Gå til innhold

Dere som har barn som ikke har fått diagnose enda(ASD)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får dere noen form for støtte? Altså økonomisk.

Jeg har måttet gå ned i stillingsprosent siden nyttår, for å få kabalen hjemme til å gå opp. Vi er heldigvis to, så det går på et vis, men skal ikke legge skjul på at det er en utfordring økonomisk.

Barnet skal snart utredes ift autismespekterforstyrrelser, men jeg hører at dette kan ta lang tid.. Utfordringene for oss er både høyst tilstedeværende og reelle, selv om barnet ikke har noen diagnose enda.. 

Hva i all verden gjør man i mellomtiden?

Noen som er eller har vært i samme situasjon?

Anonymkode: 6a9fc...203

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi et barn som utredes nå, og vi har kommet halvveis gjennom utredningen. Det har tatt mye tid, og har blitt forsinket flere ganger pga covid, sykdom hos behandlere osv osv. Mens hjemmesituasjonen vår blir bare verre og verre, med meltdowns, sinne, dårlig stemning, utakknemlighet, ekstrem rigiditet og tildels fysisk vold. (Jeg jobber f.eks. overtid så ofte jeg kan, for å slippe å dra hjem. Mannen min bytter på, så når jeg er hjemme får han litt "fri". Hadde jeg ikke hatt en jobb å gå til, men måtte vært hjemme hele tiden, ville jeg ikke klart å stå oppreist. Da hadde jeg brutt sammen og enten flyttet fra familien min eller blitt lagt inn på psykiatrisk avdeling....)

Det som tok lengst tid for oss, var årene fram til vi fikk sendt inn henvisning fra legen om utredning. Der vi ikke hadde tenkt autismespekterdiagnose, men at vi hadde et vanskelig barn, at vi hadde feilet med oppdragelse, prøving av nye måter å håndtere barnets meltdowns på osv osv. Vi gikk mange runder innom helsesøster på skolen, familievernkontor, samtalekontor for barn og psykisk helse, fastlege. Helt til vi fikk anbefaling om å få barnet utredet hos BUP.

Jeg regner med at deres barn kanskje er yngre enn vårt barn, hvis du må ned i stillingsprosent for å få kabalen til å gå opp. Vårt barn er i skolealder, og skolen med sine rutiner er omtrent det eneste stedet h*n fungerer greit. Så jeg vet lite om økonomisk kompensasjon, men vil tro at du må ha en diagnose på papiret før du kan få omsorgspenger? Det finnes gode støttegrupper for foreldre på facebook, anbefaler deg å spørre der. Vet ikke hvor på spekteret det er mistanke om for deres del, hos oss er det asperger det utredes for. Der er det en aktiv og god fb-gruppe.

Vår utredning har tatt lang tid, over 1/2 år, men det har vært mye sykdom, og etter et par møter skiftet behandleren jobb, og vi ble rykket tilbake til start og måtte vente på ny behandler. Så jeg tror vi har vært uheldige... Håper dere slipper forsinkelser!

Anonymkode: 1886e...8a8

AnonymBruker
Skrevet

håper du har sykemeldt deg og ikke valgfritt gått ned i prosent. 

ellers hvis barnet er tatt inn på sykehuset - snakk med de om de kan skrive uttalelse om pleiepenger. har barnet så store behov at det behøver ekstra pleie av dere kan dere få dette fra nav. 

Anonymkode: 29ddb...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...