AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Omtrent umulig å få sparken i Norge, lovlig. Så håper ingen har fått det for "dumme" usaklige oppsigelser Anonymkode: babca...e1d 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Jeg har aldri fått sparken, men jeg jobbet en gang på et slags matbutikk lager i et kort vikariat, når det gikk ut fikk jeg ikke fortsette fordi de «ikke trengte folk», men de hadde intervjuer mens jeg jobbet der for akkurat samme stilling. Jeg antar basert på sjefens kommentarer at det var pga jeg var for treig til å sitte på plass pallene. Det var et stort lager og jeg hadde ikke jobbet der så lenge så brukte litt tid på å finne frem til hvor varene var og jeg brukte litt ekstra tid på å gjøre det fint, noe jeg sluttet med når jeg fikk beskjed. Hun var kjempe sur for at jeg ikke spiste lunsj der også og jeg fikk grei beskjed om å ha med meg matpakke for jeg kunne ikke gå en arbeidsdag uten å spise. Har hatt flere jobber etter dette, også en 5 årig jobb der jeg fikk fornyet kontrakten min, uavhengig av matpakke eller ei🤣 Men det var uansett ikke jobben for meg så det funket for alle. Anonymkode: 64e07...510 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Jobbet i matbutikk (Bunnpris) da jeg fikk på VGS. Fikk sparken fordi jeg ikke møtte opp på jobb, enda de hadde byttet vaktliste uten å gi beskjed. Jeg visste altså ikke at jeg skulle på jobb. Og det var visst dråpen 😅 Anonymkode: a0cf0...264 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Jobbet på subway i 1 år (deltidsjobb) i mens jeg studerte til å bli petroleumsingeniør. Kom en tigger/narkoman innom en kald vinterdag og hadde ikke nok penger til å kjøpe den baguetten han ønsket. Endte med at jeg ga han maten gratis. Dette satt sjefen overhodet ikke pris på og sparket meg dagen etterpå. Anonymkode: c67d0...e9a 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Omtrent umulig å få sparken i Norge, lovlig. Så håper ingen har fått det for "dumme" usaklige oppsigelser Anonymkode: babca...e1d Du snakker kanskje om fast jobb, men mange i Norge, spesielt i Oslo, har vikariat Anonymkode: 0086b...9db
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Jobbet i vikarbyrå mens jeg søkte jobber for over 20 år siden. Fikk oppdrag hos en regnskapsavdeling. Jeg skulle registrere diverse papiret inn i regnskapssystemet. Fikk ikke fornyet og de begrunnet det med at jeg jobbet for fort . Måtte vært litt jobb igjen til de andre 😅 Anonymkode: 132f8...78f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du snakker kanskje om fast jobb, men mange i Norge, spesielt i Oslo, har vikariat Anonymkode: 0086b...9db Dersom du ikke får fast jobb etter endt vikariat så har du ikke fått sparken, vikariatet er helt enkelt slutt. Anonymkode: ec173...9e9 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobbet på subway i 1 år (deltidsjobb) i mens jeg studerte til å bli petroleumsingeniør. Kom en tigger/narkoman innom en kald vinterdag og hadde ikke nok penger til å kjøpe den baguetten han ønsket. Endte med at jeg ga han maten gratis. Dette satt sjefen overhodet ikke pris på og sparket meg dagen etterpå. Anonymkode: c67d0...e9a Du mener du burde ha beholdt jobben, samt fortsette å gi ut mat gratis til alle hjemløse/tiggere/narkomane? Anonymkode: fb886...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 Fikk sparken et sted da sønnen til sjefen trengte jobb. Alle var fornøyd med meg i 4 år frem til plutselig alt jeg gjorde var galt, vakter ble byttet uten at jeg fikk beskjed, noe de sa jeg hadde fått, anonyme kunder klaget på meg osv. Dagen etter at jeg "ble anbefalt å si opp" begynte sønnen til sjefen i min stilling. Anonymkode: b3f31...ebd 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobbet på subway i 1 år (deltidsjobb) i mens jeg studerte til å bli petroleumsingeniør. Kom en tigger/narkoman innom en kald vinterdag og hadde ikke nok penger til å kjøpe den baguetten han ønsket. Endte med at jeg ga han maten gratis. Dette satt sjefen overhodet ikke pris på og sparket meg dagen etterpå. Anonymkode: c67d0...e9a Det er for all del fint det, jeg gir til tiggere hele tiden jeg - men jeg gir mine egne penger. Du donerte bort andres verdier her, for Subway er ikke denne handlingen dine noe bedre enn om du er en av de som gir gratis mat til vennene sine som kommer innom. Den er heller litt verre da Subway nok ikke ønsker å ende opp som suppekjøkken for byens løse fugler. Sjefen kunne muligens nøyet seg med å forklare deg litt om hvordan en business fungerer og gitt deg en sjanse til da. Jeg har aldri fått sparken, men jeg jobbet sted hvor jeg så en person bli skvist ut i prøvetiden selv om hun leverte kjempegode resultater. Det var fordi hun ikke ble godt nok likt av de rette personene, fra mitt perspektiv som var ganske tett på saken og kjenner de involverte og så situasjonene på nært hold så var det nok - selv om det aldri ble sagt rett ut - rett og slett fordi hun ikke ville ligge (eller i det minste flørte) med han ene. Hun skaffet seg heldigvis advokat og fikk med seg en pen sum ut. Anonymkode: 362c1...078 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 Jobbet mange år i barnehage og har sett mye stygt der, en vikar vi hadde som var super flink men ble byttet ut da venninnen til en av pedlederene trengte jobb, hun var forøvrig helt elendig å passet ikke i jobben pluss at hun dro pedlederen ned også siden de ble sittende å knise hele dagen. Sett mange gode vikarer forsvinne pga de ikke klarte bli en av venninne gjengen og sett enkelte faktisk bli presset fra en fast stilling pga baksnakking, utfrysing og mobbing. Anbefaler ingen å jobbe i kvinne dominerende yrker. Anonymkode: b3f31...ebd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk sparken et sted da sønnen til sjefen trengte jobb. Alle var fornøyd med meg i 4 år frem til plutselig alt jeg gjorde var galt, vakter ble byttet uten at jeg fikk beskjed, noe de sa jeg hadde fått, anonyme kunder klaget på meg osv. Dagen etter at jeg "ble anbefalt å si opp" begynte sønnen til sjefen i min stilling. Anonymkode: b3f31...ebd Og du klaget ikke fordi...? Anonymkode: 0086b...9db
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og du klaget ikke fordi...? Anonymkode: 0086b...9db Det hadde ikke hjulpet noe, de hadde "bevis" for min udugelighet og jeg vet at om jeg ikke sa opp ville de fort få flere klager på meg. Anonymkode: b3f31...ebd 1
Norja Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 (endret) 11 hours ago, AnonymBruker said: Omtrent umulig å få sparken i Norge, lovlig. Så håper ingen har fått det for "dumme" usaklige oppsigelser Anonymkode: babca...e1d Det er mye vanligere enn man skulle tro, spesielt i det private. Man kaller det bare ikke å "få sparken", man "blir enige om å skilles", noen "velger å se etter nye muligheter utenfor selskapet", stillingen "var ikke det man så for seg", etc.. Så signerer man papirer på kontoret til HR og får utbetalt - som regel en ganske betydelig sum - hysjpenger. Fordelen er at arbeidstaker som regel har loven på sin side og kan forhandle frem en ganske god avtale. Men det suger jo å miste jobben uansett, det gir ikke selvfølelsen en boost akkurat. Endret 23. mars 2022 av Norja 1
got2go Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jobbet på subway i 1 år (deltidsjobb) i mens jeg studerte til å bli petroleumsingeniør. Kom en tigger/narkoman innom en kald vinterdag og hadde ikke nok penger til å kjøpe den baguetten han ønsket. Endte med at jeg ga han maten gratis. Dette satt sjefen overhodet ikke pris på og sparket meg dagen etterpå. Anonymkode: c67d0...e9a Du stjal med andre ord fra jobben. Du skulle heller ha betalt for maten hans. 3
TLR Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jobbet på subway i 1 år (deltidsjobb) i mens jeg studerte til å bli petroleumsingeniør. Kom en tigger/narkoman innom en kald vinterdag og hadde ikke nok penger til å kjøpe den baguetten han ønsket. Endte med at jeg ga han maten gratis. Dette satt sjefen overhodet ikke pris på og sparket meg dagen etterpå. Anonymkode: c67d0...e9a Da er sjefen en drittsekk 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det hadde ikke hjulpet noe, de hadde "bevis" for min udugelighet og jeg vet at om jeg ikke sa opp ville de fort få flere klager på meg. Anonymkode: b3f31...ebd Det spørs. En kollega av meg var "vanskelig" ifølge sjefen, stilte spørsmål han ikke likte, så sjefen fant på at kollegaen "kom sent hele tiden" (for å bli kvitt henne), noe vi alle visste ikke stemte. Hun klaget. Det ble en stor sak. Hun beholdt jobben, sjefen fikk problemer. Anonymkode: 0086b...9db 1
TLR Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 got2go skrev (7 minutter siden): Du stjal med andre ord fra jobben. Du skulle heller ha betalt for maten hans. Litt empati for andre mennesker må man ha. Hun gjorde det rette i dette tilfellet er sjefen en idiot 4
got2go Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 TLR skrev (Akkurat nå): Litt empati for andre mennesker må man ha. Hun gjorde det rette i dette tilfellet er sjefen en idiot Nei, bedriften har et budsjett å forholde seg til. Empati eller ikke, en betaler for det som tas fra en arbeidsplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå