Gå til innhold

Diett på reise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

jeg har vært 3 dager på jobbreise med min sjef. Jeg betalte kun for taxi til og fra flyplassen. Ellers betalte min sjef absolutt alt av mat. Skal jeg likevel fylle ut diett? Hva er egentlig diett? Skal jeg få utbetalt penger for å ha vært på reise?

jeg vet dette om fratrekk: 

- frokost 20%
-lunsj 30%
-middag 50%

hva betyr dette?!

jeg vet også at det er en egen sats for det landet jeg var i.

Anonymkode: 65179...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig skal du ikke ha betalt for utlegg til mat når du ikke har betalt et øre for mat.

Anonymkode: 2a5c1...3da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får du selvfølgelig bare dekket taxien. Går litt Stortinget i det å kreve betalt for utgifter du ikke har hatt?

Anonymkode: ea7fe...b2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ikke ha betalt for utlegg til mat når du ikke har betalt et øre for mat.

Anonymkode: 2a5c1...3da

Hva betyr denne satsen for landet jeg var i da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på reglementet der du jobber. Jobber du i det offentlige gjelder offentlige diettregler som tilsier at du kun skal ha betalt for det hvis du har lagt ut for maten selv. Det har du ikke nå, derfor har du kun krav på den delen av reisen som arbeidsgiver ikke allerede har betalt, som tilsynelatende da er taxi til/fra flyplassen. 

Anonymkode: 97e6e...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

rebus skrev (Akkurat nå):

Hva betyr denne satsen for landet jeg var i da? 

Er det avtale om diett, eller regning?

Om det er diett så søker du refusjon, og overfører til den som la ut for maten + det overskytende. Om det er regning for hun alt dekket direkte. 

Du får ikke penger for å være på reise. Men for å dekke maten du spiser. 

Anonymkode: d7031...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

diett er penger du får for å dekke utgifter til mat/måltider på reise. Det er ulike satser, avhengig av prisnivået i landet.

Hvis dietten i et land feks er 500 kroner pr døgn, så trekker du fra 100 kroner (20%)  fra dette kravet i reiseregningen din hvis frokost er inkludert i hotellprisen, og trekker fra 150 kroner (30%) hvis du fikk lunsj på møtet, og 300 kroner (50% av dietten) hvis sjefen la ut for middag. Hvis sjefen la ut for alle måltidene, så krever du kr 0,- i diett på reiseregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av reglementet der du jobber.

Hos oss (staten) fyller vi ut reiseregning med diett og trekker ut de måltidene vi har fått dekket av andre (arbeidsgiver eller andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...