AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Er det skriking? Kasting av ting? Nekter og høre etter? Syter og vrir seg, hopper, maser, lager masse insane lyder og er helt kokko og full i energi? jeg har ikke ord, han sover ikke alene, jeg må ligge inne, prøvd mye forskjellig men ingenting fungerer. Noen som har råd? Hjelper ikke å si noe heller, for han hører IKKE etter, på noe som helst måte. Anonymkode: 2de7c...18e
Vera Vinge Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Kan han være overtrøtt? Prøve å legge ham litt tidligere? Jeg har en veldig bestemt 4-åring, men ved legging er han så trøtt at han sovner raskt. Han har riktignok uvanen med at jeg sitter i senga hans til han sovner, men vi jobber med saken. Han var så utrolig vanskelig med legging og soving da han var yngre, at jeg er fornøyd med situasjonen nå. Men jeg husker min eldste gutt kunne bli helt bajas når han var trøtt, og turnet rundt og herjet på. Men det var typisk overtrøtt atferd, og skjedde gjerne om han hadde vært oppe litt for lenge (noe som ikke var så lenge, men han trengte en del søvn).
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Vera Vinge skrev (4 minutter siden): Kan han være overtrøtt? Prøve å legge ham litt tidligere? Jeg har en veldig bestemt 4-åring, men ved legging er han så trøtt at han sovner raskt. Han har riktignok uvanen med at jeg sitter i senga hans til han sovner, men vi jobber med saken. Han var så utrolig vanskelig med legging og soving da han var yngre, at jeg er fornøyd med situasjonen nå. Men jeg husker min eldste gutt kunne bli helt bajas når han var trøtt, og turnet rundt og herjet på. Men det var typisk overtrøtt atferd, og skjedde gjerne om han hadde vært oppe litt for lenge (noe som ikke var så lenge, men han trengte en del søvn). Heldig du. 😅 Men han kan også være sånn fra han kommer hjem fra barnehagen, han sier han er sliten, men han finner ikke roen. kan jo ikke legge han 5/6, da våkner han jo midt på natten. Få ganger så har det hendt han har sovnet på sofaen rundt 6. men uansett når jeg legger han så holder han på sånn. Er ingenting som går. ts Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Har to gutter, ingen av dem har vært vanskelige å legge etter 1-årsalderen. Anonymkode: 3f832...212
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Ingen av de har vært vanskelig å legge etter babytiden. Vi har hatt en liten periode i det vi sluttet med dagsoving, men ellers ikke noe. Anonymkode: fc6f1...22b 1
~white lady~ Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Heldig du. 😅 Men han kan også være sånn fra han kommer hjem fra barnehagen, han sier han er sliten, men han finner ikke roen. kan jo ikke legge han 5/6, da våkner han jo midt på natten. Få ganger så har det hendt han har sovnet på sofaen rundt 6. men uansett når jeg legger han så holder han på sånn. Er ingenting som går. ts Anonymkode: 2de7c...18e Hvor mye kvalitetstid har han med deg (og den andre forelderen) mellom barnehage og leggetid? Hva gjør dere sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 ~white lady~ skrev (1 minutt siden): Hvor mye kvalitetstid har han med deg (og den andre forelderen) mellom barnehage og leggetid? Hva gjør dere sammen? Med meg er han med hele tiden. Far er kun annenhver helg. Enten så hjelper han med middagen, er ute noen ganger, noen ganger bare inne, bader, han leker med broren, leser, ser tv eller spiller litt på nettbrett. Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Jeg leser for min, skrur på lydbok og ligger der til han sovner. Synes det er koselig! Anonymkode: 7d830...6d5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det skriking? Kasting av ting? Nekter og høre etter? Syter og vrir seg, hopper, maser, lager masse insane lyder og er helt kokko og full i energi? jeg har ikke ord, han sover ikke alene, jeg må ligge inne, prøvd mye forskjellig men ingenting fungerer. Noen som har råd? Hjelper ikke å si noe heller, for han hører IKKE etter, på noe som helst måte. Anonymkode: 2de7c...18e Har han alltid vært sånn? Vår 4-åring legger seg uten noe tull. Han sovner iløpet av 5 minutter. Anonymkode: 11b06...52e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Min 4-åring legger seg relativ kjapt. Men må ha lydbok etter lesing av vanlig bok. Anonymkode: fa8b1...129
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har han alltid vært sånn? Vår 4-åring legger seg uten noe tull. Han sovner iløpet av 5 minutter. Anonymkode: 11b06...52e Ja 😕 jeg vet ikke hva som gjør det. akkurat som min minste, men ikke sjangs i havet på 4 åringen. Tidligere sovnet han ikke før 9-10. holdt det gående. Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Min 4-åring legger seg relativ kjapt. Men må ha lydbok etter lesing av vanlig bok. Anonymkode: fa8b1...129 Det har jeg prøvd også men det funker ikke. Da han bare går inn å spiller. Har prøvd å legge nettbrettet i høyden, men han skal bare bytte. Og ingenting er godt nok. Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 Nei. Veldig lett å legge.. vært det hele tiden. Spiser kveldsmat, steller og tar på nattpysj, leser og/eller synger, gir vann, sier natta og går ut. Anonymkode: 208c6...83b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 Aldri vært vanskelig på leggingen, alltid sovnet alene, nattlys på, litt prating på sengen om hvordan dagen har vært, og planlegge neste dags aktiviteter og planer. Hører han prater og synger litt med bamsene før han sovner. Kan høres ut som han er overtrøtt? Hva med roe ned litt før kveldsmat med en bok eller brettspill, spise kveldsmat og kveldsstell etterpå? Anonymkode: a38ef...628
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #15 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Aldri vært vanskelig på leggingen, alltid sovnet alene, nattlys på, litt prating på sengen om hvordan dagen har vært, og planlegge neste dags aktiviteter og planer. Hører han prater og synger litt med bamsene før han sovner. Kan høres ut som han er overtrøtt? Hva med roe ned litt før kveldsmat med en bok eller brettspill, spise kveldsmat og kveldsstell etterpå? Anonymkode: a38ef...628 Skjønner ikke hvorfor alle dere har det så enkelt 😅 jeg har prøvd det, men med en gang vi entrer rommet så er det samme greiene uansett hva vi gjør. Skjønner ikke hvorfor han er så vill av seg og ikke finner roen. Mistenker jo adhd, men det kan da ikke være så gale som dette. Høres jo ut som alle andre har det så enkelt. Og jeg ser ikke på dette som normalt en plass. Tror faktisk ingen har en så krevende unge som han her. Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 har egentlig aldri hatt noe problemer med legging før han ble 8-9 år, nå er han 9 og nesten umulig og legge. Anonymkode: f7748...96d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skjønner ikke hvorfor alle dere har det så enkelt 😅 jeg har prøvd det, men med en gang vi entrer rommet så er det samme greiene uansett hva vi gjør. Skjønner ikke hvorfor han er så vill av seg og ikke finner roen. Mistenker jo adhd, men det kan da ikke være så gale som dette. Høres jo ut som alle andre har det så enkelt. Og jeg ser ikke på dette som normalt en plass. Tror faktisk ingen har en så krevende unge som han her. Anonymkode: 2de7c...18e Har han noen form for hviling ila dagen? Regner med han går i bhg? Ville snakket litt med dem, hvordan han er i løpet av en dag der, energinivå, fort irritert, fort sliten? Er han veldig sliten etter barnehage? Forskjell på ukedag og helg? Ring å snakk med helsesøster, kanskje de har noen tips? Anonymkode: a38ef...628
Vera Vinge Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skjønner ikke hvorfor alle dere har det så enkelt 😅 jeg har prøvd det, men med en gang vi entrer rommet så er det samme greiene uansett hva vi gjør. Skjønner ikke hvorfor han er så vill av seg og ikke finner roen. Mistenker jo adhd, men det kan da ikke være så gale som dette. Høres jo ut som alle andre har det så enkelt. Og jeg ser ikke på dette som normalt en plass. Tror faktisk ingen har en så krevende unge som han her. Anonymkode: 2de7c...18e Barn er jo veldig forskjellige, da, både når det gjelder energinivå og temperament. Og om de er av typen som lett blir overtrøtte og ikke klarer å roe ned, eller ikke. Så det trenger ikke handle om at dere har gjort noe feil, hvertfall. Jeg har tre barn, og syns det har vært tidlig klart hvordan barna har vært forskjellige på sånne og andre ting. Den ene har klart mer energi og tempo enn de andre, og er også den som alltid har kunnet bli overtrøtt og «hyper». Det skjedde flere ganger at han skadet seg rett før leggetid, fordi han spant rundt og ikke fant roen. Og han slet med å finne roen på kvelden. Det har heldigvis blitt mye bedre med alderen. (Vet ikke om det er relevant, men han fikk også fjernet mandlene på et tidspunkt, og han hadde antakelig dårlig søvnkvalitet pga snorking og søvnapné om natta. Han ble en roligere og mer uthvilt gutt etter operasjonen. Ikke sikkert det har relevans for deg, men i blant kan det være fysiske ting som plager barn og som gjør dem slitne, hvor noen igjen blir hypre pga slitenhet.)
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 Vera Vinge skrev (På 23.3.2022 den 9.37): Barn er jo veldig forskjellige, da, både når det gjelder energinivå og temperament. Og om de er av typen som lett blir overtrøtte og ikke klarer å roe ned, eller ikke. Så det trenger ikke handle om at dere har gjort noe feil, hvertfall. Jeg har tre barn, og syns det har vært tidlig klart hvordan barna har vært forskjellige på sånne og andre ting. Den ene har klart mer energi og tempo enn de andre, og er også den som alltid har kunnet bli overtrøtt og «hyper». Det skjedde flere ganger at han skadet seg rett før leggetid, fordi han spant rundt og ikke fant roen. Og han slet med å finne roen på kvelden. Det har heldigvis blitt mye bedre med alderen. (Vet ikke om det er relevant, men han fikk også fjernet mandlene på et tidspunkt, og han hadde antakelig dårlig søvnkvalitet pga snorking og søvnapné om natta. Han ble en roligere og mer uthvilt gutt etter operasjonen. Ikke sikkert det har relevans for deg, men i blant kan det være fysiske ting som plager barn og som gjør dem slitne, hvor noen igjen blir hypre pga slitenhet.) Det er sant. Lillebroren er helt annerledes. Han har vært sånn siden han var baby. husker du når det ble bedre? han skal etterhvert igjennom utredning for adhd. Er ganske sikker på at det er det som er grunnen. Med all den energien, klarer ikke sitte i ro å slappe av med noe, fyker alle veier, nekter å høre, idag også var det skrik og hyl og energi i 100. Heldigvis slapper han av med nettbrett litt nå sånn at han får roen i seg 😅 AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 9.36): Har han noen form for hviling ila dagen? Regner med han går i bhg? Ville snakket litt med dem, hvordan han er i løpet av en dag der, energinivå, fort irritert, fort sliten? Er han veldig sliten etter barnehage? Forskjell på ukedag og helg? Ring å snakk med helsesøster, kanskje de har noen tips? Anonymkode: a38ef...628 Nei, han sover ikke på dagtid lenger. Det får han ikke til, utenom i helger vist vi kjører bil. går i bhg ja. De skal få ppt inn i bhg for jeg tror det dreier seg om adhd ( vi begge foreldre har det ) men skal høre litt mer med de. Han er noen dager sliten ja. Det sier han selv også. i forhold til energinivået så er det det samme om det er ukedag eller helg. har snakket med helsesøster, men de hadde ingen råd da jeg har prøvd alt. Så jeg får bare vente til ppt er på banen. -Ts Anonymkode: 2de7c...18e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 Vår gutt hopper litt i senga, men legger deg nedpå når vi skal lese bok. Og så stryker jeg han bare på ryggen til han sovner. Sovner relativt raskt 😛 Anonymkode: e0a96...9bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå