Gå til innhold

Er det for sent med leggetid kl 19.30 for en på 18 måneder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså da mener jeg at vi går til senga kl 19.30, kveldsstell er unnagjort. Sovner kl 20. Sent?

Anonymkode: b4c37...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det er sent, men det spørs jo like mye på når barnet våkner - og om h*n sover godt på natten? 
Og hvordan eventuelle daglurer er/humør ellers? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe leggetidspoliti her i landet, selv om mange kvinnfolk liker å tro de vet best for alle andre. 

Vi hadde leggetid klokka halv åtte i flere år fra barnet var et par måneder. Det fungerte helt fint. 

Anonymkode: a2fc3...6c3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det har da ikke så mye å si om barnet legges 18 eller 20 eller 21, for den saks skyld, om barnet får nok timer med søvn i døgnet. Og der er alle barn forskjellige. Noen trenger mer søvn enn andre, både på natt og til en blund på dagtid. Hvis barnet ditt virker uthvilt og fornøyd, så er sannsynligvis søvnemengden nok og dere legger når dere føler det er best.

Til sammenligning la mine barn seg aldri før kl. 20, men sov 10-11 timer hver natt + dagsoving. Plenty av søvn, med andre ord. 

Anonymkode: 3a851...6f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leggetid legger dere opp til ettersom hva som passer for familien. 

Anonymkode: 8c520...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sovnet sjeldent før kl 22 i den alderen. Det går ikke an å svare generelt. Virker han generelt våken og opplagt på dagtid? I så fall sover han antakelig nok.

Anonymkode: 1d5fc...773

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo veldig an på om barnet må opp til en spesiell tid dagen etter og hva søvnbehovet til barnet er 😊 om barnet trenger 12 timers søvn for å klare å stå opp kl 07 feks, så er kl 20 for sent. Om dere ikke har noe tid og han våkner av seg selv kl 07 eller åtte eller ni, så er det jo ikke noe problem ❤️

Vår legger seg også rundt 8, han er akkurat fylt et år. Men nå har han ingen avtaler dagen etter så det går bra. I går ble det 22.. 

Anonymkode: 82294...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså da mener jeg at vi går til senga kl 19.30, kveldsstell er unnagjort. Sovner kl 20. Sent?

Mine la seg kl 19 fram til de var ca 8 år. Når de var under året la de seg kl 18. 

Anonymkode: d6300...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 33db3...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kun svare utifra mitt barn. Vi er forskjellig og noen trenger mer søvn enn andre. Da min var 1,5 år var hen sovnet til kl 18 og sov til 08 ish. Har alltid lagt seg ca samme tid. Nå er hen 4 år og vi er ferdig stelt og oppi sengen mellom 18.15-18.30, snakker om dagen, leser en liten bok og synger et par nattasanger. Hen er sovnet innen 18.45-18.50 (en skjelden gang bikker den 19). Hen sovner til 07 ca.

Du merker om barnet trenger mer søvn. Her merket jeg vår trengte mye søvn pga vi hadde en periode der hen la seg 19.30, men natten var tung. Våknet ofte, gråt og våknet tidlig om natten. Jeg lærte at hen var overtrøtt, når barn sovner når de er overtrøtt så slapper ikke kroppen av og natten blir urolig. Begynte legge før hen ble overtrøtt og sov fra da hele natten gjennom. 

Anonymkode: 0f912...227

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det er ikke sent

Anonymkode: 50abd...c1a

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 13be3...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...