Gå til innhold

Saksomkostninger, hvem skal betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er saksøkt og den som saksøker krever at jeg skal betale alle saksomkostninger. Jeg har fri rettshjelp pga for lav inntekt. Saken gjelder noe som kunne vært løst utenfor retten, men saksøker har dårlig tid.

Min side av saken er sterkest iflg advokat og andre fagfolk.

Dette er en sak som kan koste 6 sifret veldig fort, men kan jeg dømmes til å måtte betale hele beløpet eller at det deles 50/50 sålenge jeg har fri rettshjelp? 

Vi skal i retten til uka og må jeg betale den regningen eller dele så må jeg selge omtrent alt jeg eier og har.

Anonymkode: a984a...ba8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om din side av saken er sterkest, og dommeren er enig i det, så vil det vel bli saksøker som må betale dine saksomkostninger?

Normalen er at dette vurderes utifra hvor mye den ene parten vinner av totalen. Om du f eks får medhold i det som økonomisk tilsvarer 80% av det omtvistede i verdi, så vil mest sannsynlig motparten bli idømt dine saksomkostninger.

Om dere lander mer 50/50, så vil hver dømmes til å betale egne saksomkostninger.

Om man mener at fordeling av sakskostnader er feil, kan man anke dette punktet.

Anonymkode: 1bb95...40a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om din side av saken er sterkest, og dommeren er enig i det, så vil det vel bli saksøker som må betale dine saksomkostninger?

Normalen er at dette vurderes utifra hvor mye den ene parten vinner av totalen. Om du f eks får medhold i det som økonomisk tilsvarer 80% av det omtvistede i verdi, så vil mest sannsynlig motparten bli idømt dine saksomkostninger.

Om dere lander mer 50/50, så vil hver dømmes til å betale egne saksomkostninger.

Om man mener at fordeling av sakskostnader er feil, kan man anke dette punktet.

Anonymkode: 1bb95...40a

Jeg klarer å betale min sum, er visste ting som må betales til tross for fri rettshjelp

summen jeg er redd for er jo saksøker sin og at jeg skal dømmes til å betale hele den summen samt min egen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer å betale min sum, er visste ting som må betales til tross for fri rettshjelp

summen jeg er redd for er jo saksøker sin og at jeg skal dømmes til å betale hele den summen samt min egen 

Dette kan skje om du taper rettssaken

Anonymkode: a325d...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er saksøkt og den som saksøker krever at jeg skal betale alle saksomkostninger. Jeg har fri rettshjelp pga for lav inntekt. Saken gjelder noe som kunne vært løst utenfor retten, men saksøker har dårlig tid.

Dette er en sak som kan koste 6 sifret veldig fort, men kan jeg dømmes til å måtte betale hele beløpet eller at det deles 50/50 sålenge jeg har fri rettshjelp? 

Vi skal i retten til uka og må jeg betale den regningen eller dele så må jeg selge omtrent alt jeg eier og har.

Det bryr ikke retten seg om. Saken tar den tiden den gjør. Virker som motparten prøver å sette litt griller i hodet på deg?

Anonymkode: 1748f...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 20.29):

Det er retten som bestemmer hvem som skal dekke saksomkostningene, og hovedregelen er at den som taper bærer begges saksomkostninger. 

Anonymkode: 012d6...14d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden spør du ikke advokaten din om dette?

Anonymkode: 7c243...1a8

Skrevet

Hei.

For å få dekket saksomkostninger må din advokat fremsette krav om dette.

Det kan da velges mellom at din motpart dømmes til å dekke alle dine saksomkostninger hvis du vinner, eller at hver av partene dekker egne saksomkostninger.

Men jeg er enig med anonym 7c243..... Dette er noe din advokat burde opplyse deg om uoppfordret.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du taper klart kan du måtte betale motpartens omkostninger. Og det dekkes ikke av fri rettshjelp. Hvis det gjelder barnefordeling er det svært sjelden at man taper klart i første instans.

Anonymkode: e3a1c...042

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det gjelder alle saker, men jeg var ihvertfall i retten for mishandling i nære relasjoner, og eksen min som ble dømt slapp saksomkostninger. Om der er pga høy gjeld eller hva vet jeg ikke. Men han var over frirettshjelp i inntekt (AAP). Han hadde gratis forsvarer da, så vet ikke om det er noe annet i straffesaker.

Anonymkode: a245d...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...