne slutt på skandalene Støre skaper som statsminister? De bare kommer på rekke og rad. Man har ikke klart å ta pause fra den ene før han serverer neste. 6
Outlander Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 5 hours ago, Drizzt said: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3bvR9/pendlerboligsaken-stoeres-toppjurister-ville-ha-med-stortinget-paa-hemmelig-skatteplan Gunstig beskatning av politikerne er nå under press. Det må vi gjøre noe med i hemmelighet. Det er Skatteetaten som misforstår skatteloven. La oss kalle regelverket for uklart for å gjøre det lettere å si at man kan ha trådd feil. Hva slags mennesker med dårlig moral jobber i toppstillinger i dette landet? Da de første skandalene rullet opp i høst var det nettopp denne ''uklart regelverk''-argumentasjonen mange prøvde seg på. Men regelverket er ikke uklart. Det er ganske klart. Iallefall for vanlig mann i gata som kan lese. All ære til VG som fortsetter å grave videre. Regner med at det er mange der med skatt-skjeletter i skapene sine. 4
Drizzt Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2022 Outlander skrev (1 time siden): Regner med at det er mange der med skatt-skjeletter i skapene sine. Ganske sannsynlig. I dette tilfellet lukter også ''save my ass'' mentalitet hvor SMK som arbeidsgiver skal slippe ansvar for egne tabber ved å anklage andre for å ha misforstått. Og dette advokatfirmaet Grette - så rart at de kom til riktige konklusjoner som fritar fra ansvar både oppdragsgiver og samtlige politikere i pendlerboligsaken. Og at SMK sine jurister visste hvilke konklusjoner Grette gjorde dagen før rapporten ble publisert. Det ble altfor mye grums her på toppetasjen i dette landet de siste månedene. Ryddejobben uteble. 6
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 (endret) For første gang i mitt liv er jeg enig med Carl Ivar Hagen. Bra at Rødt og MDG også reagerer på det samme! Stortingsadministrasjonen og Statsministerens kontor skal ikke hyre inn eksternt advokatkontor og sette ned egen intern komite som skal vurdere skattereglene for politikerne. Dette arbeidet skal Skatteetaten, Skattedirektoratet og Finansdepartementet ta seg av! Finansdepartementet er for øvrig helt enig med Skattedirektoratet i denne saken og mener reglene er klare. Jeg fatter ikke hva Stortingsadministrasjonen roter med! Be gjerne om utgreiing og lovhenvisninger i saken fra Skattedirektoratet, men ikke dra inn eksterne advokatkontor og opprette interne komiteer. Helt utrolig at de får holde på sånn. Jeg merker meg at Stortingsadministrasjonens direktør har blitt litt mykere i tonen nå (jmf. gårsdagens oppslag) og understreker at hun går frem slik for å få Skattedirektoratet i tale. Men altså, må dere virkelig bruke media og eksternt advokatkontor for å snakke sammen? Endret 23. mars 2022 av Sitronmelisse
Drizzt Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2022 Sitronmelisse skrev (1 time siden): For første gang i mitt liv er jeg enig med Carl Ivar Hagen. Bra at Rødt og MDG også reagerer på det samme! Stortingsadministrasjonen og Statsministerens kontor skal ikke hyre inn eksternt advokatkontor og sette ned egen intern komite som skal vurdere skattereglene for politikerne. Dette arbeidet skal Skatteetaten, Skattedirektoratet og Finansdepartementet ta seg av! Finansdepartementet er for øvrig helt enig med Skattedirektoratet i denne saken og mener reglene er klare. Jeg fatter ikke hva Stortingsadministrasjonen roter med! Be gjerne om utgreiing og lovhenvisninger i saken fra Skattedirektoratet, men ikke dra inn eksterne advokatkontor og opprette interne komiteer. Helt utrolig at de får holde på sånn. Jeg merker meg at Stortingsadministrasjonens direktør har blitt litt mykere i tonen nå (jmf. gårsdagens oppslag) og understreker at hun går frem slik for å få Skattedirektoratet i tale. Men altså, må dere virkelig bruke media og eksternt advokatkontor for å snakke sammen? For meg fremstår saken som: SMK og Stortinget sine administrasjoner og jurister er udugelige og kan ikke skattereglene. For å dekke for sine udugelighet og mangel på kompetanse, prøver de desperat å legge skylda på Skatteetaten, Finansdepartementet, uklart regelverk, osv. Politikerne som ble tatt burde sjekket reglene selv da de søkte. Juristen Tajik tydeligvis strøk i eksamen i skatterett. At SMK sine jurister virkelig kunne ødelegge for politietterforskningen er trolig det verste. På tide å bytte udugelige jurister med jurister som kan reglene. 5
Gjest Nimbus2000 Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): For meg fremstår saken som: SMK og Stortinget sine administrasjoner og jurister er udugelige og kan ikke skattereglene. For å dekke for sine udugelighet og mangel på kompetanse, prøver de desperat å legge skylda på Skatteetaten, Finansdepartementet, uklart regelverk, osv. Politikerne som ble tatt burde sjekket reglene selv da de søkte. Juristen Tajik tydeligvis strøk i eksamen i skatterett. At SMK sine jurister virkelig kunne ødelegge for politietterforskningen er trolig det verste. På tide å bytte udugelige jurister med jurister som kan reglene. Mulig de er udugelige, men de er først og fremst uten moral.
Drizzt Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2022 Nimbus2000 skrev (Akkurat nå): Mulig de er udugelige, men de er først og fremst uten moral. Det ene ekskluderer ikke det andre. Moral har de ikke, det er klart. 4
Muskath Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Juristene er jo der for å tolke reglene til fordel for klientene. Og ja, jeg tror det er m a n g e mennesker med dårlig moral i toppstillinger her i landet, som i de fleste andre land. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Drizzt skrev (2 timer siden): For meg fremstår saken som: SMK og Stortinget sine administrasjoner og jurister er udugelige og kan ikke skattereglene. For å dekke for sine udugelighet og mangel på kompetanse, prøver de desperat å legge skylda på Skatteetaten, Finansdepartementet, uklart regelverk, osv. Haha, ja. Udugelige eller uredelige, det er blitt spørsmålet.
Gjest SVK Skrevet 26. mars 2022 #13 Skrevet 26. mars 2022 – Forslagene i notatet fra Statsministerens kontor (SMK) viser at det høyt opp i embetsverket er en generell forakt for skattemyndighetenes arbeid med politikernes skattesaker – og mangel på respekt for fagetatens rettsoppfatning. Dette samsvarer med den ukultur som ser ut til å herske blant en del stortingsrepresentanter på dette feltet. Et slikt embetsverk er ikke tillitvekkende. Det sier professor emeritus Arvid Aage Skaar ved Juridisk fakultet på Universitetet i Oslo etter å ha lest det interne notatet om toppolitikernes skatteforhold som VG avslørte denne uken. Skaar er tidligere kontorsjef i Skattedirektoratet, mangeårig partner i advokatfirmaet Wiersholm og har skatt som fagfelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gxnng/ut-mot-smk-notat-forakt-for-skattemyndighetenes-arbeid
Drizzt Skrevet 29. mars 2022 Forfatter #14 Skrevet 29. mars 2022 SVK skrev (På 26.3.2022 den 15.11): – Forslagene i notatet fra Statsministerens kontor (SMK) viser at det høyt opp i embetsverket er en generell forakt for skattemyndighetenes arbeid med politikernes skattesaker – og mangel på respekt for fagetatens rettsoppfatning. Dette samsvarer med den ukultur som ser ut til å herske blant en del stortingsrepresentanter på dette feltet. Et slikt embetsverk er ikke tillitvekkende. Det sier professor emeritus Arvid Aage Skaar ved Juridisk fakultet på Universitetet i Oslo etter å ha lest det interne notatet om toppolitikernes skatteforhold som VG avslørte denne uken. Skaar er tidligere kontorsjef i Skattedirektoratet, mangeårig partner i advokatfirmaet Wiersholm og har skatt som fagfelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gxnng/ut-mot-smk-notat-forakt-for-skattemyndighetenes-arbeid Sånn er det dessverre. Er det ikke politikerne, er det byråkratene bak dem som ødelegger for alle i landet. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Saken ruller videre. Jeg blir så glad når advokater i skatterett står fram og stiller Stortingsadminiastrasjonen til veggs i denne saken! Noe i rettsstaten fungerer. Selv om Stortingsadministrasjonen er korrupt. Ut mot Stortinget i pendlerkrangel: − Dette burde ikke være komplisert https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWbXXV/ut-mot-stortinget-i-pendlerkrangel-dette-burde-ikke-vaere-komplisert
Gjest Nimbus2000 Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Sitronmelisse skrev (1 time siden): Saken ruller videre. Jeg blir så glad når advokater i skatterett står fram og stiller Stortingsadminiastrasjonen til veggs i denne saken! Noe i rettsstaten fungerer. Selv om Stortingsadministrasjonen er korrupt. Ut mot Stortinget i pendlerkrangel: − Dette burde ikke være komplisert https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWbXXV/ut-mot-stortinget-i-pendlerkrangel-dette-burde-ikke-vaere-komplisert Liker den øverste kommentaren i kommentarfeltet: Jeg kan ikke tenke meg at meningen med loven var at voksne menn og kvinner skulle flytte hjem til gutte- og pikerommene hos foreldrene sine for å få gratis bolig i Oslo. Nå må de faktisk ta et oppgjør med sin egen grådighetskultur. Og hvorfor skal ikke en stortingsrepresentant kunne pendle over 4 mil til og fra jobb når vi vanlige folk kan gjøre det?
Gjest Sitronmelisse Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 Men meningen med loven er i hvert fall slik for regjeringens medlemmer. Statsråder og politiske rådgivere: har rett på gratis pendlerbolig. punktum. Stortingsmedlemmer: har rett på gratis pendlerbolig hvis de er folkeregistrert 4 mil utenfor Oslo. Begge gruppene må skatte av de gratis pendlerboligene sine. Men ikke hvis de kan vise til (bolig)utgifter (merkostnader) i kommunen de er folkeregistrert. Da slipper de skatt. Så oppstod kreative smutthullsløsninger som å oppgi 'utgifter' på pike-og gutterommet hos foreldrene. Jeg kan ikke tenke meg meningen med skatteloven er at voksne kvinner og menn i Storting og Regjering skulle flytte hjem til gutte-og pikerommene sine hos foreldrene for å få skattefri bolig i Oslo.
Drizzt Skrevet 29. april 2022 Forfatter #18 Skrevet 29. april 2022 Sitronmelisse skrev (20 timer siden): Saken ruller videre. Jeg blir så glad når advokater i skatterett står fram og stiller Stortingsadminiastrasjonen til veggs i denne saken! Noe i rettsstaten fungerer. Selv om Stortingsadministrasjonen er korrupt. Ut mot Stortinget i pendlerkrangel: − Dette burde ikke være komplisert https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWbXXV/ut-mot-stortinget-i-pendlerkrangel-dette-burde-ikke-vaere-komplisert Ja, leste den tidligere i dag. Stortingets administrasjon og SMK sin administrasjon (jurister) er overmodne for utskifting med de holdningene der. Det er faktisk en skandale av dimensjoner det SMK og Stortingets byråkrater driver med. Hvem er arbeidsgiveren deres og kan sparke dem? 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Drizzt skrev (21 minutter siden): Ja, leste den tidligere i dag. Stortingets administrasjon og SMK sin administrasjon (jurister) er overmodne for utskifting med de holdningene der. Det er faktisk en skandale av dimensjoner det SMK og Stortingets byråkrater driver med. Hvem er arbeidsgiveren deres og kan sparke dem? Ja, akkurat det satt jeg og spekulerte på også. Har de ikke noen voksne som kan rettlede dem. Har de ingen over seg? Er rart alle Stortingspolitikerne og regjeringa er så tause om Stortingsdirektørens fremgangsmåte her.
Drizzt Skrevet 29. april 2022 Forfatter #20 Skrevet 29. april 2022 Sitronmelisse skrev (8 minutter siden): Ja, akkurat det satt jeg og spekulerte på også. Har de ikke noen voksne som kan rettlede dem. Har de ingen over seg? Er rart alle Stortingspolitikerne og regjeringa er så tause om Stortingsdirektørens fremgangsmåte her. Selvfølgelig er de tause. Det er jo de som tjener på svindelen av norske skattepenger. Det er som å si imot de som jobber hardt for å skaffe dem penger og fordeler vanlig folk kan bare drømme om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå