AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Noen som har jobbet i flere av disse og kan sammenligne? Er det forskjell i kultur og hvordan ting fungerer? Anonymkode: 929b4...031
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Synes staten er mer seriøs, litt lavere skuldre i kommunen. Og bedre betalt i kommunen. Aldri jobbet privat 😊 Anonymkode: 612d0...875
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes staten er mer seriøs, litt lavere skuldre i kommunen. Og bedre betalt i kommunen. Aldri jobbet privat 😊 Anonymkode: 612d0...875 Hva legger du i ordet seriøs? 😊 Anonymkode: 929b4...031
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Elsker min jobb i staten 😍 flere "goder" enn i kommunen og mer sikkert enn jobb i det private. I min tidligere jobb i det private kunne jeg riktignok få en bonus på 10 000 til jul for eksempel, men jeg så jo også at hun som overtok min jobb da jeg sluttet raskt ble perimitert da corona kom..bedriftens økonomi var noe jeg ofte tenkte på som ansatt der. Anonymkode: 0c175...f4a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Kommer vel an på kommunen også, jeg jobber i en liten kommune og der er ting veldig casual og man kan lettere slå av en prat men ordføreren, mens jeg vet om noen som jobber i en bykommune å da er ting mer byråkratisk og mer høytidelig (man må gjennom flere ledd). Dette er jobb i administrasjonen. Anonymkode: 8eece...1d2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Bare jobbet i kommune. Men skriver under på at det er ganske chill. Tjener godt og tar mange kaffepauser. Anonymkode: 83445...dd8 1
dyptvann Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Jobbet som jurist i stat og privat. Jeg opplevde at det var mindre ordning og systemer i det private selskapet, slik at mer ble overlatt til tilfeldighetene, mens i staten systemer og rutiner for det meste. I det private firmaet var det man redd for å såre enkeltansatte og alle skulle bli hørt til enhver tid, som gjorde at alle beslutninger ble en lang byråkratisk prosess. I staten er det forståelse for hva slags datasystemer jeg trenger og dette gis uten spørsmål. I det private måtte jeg krangle og diskutere for å få et datasystem som kostet 18000 i året, men som sparte selskapet for et langt større beløp. I det private var det en forventning at legebesøk og tilsvarende skulle skje utenfor arbeidstiden, mens i staten er det lave skuldre for å gjøre dette i arbeidstiden (noe man ofte må). I staten har jeg 90 timer velferdspermisjon i året som brukes til nødvendig fri som f.eks ved flyttedag eller begravelse. I det private firmaet fikk man etter søknad én dag velferdsfri i året. Selv da det var begravelse for broren til samboeren min, så fikk jeg beskjed om å bruke feriedager siden begravelsen skjedde 8.januar og jeg hadde da 25 ubrukte feriedager. 1
Anononyma Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 Stat er bedre enn kommune, men jeg trives aller best privat! Mye bedre muligheter for utvikling, personlig vekst og ikke minst lønn! Bare pass på å jobbe i en seriøs bedrift med tariff 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har hatt flere goder i staten enn kommunen. Enig at staten er mer "seriøs", men det er fordi de stedene jeg har jobbet har hatt en kontroll/tilsyns/veiledningsrolle. Kommuner er jo ekstremt forskjellige da. Jeg har nesten aldri kaffepauser i min kommunale jobb, og savner sånn sett staten. 😅 Men det er et høyere trykk og mye gøyere synes jeg. På den annen side, i staten fikk jeg fordype meg mye mer i problemstillingene og gjøre mer grundige utredninger, i kommunen må vi få ting mer unna (og regne med at staten sier ifra når vi gjør feil 🙄). Mye bedre betalt enn i kommunen, noe som veier opp for fordelene jeg har mistet fra staten. Hadde flere kaffepauser da jeg jobbet i det private. 😂 Men jeg syns ikke antall kaffepauser sier så mye om hvor travel en jobb er altså... Det er mange problemer som blir drøftet og løst i kaffepausene. Derfor savner jeg de egentlig der jeg jobber nå, for jeg får lite tid til å tune inn på hva de andre som ikke hører til mitt team driver på med. Jeg er ganske ny i kommunen men stortrives. Føler meg mye mer hands on på hvordan drive velferdssamfunnet, og kommer tettere på de grunnleggende problemstillingene. Kommuner og statlige organisasjoner er veldig ulike. Det er stor forskjell på å jobbe i Politiet versus Finansdepartementet. Det er stor forskjell på å jobbe i Karasjok versus Bergen kommune. Anonymkode: 102a4...1f0 1
Rosa Dartle Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Synes staten er mer seriøs, litt lavere skuldre i kommunen. Og bedre betalt i kommunen. Aldri jobbet privat 😊 Anonymkode: 612d0...875 Samme erfaring. Har også jobbet interkommunalt. Like «trygt» som kommunen, men muligheten for mer innovative prosjekter og å bruke den kompetansen man sitter på. Kompetanse og kunnskap er for lite anerkjent i kommunen, det handler mest om å få utført de oppgavene man er juridisk forpliktet til.. Veldig synd, for kommunen skal jo løse mange spennende oppgaver. Er sikkert forskjell på kommunene da, jeg har bare jobbet i kommuner som må snu på hver krone.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 51 minutter siden, dyptvann said: I staten er det forståelse for hva slags datasystemer jeg trenger og dette gis uten spørsmål. I det private måtte jeg krangle og diskutere for å få et datasystem som kostet 18000 i året, men som sparte selskapet for et langt større beløp. Vær forsiktig med å uttrykke deg så generelt.. Det er mange statlige organisasjoner som har absolutt null forståelse (eller økonomi) for dette. Jeg sa opp den ene jobben min fordi jeg var dritt lei av å måtte jobbe i et seigt excelsystem med data som hadde blitt lynraskt håndtert i R eller Stata. Hos min første statlige arbeidsgiver derimot fikk jeg alt jeg ba om. Økonomien i de ulike statlige organisasjonene er svært ulik, og ikke alle har ledere som ser kostnadsbesparelsen i å bruke 18k i året på å spare flere hundre timer med arbeidstid. 😒 Anonymkode: 102a4...1f0
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 1 minutt siden, Rosa Dartle said: Samme erfaring. Har også jobbet interkommunalt. Like «trygt» som kommunen, men muligheten for mer innovative prosjekter og å bruke den kompetansen man sitter på. Kompetanse og kunnskap er for lite anerkjent i kommunen, det handler mest om å få utført de oppgavene man er juridisk forpliktet til.. Veldig synd, for kommunen skal jo løse mange spennende oppgaver. Er sikkert forskjell på kommunene da, jeg har bare jobbet i kommuner som må snu på hver krone. Jeg jobber i en kommune med god økonomi og opplever det ikke slik. Det er dessverre sant at kommuner med dårlig økonomi har dårligere kapasitet til å tenke nytt og strekke seg etter nye løsninger. Så er de da inne i en ond sirkel der de ikke får omstilt seg pga ressursmangel, samtidig som de har de største behovene for å omstille seg. Hvordan skal man komme ut av den sirkelen? Anonymkode: 102a4...1f0
Majer Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 (endret) Spørs hva man jobber som. I teknologi- sektoren er privat gjerne forbundet med lengre dager, men bedre lønn enn kommunalt. For sykepleiere og helsefagarbeidere er kommunalt bedre eller dårligere betalt enn offentlig avhengig av kommunen. Der er privat dårligst betalt, men kan være mindre belastende. For lærere er kommune og privat relativt likt. Det er altså ingen fasit. Det eneste som som regel er sikkert er at det offentlige gjerne har bedre innsynsordninger enn det private. Endret 23. mars 2022 av Majer
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 Har sikkert motsatt erfaringer enn mange, ihvertfall motsatt av de vanlige antakelsene om forskjellene. Har hatt 2 forskjellige jobber i det offentlige, og presset var veldig stort hele tiden, det var hele tiden målinger på hvor mange ''saker'' vi fikk unnagjort, og det var egentlig mas fra 0800-1545. Gikk for tre år siden over til en privat bedrift, og alt er bedre. Mer lønn, mindre å gjøre, eget kontor (hadde også det i den ene jobben i staten). Cirka en måned i året hvor det er høysesong, og det kreves litt ekstra, alle andre måneder har passelig med oppgaver. Nok til at man ikke blir lei, men heller ikke så mye at det bare er stress. Å få en bedre arbeidshverdag og samtidig tjene 80 000 mer i året er jo vinn-vinn. Anonymkode: 2518f...826
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har sikkert motsatt erfaringer enn mange, ihvertfall motsatt av de vanlige antakelsene om forskjellene. Har hatt 2 forskjellige jobber i det offentlige, og presset var veldig stort hele tiden, det var hele tiden målinger på hvor mange ''saker'' vi fikk unnagjort, og det var egentlig mas fra 0800-1545. Gikk for tre år siden over til en privat bedrift, og alt er bedre. Mer lønn, mindre å gjøre, eget kontor (hadde også det i den ene jobben i staten). Cirka en måned i året hvor det er høysesong, og det kreves litt ekstra, alle andre måneder har passelig med oppgaver. Nok til at man ikke blir lei, men heller ikke så mye at det bare er stress. Å få en bedre arbeidshverdag og samtidig tjene 80 000 mer i året er jo vinn-vinn. Anonymkode: 2518f...826 Glemte å nevnte de utallige nye organiseringene i det offentlige. Hele tiden ny organisering og endrete arbeidsoppgaver. Det er jo ikke feil med endringer om det er til det bedre, men har vært gjennom 3-4 slike runder med omorganisering, og ingen av de førte til bedre effektivitet og bedre tjenester. Var kun noe man gjorde fordi noen ledere skulle tilfredsstille ledere over de igjen. Anonymkode: 2518f...826
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har jobbet for stat, kommune og privat. I det private var lønnen god, men reglene mye mer firkantet. De var rett og slett vanskelige å ha med å gjøre. I kommunen var det helt fint, men slitsomt å ha den stadig dårlige kommuneøkonomien hengende over skuldrene. Jobber nå i staten og det er trygt og seriøst. Alt av lover og regler blir fulgt, ikke noe tull med noe. Dataprogrammer fungerer og ting blir fikset fort hvis et problem oppstår. Anonymkode: 7903a...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå