AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Ikke verdiløs, men du får ikke jobbe med samfunnsøkonomi med kun bachelor. Anonymkode: ed3c9...8c5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Det kan være veldig bra i tillegg til en annen bachelor eller master. Alene blir det litt tynt. Jeg har selv bachelor og master i samf.øk. og av de få jeg kjenner som kun tok bachelor jobber ingen idag med noe som kan kalles relevant (Røde kors, bokhandler, kafé, Posten). Anonymkode: 82ca2...a29 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Det kan være veldig bra i tillegg til en annen bachelor eller master. Alene blir det litt tynt. Jeg har selv bachelor og master i samf.øk. og av de få jeg kjenner som kun tok bachelor jobber ingen idag med noe som kan kalles relevant (Røde kors, bokhandler, kafé, Posten). Anonymkode: 82ca2...a29 Henholdsvis innsamling av penger og som postbud, m.a.o. ikke i analyse- eller økonomi på nevnte arbeidsplass. Anonymkode: 82ca2...a29
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være veldig bra i tillegg til en annen bachelor eller master. Alene blir det litt tynt. Jeg har selv bachelor og master i samf.øk. og av de få jeg kjenner som kun tok bachelor jobber ingen idag med noe som kan kalles relevant (Røde kors, bokhandler, kafé, Posten). Anonymkode: 82ca2...a29 Selv jeg som er utdannet siviløkonom med hovedfag innen samfunnsøkonomisk analyse har ikke en spesielt relevant jobb 😄Samme gjelder for dem jeg studerte med. Vi endte vel opp i enten finans, logistikk, salg av forsikringer/lignende tjenester, eller forretningsutvikling Anonymkode: 4d240...16e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Selv jeg som er utdannet siviløkonom med hovedfag innen samfunnsøkonomisk analyse har ikke en spesielt relevant jobb 😄Samme gjelder for dem jeg studerte med. Vi endte vel opp i enten finans, logistikk, salg av forsikringer/lignende tjenester, eller forretningsutvikling Anonymkode: 4d240...16e Er man siviløkonom, uavhengig av hovedfag, vil jeg jo si at det du ramser opp er høyst relevante jobber for fagkombinasjonen du (alle siv.øk.er) har i bånn. Omtrent den eneste jobben som er bang on samfunnsøkonomi er vel finansdepartementet og til dels Norges bank. Anonymkode: 82ca2...a29
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er man siviløkonom, uavhengig av hovedfag, vil jeg jo si at det du ramser opp er høyst relevante jobber for fagkombinasjonen du (alle siv.øk.er) har i bånn. Omtrent den eneste jobben som er bang on samfunnsøkonomi er vel finansdepartementet og til dels Norges bank. Anonymkode: 82ca2...a29 Enig i at det hun lister opp er relevante jobber. Men det er flere relevante samfunnsøonomijobber enn Finansdepartementet og Norges Bank. Statististisk sentralbyrå, samfunnsøkonomisk konsulentfirmaer, makroøkonomisk analyseavdeling i banker og større organisasjoner, osv. For de som tar master er det mange svært relevante jobber. Men man kan heldigvis også jobbe med ting som ikke er direkte relevant til graden man tar. Analyse og statistikkunnskapene man lærer med mastergrad i samfunnsøkonomi er relevant i mange jobber. Anonymkode: ed3c9...8c5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i at det hun lister opp er relevante jobber. Men det er flere relevante samfunnsøonomijobber enn Finansdepartementet og Norges Bank. Statististisk sentralbyrå, samfunnsøkonomisk konsulentfirmaer, makroøkonomisk analyseavdeling i banker og større organisasjoner, osv. For de som tar master er det mange svært relevante jobber. Men man kan heldigvis også jobbe med ting som ikke er direkte relevant til graden man tar. Analyse og statistikkunnskapene man lærer med mastergrad i samfunnsøkonomi er relevant i mange jobber. Anonymkode: ed3c9...8c5 Kanskje også verdt å nevne at samfunnsøkonomer er de samfunnsviterne med høyest gjennomsnittslønn. Gjennomsnittslønn for samfunnsøkonomer i fulltidsarbeid var i 2017 rundt kr 882 000, https://www.uib.no/econ/134904/ny-undersøkelse-viser-samfunnsøkonomer-kommer-raskt-i-jobb-og-tjener-bra Anonymkode: ed3c9...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Ikke verdiløs, men veldig lite verdt sammenlignet med f.eks en bachelorgrad i ingeniørfag. (Garantert relevant jobb før du er ferdig med studiet og millionlønn etter noen år) Anonymkode: f877f...ad5 1
Ullvott Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 Det er vel neppe for ingen ting at følgende setning er å lese under beskrivelsen av bachelor i samfunnsøkonomi ved NMBU: Sitat De fleste som tar bachelor i samfunnsøkonomi, går videre med masterstudier. Hadde det vært supert jobbmarked for de som går ut med bachelor ville ikke flertallet søkt seg videre. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Er man siviløkonom, uavhengig av hovedfag, vil jeg jo si at det du ramser opp er høyst relevante jobber for fagkombinasjonen du (alle siv.øk.er) har i bånn. Omtrent den eneste jobben som er bang on samfunnsøkonomi er vel finansdepartementet og til dels Norges bank. Anonymkode: 82ca2...a29 En haug av forskningsinstitusjoner, analyse-byråer, organisasjoner med analyseavdelinger (både i det offentlig og private), banker og SSB også. Massevis av muligheter! Det er jo samfunnsøkonomene som er de "ekte" økonomene. På engelsk er economics samfunnsøkonomi, og en economist er en samfunnsøkonom. På min forrige arbeidsplassen ønsket vi oss en samfunnsøkonom, men de er vanskelige å få tak i... (Hilsen siviløkonom som har jobbet sammen med mange "ekte" økonomer 😂) Anonymkode: 2b9e7...b0a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå