AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Har nylig fått meg mitt aller første «ordentlige» jobbtilbud, og dette med pensjon gjør meg superforvirret. Har prøvd å Google meg frem men blir ikke klokere. I kontrakten står det: «det blir trukket 2% OTP pensjonsinnskudd». Jeg skjønner at arbeidsgiver plikter seg å spare for meg, men betyr det at jeg blir trukket 2% at jeg egentlig sparer min egen pensjon? Eller kommer det i tillegg til det arbeidsgiver setter av? Sikkert dumme spørsmål men finner ikke ut av det😩 Anonymkode: 99a8a...b7c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Arbeidsgiver setter av pensjon ja, 2% av lønna. Men det er ufattelig lite og den dagen du blir pensjonist er det ingenting å leve for. Så det anbefales veldig å spare til egen pensjon gjennom f.eks fond, på lik linje som du setter av til BSU, sparekonto eller andre ting. Anonymkode: 9ffd7...1da
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Er det stat/kommune? Da blir du trukket 2%, men arbeidsgiver sparer i tillegg. Anonymkode: 56a40...d48 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Det er minimumspensjon. Det de er pliktig til å ordne for deg. Det er i tillegg til lønn. Du må altså spare en del ved siden av selv. Men ikke ennå. De første 10 årene i arbeidslivet prioriterte jeg bolig. Deretter er det viktig å ha et fast trekk til pensjonssparing (foretrekker selv indeksfond fremfor IPS) hver måned. Anonymkode: e9b75...a51
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Men hvis det er en privat arbeidsgiver er det en veldig dårlig ordning (den dårligste som er lov), og da må du spare ved siden av selv. Anonymkode: 56a40...d48
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det stat/kommune? Da blir du trukket 2%, men arbeidsgiver sparer i tillegg. Privat sektor. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er minimumspensjon. Det de er pliktig til å ordne for deg. Det er i tillegg til lønn. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver setter av pensjon ja, 2% av lønna Det som forvirrer meg er at det står at jeg blir trukket 2%. TS Anonymkode: 99a8a...b7c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Altså: sparer jeg 2% “selv” PLUSS at arbeidsgiver sparer 2% for meg, eller kommer alt fra egen lomme? Når det står at jeg blir trukket av lønn. Anonymkode: 99a8a...b7c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Du sparer 2% selv. Arbeidsgiver skal spare minst 2%. Det bør helst være mer, men det skal stå i tilbudet. Anonymkode: e71f2...a11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du sparer 2% selv. Arbeidsgiver skal spare minst 2%. Det bør helst være mer, men det skal stå i tilbudet. Anonymkode: e71f2...a11 Takk! Det står bare om trekk, så da regner jeg med det bare er snakk om 2% fra arbeidsgivers side også. Da prøver jeg å forhandle en litt bedre avtale, forstår at den ikke er så god. TS Anonymkode: 99a8a...b7c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Ikke sikkert du kan framforhandle en bedre avtale, jeg tror alle i samme bedrift har samme avtale mtp pensjon? Da må du i tilfelle fremforhandle bedre lønn. 2% er en dårlig avtale. Anonymkode: 56a40...d48 1
dyptvann Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 (endret) Kommer veldig an på hva slags bransje du jobber i (noen er mer generøse enn andre). Jeg blir trukket 1,5 prosent også sparer arbeidsgiver syv prosent opp til 7,1G og 20 prosent derfra opp til 12G. Men som det blir sagt over her, to prosent er minstesatsen du kan få. Merk at den valgte pensjonsordningen til arbeidsgiver er vanskelig å forhandle da denne er kollektiv og gjelder alle ansatte. Hvis ordningen er dårlig, må du heller forhandle opp lønnen som kompensasjon (og spare til pensjon på egenhånd). PS det beløpet som du trekkes føres opp som skattefradrag slik at du kompenseres noe på skatteoppgjøret. Endret 22. mars 2022 av dyptvann 1
newman01 Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Om ikke lønna du er tilbudt er veldig god ville jeg nesten blitt fornærmet... Minste lovlige pensjonsordning, og de trekker det av lønna di i tillegg...? Varierer nok fra bransje til bransje, men jeg har fått en forståelse av at pensjon normalt kommer i tillegg til lønn, ikke at den trekkes fra lønna. Trekker de deg for arbeidsgiveravgift også? Og redusert årslønn om 17.mai havner på en hverdag? Smålig arbeidsgiver
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 newman01 skrev (7 minutter siden): Varierer nok fra bransje til bransje, men jeg har fått en forståelse av at pensjon normalt kommer i tillegg til lønn, ikke at den trekkes fra lønna. Slik er det på min arbeidsplass (privat), jeg blir ikke trukket pensjonssparingen fra lønn, men det kommer i tillegg. Har forøvrig 5%, ikke på topp innen min bransje, men betydelig bedre enn 2%. Anonymkode: 2f52f...3f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå