Gå til innhold

To kaniner sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere som har peiling på kanin: Er det mulig å eventuelt vente til jeg får kastrert henne, og så kjøpe en hannkanin som jeg kastrerer så fort som den er gammel nok? Jeg vet at motsatt kjønn går bedre sammen enn to jenter. ts

Anonymkode: 7daef...d98

Ja, det går fint. Dette gjør dyrebeskyttelsen bestandig, leser jeg. De setter sammen nye kaninvenner for at en enslig kanin de har fått inn skal få selskap av en annen. Kaniner er flokkdyr og trives best med en venn av sin egen art. Kaninene MÅ ikke ha vokst opp sammen, selv om det ofte forenkler det noe, siden de er vant til hverandre fra fødselen av.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kaniner av hvert sitt kjønn, og begge er kastrert. Mine er kullsøsken og var 1. år da jeg adopterte dem fra dyrebeskyttelsen så jeg har ingen erfaring med kastrering og bonding.

Jeg forstår spm ditt og hadde nok lurt på det samme selv om jeg allerede har lest den store kaninboka og er med på den siden på fb.

Jeg ville nok ha stilt spm der inne da det er mange erfarne kanineiere der med lang erfaring😊

Lykke til❤️

Anonymkode: d1234...100

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, det går helt fint å kastrere en hannkanin og sette han sammen med henne senere. I den store kaninboken så er det nøye forklart prosessen med bonding, for noen går det raskt og smertefritt, for andre kan det bli litt knuffing før de faller til ro med hverandre. Lurt å kastrere begge to, for da slipper du hormonrelatert oppførsel, drifter og markering.

Anonymkode: c853f...725

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei nå handler den om sytingen din. 

Anonymkode: ddca8...df5

Voksent 

Anonymkode: be2f7...e90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde en del research på dette før jeg skaffet meg kanin, og da kom jeg frem til at å bonde han og hun sammen virker å være den beste løsningen, selv om jeg også har sett flere som har 3 hanner osv. Viktigste er at de er kasterert og at man introduserer de på riktig måte. Jeg ville ventet med å skaffe ny kanin til din er kastrert. Så ville jeg forhørt meg med dyrebeskyttelsen (evt store kaninbokas omplasseringsgruppe på Facebook), og sett om de har en hankanin som er kastrert. Det som er fint med dyrebeskyttelsen er at du da kanskje kan få hjelp til bondingen, og kanskje også mulighet til å levere tilbake dersom de ikke går overens.  

Selv har jeg en hann og en hunn, begge kastrerte. Først var jeg litt i tvil om å skaffe en til (når jeg kun hadde hannen), men etter å ha sett hvor mye glede de har av hverandre er jeg veldig glad for at vi har to :) 

Anonymkode: e1315...092

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (6 timer siden):

Kan du ikke bare få deg en kanin som er kastrert, når din er kastrert. F. eks fra Dyrebeskyttelsen. 

Jeg foretrekker å kjøpe dyr når de er babyer. Det å "oppdra" de er en stor del av opplevelsen for meg! Men jeg skal holde øynene oppe i tilfelle dyrebeskyttelsen får inn en liten hannkanin. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei TS, det går helt fint å kastrere en hannkanin og sette han sammen med henne senere. I den store kaninboken så er det nøye forklart prosessen med bonding, for noen går det raskt og smertefritt, for andre kan det bli litt knuffing før de faller til ro med hverandre. Lurt å kastrere begge to, for da slipper du hormonrelatert oppførsel, drifter og markering.

Anonymkode: c853f...725

Ok, så jeg må holde de adskilt til jeg får kastrert hannen også? Jeg bor enda hjemme så jeg har kun rommet mitt (stort nok til free roaming), men kan sikkert ha en grind ute i stuen som han lille er i om det bare skal være for en kort periode.. Jeg skal kastrere hun om et par mnd, så fort som mulig. Vil ikke at hun skal utvikle livmorhalskreft! ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 23.15):

Jeg vil ikke fornærme deg, men her viser du tydelig at du ikke egentlig har peiling... I følge det jeg har lest så er to hunner den verste kombinasjonen på grunn av hormonene og det er uansett kjempeviktig å kastrere hunner på grunn av den store faren for livmorhalskreft.  

Håper noen med erfaring kan svare meg. Planen er å kjøpe en hannkanin etterhvert for å gi henne en artsvenn. Skal jeg vente til hun er kastrert og må han også være kastrert eller kan jeg begynne med bonding så fort jeg henter han hjem, også kastrere han så fort som mulig? ts

Du bør vente ca 5-6 uker etter jenta er kastrert, deretter bonder du med en kastrert gutt. Anbefaler deg å kontakte Dyrebeskyttelsen, der kan du adoptere en guttekanin. De er ferdig kastrerte. Da kan bondingen starte med en gang du har fått gutten i hus. Mye info på kaninboka på fb. 

Anonymkode: 3bd20...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...