Gå til innhold

Endelig jobb! Het svett av tanken på ny garderobe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter bachelorgraden min ble fullført for vel 5 år siden har jeg ikke klart å få jobb innenfor noe relevant. Jeg endte opp med å ta et vikariat som nattevakt. Jeg gikk stort sett i joggeklær. Gikk i foreldrepermisjon og startet å studere etter det. Jeg kan telle på 2 hender antall ganger jeg har vært på skolen. Så garderobe har ikke stått på toppen av listen mens jeg overlever på studielån. Nå har jeg derimot fått min første jobb!

Jeg har 1 skikkelig bukse som jeg kjøpte i anledning intervjuet sammen med en skjorte og blazer. Ellers har jeg ikke en skit i skapet. De tre tingene over brukte jeg 5000 kr på 😂 

Nå som jeg skal starte kontorjobb som ingeniør, må jeg handle inn en grei basisgarderobe. 

Noen tips og triks? Jeg ser for meg at dette kan bli dyrt. 

Anonymkode: 54b45...88d

AnonymBruker
Skrevet

Les om kapselgarderobe? Pass på at alt passer til alt, da trenger du ikke mye. Og jeg tror du kan finne billigere plagg enn at du må bruke 5000 på tre. Det var veldig mye. 

Anonymkode: 64213...bb2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Les om kapselgarderobe? Pass på at alt passer til alt, da trenger du ikke mye. Og jeg tror du kan finne billigere plagg enn at du må bruke 5000 på tre. Det var veldig mye. 

Det var lurt! Jeg skal undersøke hvordan jeg planlegger en kapselgarderobe. 

5000 kr er egentlig ikke hårreisende. Det ble 1500 kr for en god kvalitetsbukse, 1700kr  for en svart klassisk 100%silkeskjorte og 1800 kr for en pen blazer. Jeg tenkte jo egentlig at antrekket kom til å bli brukt til flere intervjuer fremover 😅

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

5000 kr er egentlig ikke hårreisende. Det ble 1500 kr for en god kvalitetsbukse, 1700kr  for en svart klassisk 100%silkeskjorte og 1800 kr for en pen blazer. Jeg tenkte jo egentlig at antrekket kom til å bli brukt til flere intervjuer fremover 😅

Foreslår at du kjøper på andre butikker. Jeg hadde aldri brukt så mye på ett plagg. Du får mange pene og anvendelige plagg for maks noen hundrelapper, uten at kvaliteten er dårlig. Se også etter salgsvarer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilket merke kjøpte du blazer? Zara har fine til rundt 700kr😊

Anonymkode: cc084...f55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Klær trenger da virkelig ikke å koste så mye bare fordi du skal bruke det på intervju 😵💫

Anonymkode: 69b9a...043

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Uhm, fine kvalitetsklær trenger ikke å koste så mye nei. Du er ikke mye innom klesbutikker 😅

Skjønner det litt hvis du hadde dårlig tid og måtte ha noe til intervjuet. Men ellers planlegg godt og kjøp når det er salg.

Nå har du jo spart mye penger i løpet av disse årene da, så tenk på det som en investering nå. 

Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: dc5b9...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Uhm, fine kvalitetsklær trenger ikke å koste så mye nei. Du er ikke mye innom klesbutikker 😅

Skjønner det litt hvis du hadde dårlig tid og måtte ha noe til intervjuet. Men ellers planlegg godt og kjøp når det er salg.

Nå har du jo spart mye penger i løpet av disse årene da, så tenk på det som en investering nå. 

Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: dc5b9...5ae

Jeg tenkte silkeskjorten var en give away 😂 Kvinne 😊 ja, du har helt rett i at jeg fikk dårlig tid. Jeg fikk innkalling på en torsdag og traff dem allerede mandagen etter.  Var ute hu og hast kl 15 på lørdagen fordi det var eneste tidspunktet mannen hadde fri og kunne ta ungene 😅 jeg blir helt svett av tanken på alle prøverom jeg var innom. 

Jeg er ganske kort (160cm) og bruker str 42 på grunn av blant annet store bryst. Veldig lite i de store kjedebutikkene sitter fint på meg. Endte opp med en Gant blazer som kan bruke mye fremover og en mørk jeans som går til alt 🤗 så jeg er egentlig ganske fornøyd. 

Det er klart jeg kommer til å planlegge bedre og handle på salg fremover nå som jeg vet jeg får bruk for klærne og har råd 😄

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan er klesstilen der du skal jobbe? Det er mye dongeri og gensere i ingeniøryrker. Hadde du møtt opp hos oss med blazer og silkeskjorte hadde vi nok lurt litt.

Anonymkode: 83ac5...9c5

• Liker 7
Skrevet

Bluser og skjorter kan du fint få tak i rimeligere på kjedebutikker, og med 2-3 bluser og skjorter til, 1-2 ekstra par bukser, 1-2 skjørt og kanskje en blazer til har du en fullverdig formell jobbgarderobe. Du trenger ikke kjøpe alt på en gang, heller, men gå deg litt til på arbeidsplassen og se hva kleskoden der er. Det er slett ikke sikkert at det er særlig formelt der. Etter egen erfaring er ingeniører og ingeniørbedrifter blant de som er minst opptatt av kleskode i jobbsammenheng, slik AB over her også nevner.

Hvis du skal prioritere er det lurt å kjøpe blazer(-e) og sko av god kvalitet, og heller handle de andre plaggene i mellomsjiktet og rimelig. En bra blazer med godt snitt og fint stoff kan du ha i mange år. Jeg synes ikke 1800 kroner for en blazer er mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du jobbe da? Nattevakt hvor? 

Anonymkode: fc590...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

.

Glem det

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (20 minutter siden):

Bluser og skjorter kan du fint få tak i rimeligere på kjedebutikker, og med 2-3 bluser og skjorter til, 1-2 ekstra par bukser, 1-2 skjørt og kanskje en blazer til har du en fullverdig formell jobbgarderobe. Du trenger ikke kjøpe alt på en gang, heller, men gå deg litt til på arbeidsplassen og se hva kleskoden der er. Det er slett ikke sikkert at det er særlig formelt der. Etter egen erfaring er ingeniører og ingeniørbedrifter blant de som er minst opptatt av kleskode i jobbsammenheng, slik AB over her også nevner.

Hvis du skal prioritere er det lurt å kjøpe blazer(-e) og sko av god kvalitet, og heller handle de andre plaggene i mellomsjiktet og rimelig. En bra blazer med godt snitt og fint stoff kan du ha i mange år. Jeg synes ikke 1800 kroner for en blazer er mye. 

Nei, blazeren var grei, jeg reagerte mest på buksa og skjorta 😄

Jeg tenker også det er lurt å se an kleskode. Jeg jobber for eksempel bare med jurister, og kleskoden vår er stort sett veldig casual 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk først om det faktisk er dresscode! 

Jeg er selv siviløkonom og da jeg endelig gikk ut i min første jobb så bare antok jeg at siden selskapet var godt kjent så var det dresscode, men det var det altså ikke 🙃 Så da satt jeg jo der med mine sorte dressbukser til ulike årstider, masse diverse hvite bluser og skjorter, loafers, sorte blazers , osv. Resten av kontoret bruker mørke jeans, sneakers, og vanlige gensere. IT-avdelingen bruker f.eks. joggebukser og hettegensere. 

Anonymkode: cdc3d...2e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan er klesstilen der du skal jobbe? Det er mye dongeri og gensere i ingeniøryrker. Hadde du møtt opp hos oss med blazer og silkeskjorte hadde vi nok lurt litt.

Ingeniør/arealplan/prosjektering

Begge de som hadde intervjuet stilte i fine bluser, mørk jeans/svart bukse. 

Den svarte silkeskjorten min er veldig enkel  basic. Ikke voldsomt flashy. Blazeren hang over armen min, jeg fikk absolutt ikke inntrykk av å være overpyntet :) traff en ansatt på pauserommet som gikk i jeans og skjorte. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss bruker alle jeans. Og genser/skjorte eller singlet og cardigan. Jeg handler omtrent alt på Cubus, HM eller NewYorker, eller bestiller fra Zalando. Sånn har det vært alle stedene jeg har jobbet etter studiene.

Sjefene bruker dress eller mer formelle klær da. Og spesielt om de har møte eller intervju.

Anonymkode: 98f3a...d75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ingeniør/arealplan/prosjektering

Begge de som hadde intervjuet stilte i fine bluser, mørk jeans/svart bukse. 

Den svarte silkeskjorten min er veldig enkel  basic. Ikke voldsomt flashy. Blazeren hang over armen min, jeg fikk absolutt ikke inntrykk av å være overpyntet :) traff en ansatt på pauserommet som gikk i jeans og skjorte. 

En kler seg litt finere når en skal ha intervju av folk. Men det er veldig mulig dongeri og skjorte er der det ligger

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pent casual pleier å være greit i sånn type jobb. En trenger ikke bare gå i skjorte, dress o.l type klær. 

Anonymkode: eec7d...b34

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt dyre (billige), brukte (nye) klær på finn☺️

AnonymBruker
Skrevet

Ingeniør? Ha klær som gjør at du kan gå på befaring! Praktiske sko, jeans og genser! Og en varm jakke. 

Hilsen kvinnelig ingeniør på kontor.

Folk på plan er om mulig enda slappere i klesveien, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: ac2ea...e95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...