AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Tenkte jo at jeg kunne jobbe kveld noen dager i uken (jobber bare 60%) så hadde jeg hatt henne i bhg 2 timer de dagene, mens mannen er på vei hjem fra jobb, siden hans dagtid overlapper min kveldstid... hvordan i alle dager løser andre dette? Ubetalt fri? Hvordan har man råd til det med dagens strøm/bensin/matpriser? Kan jo spørre bestefar da, men lurer på hvordan dette hadde fungert om ikke vi hadde disse besteforeldrene tilgjengelige? Anonymkode: d19e3...b12
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Man holder kontakt med de mest aktuelle barnehagene, for å være på "alerten" hvis barn flytter /slutter midt i semesteret. Noen ganger kommer disse "innimellom-plassene" litt utenom de større opptakssystemene. I hvertfall hvis man kan takke ja til en litt rar prosentandel en periode osv.. Man bruker dagmamma, familiebarnehage, ferie, ulønnet permisjon, fleksibel/forskjøvet arbeidstid hos mor og far, besteforeldre osv, og ofte en kombinasjon av disse.. Anonymkode: 4e0ec...7f3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Ta kontakt med de private barnehagene. Anonymkode: 9433c...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Vi fulgte med på kommunens barnehage-nettsider med argusøyne, da vi var på venteliste sjekket jeg hver gang det var endringer på ventelistene i alle byens barnehager, og satte med på venteliste der det var kortest kø. Slik fikk vi plass lenge før den tildelte plassen vår. Litt lenger unna enn det vi hadde ønsket, men etterhvert fikk vi byttet til nabolags-barnehagen, og alt var greit. Man må vare være "på" og sjekke ut, i min by gikk alt gjennom kommuunens nettsider. Men private barnehager kan kanskje ha annen praksis, og kan kontaktes direkte? Anonymkode: df840...cab
Sunshineyellow Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Om besteforeldre kan passe er jo det supert. Eller så må du jobbe kortere vakter Eller mer helg.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Her hadde far foreldrepermisjon til januar. Fra januar til august jobbet jeg på kvelden i redusert stilling(40%) sånn at far rakk å komme hjem fra jobb før jeg dro. Fikk kontantstøtte så økonomien var ikke noe kjempeproblem. Anonymkode: 96e97...914
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Hvorfor er permisjonen ferdig allerede i september når barnet fyller ett år i januar? Er jo lurt å velge 80 prosent og lengst mulig perm når man ikke er sikret barnehageplass på lenge. Ellers har dere jo alle ferieukene for både i år og neste år. Om de ukene legges etter hverandre kommer dere ganske langt. Sjekk ut muligheter for familiebarnehager. De kan ha ledige plasser. Anonymkode: a529f...087 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Man bruker dagmamma, familiebarnehage, ferie, ulønnet permisjon, fleksibel/forskjøvet arbeidstid hos mor og far, besteforeldre osv, og ofte en kombinasjon av disse.. Og kontantstøtte Anonymkode: 7d18c...2a9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er permisjonen ferdig allerede i september når barnet fyller ett år i januar? Er jo lurt å velge 80 prosent og lengst mulig perm når man ikke er sikret barnehageplass på lenge. Ellers har dere jo alle ferieukene for både i år og neste år. Om de ukene legges etter hverandre kommer dere ganske langt. Sjekk ut muligheter for familiebarnehager. De kan ha ledige plasser. Anonymkode: a529f...087 Nei det er ikke så lurt økonomisk. Somregel lønner det seg å ta 100 prosent og fri uten lønn resten. Dere kan eventuelt finne dagmamma. Betaler da kontantstøtte+Pris for barnehage. Anonymkode: 79a18...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 Ulønnet permisjon/arbeidsledig (uten dagpenger). Hadde heldigvis lagt opp økonomien slik at vi klarer oss på én inntekt hvis vi må (lavt lån/billig bolig, kan redusere forbruk etc). Ellers må man gjøre det man kan. Jobbe kvelder/helger, dagmamma, kontantstøtte, familie/besteforeldre. Det er synd de lager sånne elendige opplegg hvor opptaket er avhengig av hvilken måned barnet er født i, men sånn er det. Jeg har forresten god erfaring med oppsøkende virksomhet mtp barnehager. Vi fikk barnehageplass til vårt barn (som var født tidlig i oktober, på et tidspunkt hvor grensa var 1. september = enda verre enn i dag). Han hadde ikke rett på barnehageplass før han var 22 mnd gammel, og det var ikke full barnehagedekning i kommunen - men han fikk plass. Rimelig sikker på at det var fordi jeg besøkte barnehagen før jeg søkte. Anonymkode: 94040...8e2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 Selv om dere har valgt 100% betaling, skal jo permisjonen vare til slutten av november. Hvis du legger til 10 uker ferie på denne siden av nyttår og 10 uker på andre siden av nyttår, så er du plutselig midt i april. Hvis du tenker at du får kontantstøtte i 7 mnd og legger til de 3500 kr dere sparer i mnd på barnehage, så får dere inn ca 77 000 kr. Ikke en super inntekt fordelt på de resterende 3,5 mnd, men det burde være gjennomførbart. Anonymkode: 36370...c43 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke så lurt økonomisk. Somregel lønner det seg å ta 100 prosent og fri uten lønn resten. Dere kan eventuelt finne dagmamma. Betaler da kontantstøtte+Pris for barnehage. Anonymkode: 79a18...9f1 Ja, det lønner seg nok økonomisk, men da har du jo faktisk fri lenger. Anonymkode: a529f...087
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det lønner seg nok økonomisk, men da har du jo faktisk fri lenger. Anonymkode: a529f...087 Nei. Man har fri akkurat like lenge. Anonymkode: 79a18...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #15 Skrevet 22. mars 2022 Ulønnet permisjon. Fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid startet vi å spare. Vi viste jo allerede ved positiv test at termin ble i januar. Både jeg og samboer sparte så mye vi kunne gjennom svangerskapet og den lønnede permisjonen. Vi reiste ikke på ferie og sparte ett ekstra stort beløp fra feriepenger. Vi har helt vanlige jobber med gjennomsnittsinntekt og huslån osv. Likevel gikk dette helt fint for oss, men det gjelder jo å være litt i forkant og planlegge. Syns veldig mange får seg ett «sjokk» når permisjonen nermer seg slutten og de ikke har sjekket oppgi dette med barnehageopptak etc. Så får man jo kontantstøtte også fra mnd barnet fyller 13 mnd. Vi har litt mindre å rutte med enn vanlig, men klarer oss altså fint med det vi fikk spart opp ila svangerskap og permisjon pluss kontantstøtta. Anonymkode: 0862d...874 3
Million Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 Svaret er dagmamma og kontantstøtte. Inntil dere får barnehageplass.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 Man sørger for å ha masse sparepenger… Vårt første barn kostet over en halv million i tapt inntekt pga ulønnet permisjon og tapte bonuser før hun fikk plass i barnehagen. Tror ikke vi har råd til flere. Anonymkode: 459cd...cec 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #18 Skrevet 22. mars 2022 Sparte opp i forkant og tok ubetalt permisjon, veldig presset på barnehage her og lite sannsynlig å få plass utenom hovedopptak. Det vil si at vi senket forbruket lenge før fødsel (januarbaby) og holdt ett relativt lavt forbruk til barnehagestart. ( solgte en bil, kuttet feriebudsjettet, gikk gjennom forsikringer og abonementer) Kostet oss mye penger men var koselig. Anonymkode: 9a85b...ab2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #19 Skrevet 22. mars 2022 Hun har dagmamma noen dager i uken, og vi får kontantstøtte kusina til min samboer som gjerne ville hjelpe oss, så vi har vært heldige der. Ble 1 år i februar, fått barnehageplass nå, men «dessverre» ikke før i august. Anonymkode: 5c85a...3d8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 Vi begynte å spare når jeg ble gravid sånn at vi kan ta ulønnet perm + at vi bruker ferie og satser på kontantstøtte (og barnetrygd da). Men ja det blir litt trangt økonomisk ja.. Anonymkode: b094f...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå