AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Søker tips og råd til hvordan en slik situasjon kan løses. Som det står i tittel har min søster vært i et forhold med en mann i mange år, men denne mannen viser seg å være ganske annerledes på tomannshånd med henne enn han er utad mot familien vår. For oss har det virket helt fint, men han har visst en annen side og er veldig manipulerende ovenfor min søster og deres felles barn (nettopp startet på skole). Vi i familien har visst om situasjonen i flere år, men hun har valgt å være for barnets del. Nå forteller hun at hun absolutt ikke makter mer, er sliten og helt utbrent. Hun tør ikke flytte i frykt for hva han kan finne på, og jeg merker at hun er redd for han. Hun kontaktet omsider fvk, der hun fikk beskjed om at de kom til å ringe samboer umiddelbart etter at hun "meldte fra". Jeg vet ikke helt hva dette betyr, men det skremte henne ihvertfall nok til å trekke seg, igjen. Hva er det man kan gjøre i slike situasjoner? Det må jo være (dessverre!) flere som har opplevd en slik situasjon. Det føles helt håpløst å bare stå på siden og se at hun visner bort. Jeg har absolutt ingen erfaring på feltet, og håper noen av dere snille sjeler kan peke meg i riktig retning! Anonymkode: eaad0...512
Gjest Dævendøtte Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Kanskje du kan få noen tips i denne tråden?
MollyJones Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 FVK virker ikke som å være den første naturlige instansen her. Prøv en samtale med krisesenteret - eller med alternativ til vold - de kan gi henne gode råd.
Mwanafunzi Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er det man kan gjøre i slike situasjoner? Du/hun kontakter krisesenteret. Er han voldelig, kan hun melde han til politiet. Hvorfor kontaktet hun fvk? Og hvorfor skulle de kontakte han? Hadde min søster vært i er forhold med en fyr som mishandlet henne, så hadde jeg møtt opp på døra. Jeg er verken stor eller sterk, men hadde ikke klart å la være. Kan hun bo hos deg en periode?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 12 minutter siden, Mwanafunzi said: Du/hun kontakter krisesenteret. Er han voldelig, kan hun melde han til politiet. Hvorfor kontaktet hun fvk? Og hvorfor skulle de kontakte han? Hadde min søster vært i er forhold med en fyr som mishandlet henne, så hadde jeg møtt opp på døra. Jeg er verken stor eller sterk, men hadde ikke klart å la være. Kan hun bo hos deg en periode? Ventet litt på den siste der. Det er ikke så enkelt å bare storme inn og ta henne med seg. Hun er både myndig og voksen og må få bestemme selv, i tillegg har de et barn som har skolegang like ved. Hun vet hun både kan bo hos meg og våre foreldre, pluss at alle hjelper med å få kjøpt egen leilighet, så det ligger ikke på tilbudene. Vet ikke hvorfor hun kontaktet fvk, mulig det er slik hun har oppfattet at det skal gjøres. Hvorfor de skulle kontakte han, vet ingen av oss. Det var visst slik prosedyren var. Skal kontakte krisesenteret og høre hva de kan hjelpe med. Anonymkode: eaad0...512 1 1
Mwanafunzi Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ventet litt på den siste der. Det er ikke så enkelt å bare storme inn og ta henne med seg. Hun er både myndig og voksen og må få bestemme selv, i tillegg har de et barn som har skolegang like ved. Hun vet hun både kan bo hos meg og våre foreldre, pluss at alle hjelper med å få kjøpt egen leilighet, så det ligger ikke på tilbudene. Anonymkode: eaad0...512 I så fall høres det ut som hun har bedt om mekling på fvk. Innlegget mitt var forøvrig ikke ment som kritikk mot deg eller dine på noen måte.
Porselen99 Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Var i ett slikt forhold. Man må bare gå, uansett hva han truer med. Han kan ikke gjøre noen ting, han kan ikke ta ifra henne barnet eller noe. Pakk tingene og flytt ut.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Krisesenter er det eneste rette. De kontakter de riktige instansene. Dere bør ha i bakhodet at far kan anmelde henne for kidnapping om hun ikke sier hvor hun er. Ikke nøyaktig adresse, men bør fortelles at de er trygt plassert på et krisesenter. Det fikk jeg beskjed om. Barnevernet vil bli koblet inn, men at hun har tittet bar et til et trygt sted stiller henne i et godt lys. På krisesenteret vil de også legge merke til athun er en god mor og det styrker saken. Så bør hun ha endel beviser i saken sin Og hun kan få besøksforbud om han opptrer upassende. Da må skolen bli med på kommunikasjonsdelen og være plassen bytting av samvær foregår på. Det skal ekstremt mye til å fjerne alt av samvær med far. Så et slags samarbeid må de få hjelp til å ordne. Anonymkode: afcd1...baa
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Krisesenter er det eneste rette. De kontakter de riktige instansene. Dere bør ha i bakhodet at far kan anmelde henne for kidnapping om hun ikke sier hvor hun er. Ikke nøyaktig adresse, men bør fortelles at de er trygt plassert på et krisesenter. Det fikk jeg beskjed om. Barnevernet vil bli koblet inn, men at hun har tittet bar et til et trygt sted stiller henne i et godt lys. På krisesenteret vil de også legge merke til athun er en god mor og det styrker saken. Så bør hun ha endel beviser i saken sin Og hun kan få besøksforbud om han opptrer upassende. Da må skolen bli med på kommunikasjonsdelen og være plassen bytting av samvær foregår på. Det skal ekstremt mye til å fjerne alt av samvær med far. Så et slags samarbeid må de få hjelp til å ordne. Anonymkode: afcd1...baa Men hun har tatt med barnet til et trygt sted* skulle det stå. Anonymkode: afcd1...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå