Gå til innhold

Går det an å regne på hvor sannsynlig det er at et gammelt menneske lever om 1 år ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og broren min hadde en snakk om vår gamle mormor på 86 år. Hun er jo nå over både forventet levealder og gjennomsnitts levealder for kvinner i Norge. Men hva er den matematiske sjansen (eller prosenten) for at hun lever om 1 år ? 

og nei, dette handler ikke om arv eller noe. Bare om det er mulig å regne ut sannsynligheten. 

Anonymkode: a53d7...517

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kalkulatorer for dette, hvor man legger inn sykdommer, røyking, etc etc og får et estimat. 

Anonymkode: 9f92d...3df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og broren min hadde en snakk om vår gamle mormor på 86 år. Hun er jo nå over både forventet levealder og gjennomsnitts levealder for kvinner i Norge. Men hva er den matematiske sjansen (eller prosenten) for at hun lever om 1 år ? 

og nei, dette handler ikke om arv eller noe. Bare om det er mulig å regne ut sannsynligheten. 

Ikke rydd plass på kontoen ennå. Vet ikke svaret ditt men du må se på sannsynligheten for hvor lenge man lever med de plager hun har. Det er en 86 åring som løp New York maraton. Jeg møtte to 80 åringer som løp treningstur i nordmarka i går. Har snakket med dem før. Kvinner i min familie kommer ganske nært 100 år. Menn ikke stort over 70. 

Anonymkode: fb695...788

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Slektning døde av kreft i slutten av 50 årene.

Slektning døde av kreft i en alder av kreft i begynnelsen av 90 årene.

To slektninger fikk kreft i 60 årene og lever enda (passert 80 og 70).

En slektning levde og drev småbruk med sau til passert 80 år før vedkommende plutselig ble syk og døde i løpet av 6 måneder.

Hvordan skal jeg regne ut sannsynligheten for levealder i denne familien? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle beregninger og all statistikk ville vist at min bestemor ville leve til hun var minst 90 (hun var også 86).
Hun var frisk, sterk, og aktiv, og viste ingen tegn på fysisk svekkelse.
Så plutselig en dag snublet hun og falt.  Hun skadet seg ikke alvorlig,  og hadde ingen brudd, men til alles store sjokk og overraskelse: 6 uker etterpå var hun borte.  Den bittelille skaden hun fikk ble for mye for det ellers, for alderen,  sterke hjertet hennes.

Sannsynligheten for at deres gamle mormor vil leve ett år til er 50/50.  Enten gjør hun det, eller så gjør hun ikke det.

Matematiske modeller kan beregne sannsynligheter, men de tar ikke med tilfeldigheter med i beregningen, og er derfor ubrukelige.

Anonymkode: 4f722...1fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forsåvidt. Men det er så mange variabler at sjansen for å bomme er stor.

Kroppsvekt, aktivitetsnivå, fysisk form, kosthold, diagnoser, psykososiale forhold, sosioøkonomiske forhold, genetikk.

Anonymkode: 8dd3c...87b

Skrevet (endret)

Det finnes dødelighetstabeller som estimerer dette på en god måte, ut fra dødeligheten i befolkningen. Kan sjekke opp i det senere. Så er det selvsagt mye individuelt, ut fra form/sykdommer osv.

Kort sagt er sannsynligheten på generelt grunnlag veldig stor for at man blir 87 år, dersom det er gitt at man alt er blitt 86 år. Selv for min bestemor på 102 år er det nok ganske sannsynlig at hun blir minst 103, men i den alderen er man nok ikke langt unna at det kanskje er mindre enn 50 % sannsynlig at man lever et år til. 

Endret av Djækklåsst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...