AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Dame24 Vet ikke helt om dette er rette plassen å spørr😅 Men etter jeg fylte 20 la jeg om kostholdet mitt, og har etter dette slitt veldig med forstoppelse, magesmerter og oppblåsthet. Og jeg er som regel forstoppet hele tiden, med mindre jeg har en dag hvor jeg spiser ute eller skal kose meg. Det er altså «usunn» mat som får fart på sakene😅 Dvs brød, sukker, godteri, alkohol, ris, nudler osv. Ellers spiser jeg som regel magert kjøtt, knekkebrød, grønnsaker, cottage cheese, skyr, bær, eple, proteinbarer og frø/nøtter. Jeg drikker 3-4 liter hver dag, går mellom 15-20 tusen steg og trener 6 dager i uken. Så det er ikke aktivitet eller væske det står på, som er rådene jeg har fått av lege… Nå er jeg i en negativ spiral hvor jeg må bruke Microlax og lignende for å klare å gå på do. Noen som har opplevd det samme? Og noen med råd til hva jeg kan gjøre? Jeg kjøpte nylig et middel mot IBS på apoteket og har ikke merket noe bedring enda. Anonymkode: 829b7...03c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Det høres ut som at det er fiber som lager trøbbel for deg, i likhet med veldig mange andre. Har du prøvd å kutte ned på fiber? Du må gjerne bare kutte ut fiber helt. Vi trenger det ikke i det hele tatt, og det lager bare trøbbel for mange. Men vær obs på at du må endre sakte. Sjekk denne studien. 100% av forsøkspersonene opplevde å bli symptomfrie når de kuttet ut fiber. Og jo mer fiber de spiste, jo verre symptomer hadde de. Anonymkode: 2ee17...264 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 Du trenger ikke drikke så mye væske som du gjør. 2500 ml er nok for deg. Det er ikke farlig å spise mer ris til middagene og en hjemmelaget hamburger i ny og ne F.eks kan du lage lakseburger. Hvis det hjelper. Anonymkode: b064e...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du trenger ikke drikke så mye væske som du gjør. 2500 ml er nok for deg. Det er ikke farlig å spise mer ris til middagene og en hjemmelaget hamburger i ny og ne F.eks kan du lage lakseburger. Hvis det hjelper. Anonymkode: b064e...f5d Siden TS. trener en del, så er det nok lurt at hun drikker så mye som hun gjør. Jeg er kronisk forstoppa, og her spiller det ingen rolle hva jeg spiser. Men jeg bruker movicol daglig. Gjør det litt bedre, men ikke helt bra. Anonymkode: 0690b...417
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 Fiberhusk funker veldig bra her, rør ut litt i ett glass vann og drikk. Ta litt morgen og kveld, til magen begynner å stabilisere seg. Anonymkode: 76319...6e3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 Bruk movicol eller lactulose, mye bedre enn å bli avhengig av mikrolax. Anonymkode: 396fc...e6d 1
Olive_North Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Ett glass druejuice før middag, jeg lover deg du kommer til å få en helt ny verden. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har normalt avføring hver 3.-4. dag, men etter jeg begynte med kjøleskapsgrøt til frokost og kveld, då jeg daglig. Lager den av kesam/yoghurt, 3 ss linfrø og 2 ss chiafrø. Anonymkode: 79114...382
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Prøv denne https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/forstoppelse/betulac-laktulose-mik-667mgml-1000,5000518. Jeg tar en god spiseskje hver dag, også på ferier. Det holder magen min igang. Anonymkode: 92d8f...d5b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 Har du prøvd en periode utenmelkeproukter? Jeg ville gått 1 måned uten, det er relativt enkelt å sjekke om det er det som er syndere. Det andre jeg ville prøvd å kutte er proteinbar. Det kan være noe der magen din ikke klarer enkelt ta seg av Det virker som om du sliter med mat som er tung å fordøye. Det kan være ingridisener i proteinbar. Det kan være melkeprodukt. Det kan være mye fett. Brød, sukker, godteri, ris, nudler er alle matvarer som er enkle fordøye, som regel. De brytes ned lenger opp i magen. Andre matvarer som er enkle på samme måte, er de fleste typer grønnsaker (potet kan være vanskelig), bær som du spiser, linser Nøtter kan for øvrig være vansklige for de med treig fordøyelse. De kan bidra til hard avføring for enkelte. Du må nesten prøve deg litt frem. Men sannsynligvis er det noen få syndere som saboterer. Anonymkode: 9a76b...f25 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Jeg sleit med forstoppelse og oppblåst mage, så begynte jeg å drikke en kopp kaffe/iskaffe på morgen. Får tømt tarmen allerede før jobb. Anonymkode: 60349...016 1
skruf Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Ville heller tatt lactulose daglig enn microlax og f.eks avføringstabletter. Lactulose/dulphalac er ufarlig og gjør ikke tarmen avhengig av hjelpemidler som f.eks avføringstabletter gjør. Lactulose smører tarmen og gir bedre tarmvolum. Hvis det er tilnærmet helt stopp så kan du blande noen dråper laxoberal sammen med lactulose. Eller du kan ta laxoberaldråper for seg selv til det løsner opp og fortsette med lactulose i en lav dose forebyggende. Et skikkelig god kjerringråd er svisker. Legg 6-8 svisker i bløt (putt sviskene i en kopp og ta i vann til vannet dekker sviskene). La det stå noen timer på kvelden og spis sviskene og drikk vannet de har ligget i før du legger deg. Veldig effektivt. Anbefaler å ta lactulose/laxoberal/svisker om kvelden, da får tarmen jobbet mens du sover og du får gått på do om morgenen. Det er bra at du har et sunt kosthold, men kostholdet kan bli for fiberrikt, og da fungere fiber mot sin hensikt. I stedet for å virke avhørende så blir det som en stein i tarmen og det blir full stopp. Viktig med nok væske, men det ser jeg du skriver at du gjør. Mtp treningsmengde så bør du ikke kutte ned på væskeinntaket ditt. Men tror jeg ville redusert fiberinntaket litt. Det er også viktig med gode dorutiner, ikke gå å holde deg hvis du kjenner at du må på do. Vet at mange går å holder seg på jobb til de kommer hjem f.eks. Eller hvis de er på besøk, på trening, på reise osv. Må du på do, så gå på do. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Siden TS. trener en del, så er det nok lurt at hun drikker så mye som hun gjør. Jeg er kronisk forstoppa, og her spiller det ingen rolle hva jeg spiser. Men jeg bruker movicol daglig. Gjør det litt bedre, men ikke helt bra. Anonymkode: 0690b...417 Ja, 2,5 liter er nok når man trener en del Hvis TS veier 60 kg for eksempel, er behovet egentlig bare 1800 ml. 2500 skal altså være mer enn nok for en som er nært opp mot toppidrettsutøver. Anonymkode: b064e...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 4.52): Dame24 Vet ikke helt om dette er rette plassen å spørr😅 Men etter jeg fylte 20 la jeg om kostholdet mitt, og har etter dette slitt veldig med forstoppelse, magesmerter og oppblåsthet. Og jeg er som regel forstoppet hele tiden, med mindre jeg har en dag hvor jeg spiser ute eller skal kose meg. Det er altså «usunn» mat som får fart på sakene😅 Dvs brød, sukker, godteri, alkohol, ris, nudler osv. Ellers spiser jeg som regel magert kjøtt, knekkebrød, grønnsaker, cottage cheese, skyr, bær, eple, proteinbarer og frø/nøtter. Jeg drikker 3-4 liter hver dag, går mellom 15-20 tusen steg og trener 6 dager i uken. Så det er ikke aktivitet eller væske det står på, som er rådene jeg har fått av lege… Nå er jeg i en negativ spiral hvor jeg må bruke Microlax og lignende for å klare å gå på do. Noen som har opplevd det samme? Og noen med råd til hva jeg kan gjøre? Jeg kjøpte nylig et middel mot IBS på apoteket og har ikke merket noe bedring enda. Anonymkode: 829b7...03c tygg maten mer, skjær opp harde ting i mindre biter, mal opp nøtta, drop cottage cheesen og skyren, smell inn noen avokadoer og bananer. Sov mer og reduser stress hvis d lar seg gjøre. Biff får meg til å drite mursteiner, samme med YT eller lignende proteindrikker. Har hatt en krig på do nå, og de tingene jeg akkurat skrev er tips til også meg selv. (føler meg deg), gjør så dritvondt. Anonymkode: 6333c...42f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå