Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

baby 4 dager: bruker ammeskjold grunnet innovervendte nippler, og syns det fungerer ok. men, baby har en ammeintervall på 3-4 timer (mye av og på her, raping, skift av pupp, forsøk å legge ned), før hun sover tungt og kan sove i flere timer. så er det ny økt med det samme opplegget. er det normalt? når jeg ammer fra ene puppen har jeg oppsamler på andre som hun også får. Hører at hun svelger en del melk, samtidig er det mye suging. Er så redd for at hun ikke får nok! høres dette normalt ut? 

Hun kan også ligge på i over en time tilsammen, for å sluke 20-30ml fra oppsamler kopp. 

avføringen er fortsatt veldig mørk, men ikke like «oljete» som beket. hun tisser også en del! 

likevell føler jeg noe med skjoldet blir feil, at hun ikke får nok i seg, at brystene ikke blir tømt og alle disse bekymringene. 

Har en mislykket amming bak meg som har vært veldig sårt, har derfor så uendelig lyst å få det til nå. tar i mot alt av tips og råd, spesielt som omgår at hun faktisk får i seg. vanskelig med veiing da helsestasjonen er en time unna. 

Anonymkode: 920d5...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk kjøkkenvekten, ta noen måltidsveiinger med den. Men 4 dager er fortsatt veldig tidlig altså. Mange får ikke melk før dag 4-5. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje veie på kjøkkenvekten?

Anonymkode: c54c7...470

Skrevet (endret)

Jeg fødte et prematurt barn en gang i tiden, og hyppig veiing var derfor viktig for å få kontrollert at han gikk riktig vei i vekten. For å slippe å tråkke ned dørstokken på helsestasjonen så ofte, gikk vi til innkjøp av en elektronisk kjøkkenvekt. Og en kurv med lave kanter. Oppi kurven la vi et sånt helseteppe/pledd. Så la vi kurven med pleddet i på vekten, nullstilte vekten og la så babyen oppi kurven. Sånn fikk vi veid babyen, nøyaktig på grammet, helt til han rundet 5 kg. Det var så høyt opp kjøkkenvekta gikk 😁 Det fungerte helt utmerket. Tok turen til helsestasjonen en gang i mellom også, men all veiingen gjorde vi hovedsaklig hjemme. 

Du kan bruke samme metode og veie barnet ditt før og etter mating, og se hvor mange grams forskjell det er. Da ser du om hun drikker nok pr måltid. Det kan jo også variere fra gang til gang hvor sulten hun faktisk er.

PS! Du skriver også at hun tisser en del, og det viser jo at hun drikker rikelig med melk.

Endret av Million
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av om barnet ammer med eller uten skjold, så er det bare veiing som kan si deg noe om barnet får i seg nok melk. 
Jeg har brukt skjold til alle tre barna mine, og jeg kan med hånden på hjertet si at ingen av dem hadde blitt ammet mer enn 3-4 dager uten skjold. Med det ene barnet sluttet jeg med skjold etter ca en måned (ammet til 15 mnd), med det andre barnet kollapset ammingen etter to mnd så han fikk MME, mens med det tredje ammet jeg lykkelig med skjold i 23 mnd. Jeg føler at skjold ofte blir nedsnakket i forbindelse med ammeveiledning, men av og til er det helt nødvendig. Og ved behov kan man altså bruke det lenge (selv om det selvsagt er enklere hvis det funker uten).

Anonymkode: 31ab9...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Null problem å bruke skjold! :) jeg brukte det de 6 første ukene, til jeg en dag var på besøk hos svigers og hadde lagt igjen skjoldet hjemme. Fikk litt panikk, men guttungen tok puppen lett. Og han er en stor plugg, så skjoldet har iallefall ikke hindret vektoppgang😅 så lenge hun har flere våte bleier om dagen og legger på seg fint så er det ikke noe å bekymre seg for! :) 

Anonymkode: 902ee...bb4

AnonymBruker
Skrevet

Følg med på bleier og om barnet virker fornøyd. Bare tull og veie. 

Anonymkode: ece3c...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts her

takk for tips, men har dessverre ikke kjøkkenvekt 😅 virker så mange får det til med skjold da, det er lettelse!

Men har dere vært plaget med tette melkeganger? litt usikker på om det er tette melkeganger eller brystspreng på ferde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ts her

takk for tips, men har dessverre ikke kjøkkenvekt 😅 virker så mange får det til med skjold da, det er lettelse!

Men har dere vært plaget med tette melkeganger? litt usikker på om det er tette melkeganger eller brystspreng på ferde. 

Fire dager etter fødsel er vel omtrent da det er vanlig med melkespreng. Puppene blir store, harde og vonde. Pass på at baby tømmer brystene, ikke bruk stram bh og vurder om du må håndmelke litt før amming så puppen ikke er så hard.

Tette melkeganger er som regel et mindre område av puppen. Det blir hardt, hovent, vondt og etterhvert rødt. Behandles med varme kluter, amming og varsom håndmelking.

Ikke ta det som et nederlag at du ikke klarer å amme "naturlig" uten skjold. At kvinner er skapt for å føde og die barn er ikke helt sant. Vi er skapt for at nok av oss skal klare å føde og die barn bra nok, med nødvendig hjelp fra flokken vår. Takket være skjold, mme og andre oppfinnelser slipper vi å overlate babyen til en tante om vi selv får ammeproblemer, og takket være moderne medisin vil tanten sitt eget barn ha overlevd fødselen.

Hvis du er heldig klarer du deg uten skjold når baby blir større. Mine problemer gikk over når baby var et par mnd, og hadde stor nok munn til å gape over de store balongene mine. Som jeg hadde lyst til å slå til de som sa at mine store pupper måtte være perfekte for amming! 

Anonymkode: 47022...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...