AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Hei! Jeg har snakket i lang tid om at jeg ønsker meg kaniner, så jeg ble overrasket med ei lita jente på bursdagen min. Moren min hadde dessverre ikke fått med seg at man må ha to. Hvordan skal jeg gå fram videre? Planen var å kjøpe to fra samme kull, for de behøves ikke å skilles før eller etter kastrering i følge det jeg har lest, men det er jo for sent nå. Kaninen er frittgående på rommet mitt og skal steriliseres når hun er 5-6 mnd gammel (hun er 2 mnd gammel nå). Jeg har kun rommet mitt, så jeg kan ikke ha to kaniner adskilt.. Vet ikke hva jeg skal gjøre 😓 Anonymkode: 7daef...d98 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Omplassere den? Høres ikke ut som en kanin passer livssituasjonen din akkurat nå. Anonymkode: c4e61...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Omplassere den? Høres ikke ut som en kanin passer livssituasjonen din akkurat nå. Anonymkode: c4e61...0bb Livssituasjonen? Eneste problemet er jo at jeg ikke har plass til å ha to kaniner helt separat. Jeg skulle kjøpe to kaniner fra samme kull mot våren. Jeg kommer ikke til å omplassere denne, kun for å kjøpe to nye. ts Anonymkode: 7daef...d98 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Dere som har peiling på kanin: Er det mulig å eventuelt vente til jeg får kastrert henne, og så kjøpe en hannkanin som jeg kastrerer så fort som den er gammel nok? Jeg vet at motsatt kjønn går bedre sammen enn to jenter. ts Anonymkode: 7daef...d98
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som har peiling på kanin: Er det mulig å eventuelt vente til jeg får kastrert henne, og så kjøpe en hannkanin som jeg kastrerer så fort som den er gammel nok? Jeg vet at motsatt kjønn går bedre sammen enn to jenter. ts Anonymkode: 7daef...d98 Ja, det kan gå. Les deg opp på bonding på Den store kaninboka på face. Anonymkode: 749a1...95e 5
Karpe Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Går helt fint å introdusere henne for en hann kanin eller en hunn. Jeg hadde mine to adskilt første to ukene siden hannen ble kastrert før de ble satt sammen. Var partnere i flere år før hannen dessverre døde i 8 års alderen. Siden gikk hun 4 år med en hunnkanin før hun gikk bort i 12 års alderen. Den andre hunnen hun gikk med døde 3 timer senere… (av sorg) … var så trist men de må være to. Hos oss gikk alle kaninene fritt ute sammen (men to og to i bur) 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det kan gå. Les deg opp på bonding på Den store kaninboka på face. Anonymkode: 749a1...95e Har prøvd å lese litt men slik jeg har forstått det skal man helst holde kaninene adskilt til begge er kastrert? Karpe skrev (49 minutter siden): Går helt fint å introdusere henne for en hann kanin eller en hunn. Jeg hadde mine to adskilt første to ukene siden hannen ble kastrert før de ble satt sammen. Var partnere i flere år før hannen dessverre døde i 8 års alderen. Siden gikk hun 4 år med en hunnkanin før hun gikk bort i 12 års alderen. Den andre hunnen hun gikk med døde 3 timer senere… (av sorg) … var så trist men de må være to. Hos oss gikk alle kaninene fritt ute sammen (men to og to i bur) 😊 Går det fint når hun er kastrert og han lille ikke er? ts Anonymkode: 7daef...d98
Karpe Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har prøvd å lese litt men slik jeg har forstått det skal man helst holde kaninene adskilt til begge er kastrert? Går det fint når hun er kastrert og han lille ikke er? ts Anonymkode: 7daef...d98 Går helt fint så lenge ene er kartrert😊 om du skaffer deg to hunner trengs det ikke. 1
Fredelig Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Karpe skrev (28 minutter siden): Går helt fint så lenge ene er kartrert😊 om du skaffer deg to hunner trengs det ikke. Du er nok feilinformert. De vil sloss og med høy sannsynlighet få livmorkreft (i naturen får de som kjent "barn" i et sett). Altså må også to hunnkaniner som skal gå sammen, kastreres. Og forsåvidt også en som lever alene (men det er ikke bra, den bør ha selskap av artsfrende). Hvor min kunnskap er hentet fra? "Den store kaninboken". Som ble lest FØR kanin var kjøpt. Noe som førte til at jeg innså at det å skulle gi kaniner et godt liv, var en mer krevende oppgave enn det jeg ville påta meg. Ble katt 😂 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Fredelig skrev (14 minutter siden): Du er nok feilinformert. De vil sloss og med høy sannsynlighet få livmorkreft (i naturen får de som kjent "barn" i et sett). Altså må også to hunnkaniner som skal gå sammen, kastreres. Og forsåvidt også en som lever alene (men det er ikke bra, den bør ha selskap av artsfrende). Hvor min kunnskap er hentet fra? "Den store kaninboken". Som ble lest FØR kanin var kjøpt. Noe som førte til at jeg innså at det å skulle gi kaniner et godt liv, var en mer krevende oppgave enn det jeg ville påta meg. Ble katt 😂 Jeg har lest meg opp på både kanin og katt(aller mest katt) og hatt begge deler og jeg synes det er mye mer komplisert å lese seg opp på og mer jobb å ha katt. Så kanskje du burde lest en kattebok også 😅 Nå er det jo selvfølgelig forskjellige hva man anser som «krevende oppgave» da, jeg synes det er slitsomt å leke med kattene og rense de tre kattedoene hver dag i forhold til mye av kanin «jobben», men det betyr jo selvfølgelig ikke at du tenker det samme. Men det du nevner om kaniner her både ang kastrering og artsfrende er akkurat det samme for katt. Anonymkode: ddca8...df5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Karpe skrev (1 time siden): Går helt fint så lenge ene er kartrert😊 om du skaffer deg to hunner trengs det ikke. Jeg vil ikke fornærme deg, men her viser du tydelig at du ikke egentlig har peiling... I følge det jeg har lest så er to hunner den verste kombinasjonen på grunn av hormonene og det er uansett kjempeviktig å kastrere hunner på grunn av den store faren for livmorhalskreft. Håper noen med erfaring kan svare meg. Planen er å kjøpe en hannkanin etterhvert for å gi henne en artsvenn. Skal jeg vente til hun er kastrert og må han også være kastrert eller kan jeg begynne med bonding så fort jeg henter han hjem, også kastrere han så fort som mulig? ts Anonymkode: 7daef...d98 3 1
Karpe Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vil ikke fornærme deg, men her viser du tydelig at du ikke egentlig har peiling... I følge det jeg har lest så er to hunner den verste kombinasjonen på grunn av hormonene og det er uansett kjempeviktig å kastrere hunner på grunn av den store faren for livmorhalskreft. Håper noen med erfaring kan svare meg. Planen er å kjøpe en hannkanin etterhvert for å gi henne en artsvenn. Skal jeg vente til hun er kastrert og må han også være kastrert eller kan jeg begynne med bonding så fort jeg henter han hjem, også kastrere han så fort som mulig? ts Anonymkode: 7daef...d98 Den er grei😊👍🏼 Mine hunner var årlig på sjekk hos veterinær og var friske, ble gamle. Men hør på de andre her du
Fredelig Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har lest meg opp på både kanin og katt(aller mest katt) og hatt begge deler og jeg synes det er mye mer komplisert å lese seg opp på og mer jobb å ha katt. Så kanskje du burde lest en kattebok også 😅 Nå er det jo selvfølgelig forskjellige hva man anser som «krevende oppgave» da, jeg synes det er slitsomt å leke med kattene og rense de tre kattedoene hver dag i forhold til mye av kanin «jobben», men det betyr jo selvfølgelig ikke at du tenker det samme. Men det du nevner om kaniner her både ang kastrering og artsfrende er akkurat det samme for katt. Anonymkode: ddca8...df5 Vi har utekatt 😊 Han går ut og inn gjennom katteluke. Vi har riktignok en kattedo inne, men den bruker han aldri. Han vil ha kos når han er inne. I sommerhalvåret velger han stort sett å være ute. Særdeles lite arbeid med å ha katt i hus. Vi fikk to kattunger fra samme kull. Dvs kjøpte fra dyrebeskyttelsen. Ja, de hadde masse glede av hverandre som små. Dessverre måtte den ene avlives som ung voksen. Og for den som ble igjen, var nok det like greit. De gikk veldig dårlig overens. Begge var kastrerte, en av hvert kjønn.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har ikke lest meg opp på kaniner, men hadde kanin som barn. Hanene slås så de måtte være alene, men jentene minne gikk alltid greit sammen. Ingen av mine ble kastrert og de ble alle gamle kaniner 🙂 Anonymkode: d872a...8d4
Tvist Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 Kan du ikke bare få deg en kanin som er kastrert, når din er kastrert. F. eks fra Dyrebeskyttelsen. 3
Tvist Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke lest meg opp på kaniner, men hadde kanin som barn. Hanene slås så de måtte være alene, men jentene minne gikk alltid greit sammen. Ingen av mine ble kastrert og de ble alle gamle kaniner 🙂 Anonymkode: d872a...8d4 Grunnen til at hannene måtte være alene var nok at de ikke var kastrerte. Tidligere hadde man mindre kunnskap, men nå vet vi hvilken mat som er best for dem (ikke gnagerblanding fra butikken), og hva som er viktig for livskvaliteten deres. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Fredelig skrev (2 timer siden): Vi har utekatt 😊 Han går ut og inn gjennom katteluke. Vi har riktignok en kattedo inne, men den bruker han aldri. Han vil ha kos når han er inne. I sommerhalvåret velger han stort sett å være ute. Særdeles lite arbeid med å ha katt i hus. Vi fikk to kattunger fra samme kull. Dvs kjøpte fra dyrebeskyttelsen. Ja, de hadde masse glede av hverandre som små. Dessverre måtte den ene avlives som ung voksen. Og for den som ble igjen, var nok det like greit. De gikk veldig dårlig overens. Begge var kastrerte, en av hvert kjønn. Ja hvis man har utekatt og ikke har tilpasset miljøet skikkelig og lest signaler så er det sikkert veldig lett 🙂 da er vi tilbake til den «katteboken» Anonymkode: ddca8...df5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke lest meg opp på kaniner, men hadde kanin som barn. Hanene slås så de måtte være alene, men jentene minne gikk alltid greit sammen. Ingen av mine ble kastrert og de ble alle gamle kaniner 🙂 Anonymkode: d872a...8d4 I dag vet men heldigvis bedre Anonymkode: be2f7...e90
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja hvis man har utekatt og ikke har tilpasset miljøet skikkelig og lest signaler så er det sikkert veldig lett 🙂 da er vi tilbake til den «katteboken» Anonymkode: ddca8...df5 Handler tråden plutselig om katter? Anonymkode: be2f7...e90
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Handler tråden plutselig om katter? Anonymkode: be2f7...e90 Nei nå handler den om sytingen din. Anonymkode: ddca8...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå