AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Har total formue på 700 000 (med hus og sparepenger). Har gjeld på 2.7 med samboer. De har satt over 4 millioner på verdien av huset, noe som absolutt ikke stemmer. Kjøpte det i 2019 for 2,9.. Er det vits å endre denne? Man får vel ikke formuesskatt før man har sånn 1,5 millioner i formue uansett? Så det har vel ikke noe å si? Anonymkode: 28321...d79
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Er så vidt jeg vet bare formueverdien som har noe å si, det er 25% av markedsverdien. Jeg har selv negativ formue når man regner med gjeld, og du er ikke over 1.5 mill i formue. Anonymkode: c4e6e...e03 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er så vidt jeg vet bare formueverdien som har noe å si, det er 25% av markedsverdien. Jeg har selv negativ formue når man regner med gjeld, og du er ikke over 1.5 mill i formue. Anonymkode: c4e6e...e03 Så det er ikke vits å endre på det? Anonymkode: 28321...d79
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så det er ikke vits å endre på det? Anonymkode: 28321...d79 Jeg brukte den formueverdi-kalkulatoren på skatteetaten og justerte tallene så nøye som mulig. Er alltid greit å justere ting som er feil. Anonymkode: c4e6e...e03 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 Har du 0 i gjeld? Anonymkode: a8173...cba
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du 0 i gjeld? Anonymkode: a8173...cba TS har 2.7 mill i gjeld. Anonymkode: c4e6e...e03 1
Gjest Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Jeg ville rettet det bl.a fordi kommunen bruker skatteetaten sine tall som grunnlag for eiendomsskatt.
newman01 Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 Verdien bør justeres når du leverer inn skattemeldingen. Den feilen vil følge deg i MANGE år fremover, og før eller siden vil skatteverdien bli såpass at du havner i formuesposisjon. Pluss at ganske mange kommuner bruker skatteetatens tall for beregning av eiendomsskatt. Og jo lenger du venter jo vanskeligere kan det bli å få endret tallene hensiktsmessig lavt 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Les dette, og se om det gjelder deg. Er det feil på areal, byggeår etc? Hvis ikke ser det ut til at du må ha en verdivurdering/takst av nyere dato. Dette må dokumenteres. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: dc81f...b2a
Kamelia83 Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har også fått markedsverdi ca 6-800 000 høyere enn det jeg vil kunne få ved salg. Lånet mitt er høyere enn formue (bankinnskudd og formuesverdi bolig). Vil ikke den høye markedsverdien da ha noe annet å si enn at eiendomsskatt kan beregnes høyere senere? Det utgjør ingenting i hvorvidt jeg skulle fått tilbake mer penger? Og hvis man skal gå inn og endre det i skattemeldingen må man jo ha dokumentasjon. Det koster jo flere tusen for å få en takst også så da går det vel nesten opp i opp mot noen hundrelapper/tusen i ekstra eiendomsskatt da 🤔🤔
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 Kamelia83 skrev (16 minutter siden): Jeg har også fått markedsverdi ca 6-800 000 høyere enn det jeg vil kunne få ved salg. Lånet mitt er høyere enn formue (bankinnskudd og formuesverdi bolig). Vil ikke den høye markedsverdien da ha noe annet å si enn at eiendomsskatt kan beregnes høyere senere? Det utgjør ingenting i hvorvidt jeg skulle fått tilbake mer penger? Og hvis man skal gå inn og endre det i skattemeldingen må man jo ha dokumentasjon. Det koster jo flere tusen for å få en takst også så da går det vel nesten opp i opp mot noen hundrelapper/tusen i ekstra eiendomsskatt da 🤔🤔 Hvis kommunen bruker skatteetaten sine tall for beregning av eiendomsskatt får du den hvert år allerede nå. Formuesskatten får du evt. først når skattemessig formue overstiger bunnfradraget som per nå er 1,7 millioner. Men eiendomsskatt og formuesskatt er to ulike skatteytere. Anonymkode: 50f63...c54
Kamelia83 Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Så den høye markedsverdien har ikke egentlig noe å si for selve skatten da. Når jeg ikke betaler formuesskatt. Kommunen bruker skatteetatens tall, det jeg syns var rart er at markedsverdien på skattemeldingen i år var nesten 400 000 høyere enn markedsverdien kommunen brukte for å regne ut eiendomsskatt. Og den verdien kommunen brukte var jo allerede 300-400 tusen for høy.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #13 Skrevet 24. mars 2022 Jeg rettet på markedsverdien av huset i fjor. Sendte da inn taksten som var på 2,9. allikevel setter de den enda mer opp i år.. i fjor satt de den vel på 3,6 eller 3,8. Kommunen her jeg bor har akkurat takstert alle boligene i byen og satt huset vårt til 3,9. kan jo ikke stemme så har sendt inn klage til kommunen. Men uansett, jeg rettet opp i det på skatteneldinga i fjor uten at det ble tatt hensyn til i år, så siden jeg ikke får mer igjen på skatten allikevel (får 24000 tilbake) så er det jo ikke vits? Blir bare lenger å vente på utbetalingen. I fjor måtte jeg vente i flere måneder fordi jeg la inn ny markedsverdi og dokumentasjon på det ts Anonymkode: 28321...d79
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #14 Skrevet 24. mars 2022 Kamelia83 skrev (8 timer siden): Så den høye markedsverdien har ikke egentlig noe å si for selve skatten da. Når jeg ikke betaler formuesskatt. Kommunen bruker skatteetatens tall, det jeg syns var rart er at markedsverdien på skattemeldingen i år var nesten 400 000 høyere enn markedsverdien kommunen brukte for å regne ut eiendomsskatt. Og den verdien kommunen brukte var jo allerede 300-400 tusen for høy. Kommunen bruker siste ligning som grunnlag. Ligningen for 2021 er ikke ferdig ennå. Anonymkode: 50f63...c54
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #15 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg rettet på markedsverdien av huset i fjor. Sendte da inn taksten som var på 2,9. allikevel setter de den enda mer opp i år.. i fjor satt de den vel på 3,6 eller 3,8. Kommunen her jeg bor har akkurat takstert alle boligene i byen og satt huset vårt til 3,9. kan jo ikke stemme så har sendt inn klage til kommunen. Men uansett, jeg rettet opp i det på skatteneldinga i fjor uten at det ble tatt hensyn til i år, så siden jeg ikke får mer igjen på skatten allikevel (får 24000 tilbake) så er det jo ikke vits? Blir bare lenger å vente på utbetalingen. I fjor måtte jeg vente i flere måneder fordi jeg la inn ny markedsverdi og dokumentasjon på det ts Anonymkode: 28321...d79 Formuesverdien på bolig øker for hvert år for alle. Siden du ikke har formue over 1,7 mill. har ikke en endring av verdien på bolig noen betydning. Kommunen din bruker tydeligvis egne takster for eiendomsskatt. Anonymkode: 50f63...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå