Gå til innhold

15åring med jevnaldrende kjæreste, få lov å være alene hjemme??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på snart 15 år har blitt kjæreste med en gutt i klassen. 
Han har vært her ved et par anledninger og da har de sett film på rommet, og jeg eller mannen min har vært hjemme.
Men det er jo ikke alltid mulig for oss å være hjemme når de to er her sammen, og jeg kan heller ikke kontrollere om det er foreldre til stede når min datter er hjemme hos kjæresten. Hvordan gjør man dette her? Jeg var virkelig ikke forberedt på dette kjenner jeg :P
Min datter avviser blankt at sex er aktuelt foreløpig, men man vet jo aldri... Tror ikke de er helt der enda, og om de hadde vært det, hadde de vel klart å få det til på en eller annen måte uansett 😳 Har snakket mye med henne om sex, aldersgrenser, konsekvenser etc både nå og tidligere.
Hvilke regler bør gjelde i denne alderen? Dere som har erfaring med dette, er det vanlig å ha jevnlig kontakt med foreldrene til barnets kjæreste? P-piller - bør man bare "sikre" tenåringen så fort som mulig eller blir det en slags "fritt frem"? (Tror jeg vet svaret her, men vil bare høre erfaringer).
Hjelp hjelp!

Anonymkode: 1c93e...385

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 16 år får lov å være alene med kjæresten og det fikk de lov til når de var 15 år også. Om de vil ha sex så finner de en måte å gjøre det på. Det viktigste er at du har en åpen dialog med datteren din. Jeg tok med datteren min til legen for å begynne på p-piller når hun fikk kjæreste - det var mitt forslag. 

Anonymkode: 969ea...303

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde hun ikke fått lov til. Foreldre må ta litt ansvar. Mye lettere for ungdommen å vente hvis foreldrene er tydelige.

Anonymkode: acd5b...cdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å la de være alene hjemme. Vil de ha sex kommer de nok til å gjøre det uansett, og om de venter vil de nok gjøre det selv om de er alene hjemme. Uansett er det bare 1 år til de fyller 16 så tenker egt de kan få styre det selv. Spørr henne om hun ønsker å begynne på ppiller, hvis ikke er det greit så lenge hun vet nødvendigheten med prevensjon. Tror ikke du får styrt om de har sex om 2 dager eller 2 år.

Anonymkode: 350be...d04

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min datter på snart 15 år har blitt kjæreste med en gutt i klassen. 
Han har vært her ved et par anledninger og da har de sett film på rommet, og jeg eller mannen min har vært hjemme.
Men det er jo ikke alltid mulig for oss å være hjemme når de to er her sammen, og jeg kan heller ikke kontrollere om det er foreldre til stede når min datter er hjemme hos kjæresten. Hvordan gjør man dette her? Jeg var virkelig ikke forberedt på dette kjenner jeg :P
Min datter avviser blankt at sex er aktuelt foreløpig, men man vet jo aldri... Tror ikke de er helt der enda, og om de hadde vært det, hadde de vel klart å få det til på en eller annen måte uansett 😳 Har snakket mye med henne om sex, aldersgrenser, konsekvenser etc både nå og tidligere.
Hvilke regler bør gjelde i denne alderen? Dere som har erfaring med dette, er det vanlig å ha jevnlig kontakt med foreldrene til barnets kjæreste? P-piller - bør man bare "sikre" tenåringen så fort som mulig eller blir det en slags "fritt frem"? (Tror jeg vet svaret her, men vil bare høre erfaringer).
Hjelp hjelp!

Jeg ble gravid som 15. sier ikke at datteren din kommer til å bli det, men ville ha begynt på p-piller eller lgn. Se godt igjennom bivirkningene og ta den prevensjonen som funker best for datteren din, med hennes samtykke. 

Om du sier hun ikke får lov å være alene med han kommer de alltid til å finne en annen måte å møtes på og eller gjøre ting på om de har sex. Så det beste du kan gjøre er å forebygge, som du allerede har gjort med å prate med henne. 

Jeg ville også ha snakket med foreldrene til kjæresten, tenker det er lurt uansett. 

Anonymkode: 1c504...51d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt får de være hjemme alene sammen

Anonymkode: d2dfc...ada

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er alle foreldre hjemmearbeidende eller jobber turnus? Hvordan skal dere ellers få til at de aldri er alene hjemme? 
men annen ting er at hvis de vil ha sex kan de fint ha det hele døgnet….

Anonymkode: bcc34...a4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår ble også kjæreste med ei i klassen når de var 15. Kunne jo ikke nekte de å være på rommet med lukket dør så vi måtte bare stole på dem uten å tilrettelegge for noe. Når det ble spørsmål om overnatting fikk hun lov, men hun måtte sove på gjesterommet. 
Når de var 16 og vi tok opp temaet prevensjon viste det seg at det hadde de fikset når de va 15🙈

Nå er de snart 19 og er fortsatt sammen

Anonymkode: f0e0f...98d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er alle foreldre hjemmearbeidende eller jobber turnus? Hvordan skal dere ellers få til at de aldri er alene hjemme? 
men annen ting er at hvis de vil ha sex kan de fint ha det hele døgnet….

Nei, er det jeg skriver også, vi har ikke muligheten til å være hjemme med dem 24/7. Hvis feks datteren min har med kjæresten hjem fra skolen, så er både jeg og mannen min på jobb, og de er alene i 1-2 timer feks...
Så for vår del er det ikke mulig å unngå at de er alene sammen innimellom. Går ut i fra at det samme gjelder hos gutten, hans foreldre jobber også.

TS

AnonymBruker
Skrevet

La de være hjemme alene. Jeg synes det virker hysterisk og kontrollerende å skulle nekte to på 15 år og være hjemme. 

Du kan vel ikke nekte dem å ha ulike former for sex. De er tennåringer, og programert fra naturen sin side til å utforske. 

Så lenge du har tatt praten om prevensjon, og snakket om grenser, tenker jeg at du har gjort en god jobb 😊

Anonymkode: 428db...cc0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 15 og for meg hadde det vært uaktuelt å la henne være alene hjemme med kjæresten, noe mere enn etter skoletid mens vi er på jobb.

Jada de får alltids til å ha sex uansett osv osv, men jeg mener at man ikke trenger å legge til rette for det. 

Så nei fra meg.

Anonymkode: c81bf...9d1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ei på 16, og uansett om jeg hadde LIKT det for et år siden, så hadde hun fått ha kjæresten her etter skolen, ja - eller vært hos ham. Jeg har alltid hatt en åpen dialog med henne, det er ikke mye det er "farlig" å snakke om her. Nå forventer jeg ikke at hun forteller meg detaljer om evt sex, men jeg hadde ihvertfall snakket med henne om p-piller. Det er umulig for oss å vite hvordan hun er... Noen sier at sex ikke er aktuelt og mener det virkelig, og holder på det et år eller to til. Andre sier det og gjør noe annet. Og man vil jo selvfølgelig unngå graviditet i en alder av 15! Men så vet jeg at ei av venninnene til min datter gikk på p-piller pga kraftige smerter og blødninger da hun fikk kjæreste, og følte seg mer presset til sex fordi hun jo gikk på p-piller uansett og da var det bare å sette i gang.... Så det kommer mye an på både din datter og kjæresten, TS!

Man har vel snakket med barna om personlige grenser, andres grenser osv fra de var små, og utvidet det til å gjelde kropp og sex når de blir eldre. Mer enn det får man ikke gjort når de er 15-16 tenker jeg. Og selv om jeg ikke jubler ved tanken, så vil jeg jo heller at de skal utforske en jevnaldrende når begge har lyst til det hjemme i trygghet enn å ta en kjapp en bak en busk....

• Liker 3
Skrevet

Prevensjon synst jeg du burde skaffe til henne. Kanskje noe som er sikrere enn piller, p-sprøyte eller stav er gode alternativer. Ellers hadde jeg latt de være ja :) sex kan de ha uansett 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La de være hjemme alene. Jeg synes det virker hysterisk og kontrollerende å skulle nekte to på 15 år og være hjemme. 

Du kan vel ikke nekte dem å ha ulike former for sex. De er tennåringer, og programert fra naturen sin side til å utforske. 

Så lenge du har tatt praten om prevensjon, og snakket om grenser, tenker jeg at du har gjort en god jobb 😊

Anonymkode: 428db...cc0

Er helt enig i dette.

Anonymkode: ad07c...013

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg debuterte da jeg var 14, under en busk bak skolen. Vil de ha sex så klarer du ikke å stoppe dem på den måten der.

Anonymkode: 8ac09...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk aldri lov til å være alene med kjæresten når jeg var 15. Endte med at alt skjedde i et lekehus på lekeplassen. Barn finner alle mulige plasser hvis de ønsker. Hvertfall når foreldrene trur de setter klare grenser, men heller ender må skyve barnet vekk.

Anonymkode: 73f65...cfc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sex har de selv om du er hjemme. Bedre å hjelpe henne til et godt prevensjonsmiddel som kan fungere enn å tro at det ikke skjer. 

Anonymkode: 4d81c...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

er det vanlig å ha jevnlig kontakt med foreldrene til barnets kjæreste?

Vi har valgt å ha det. Inviterte hele familien på middag til oss da de hadde vært kjærester en måneds tid. Tenker at det er en fin måte å vise vårt barn at vi er interessert i hennes liv, samtidig som det er godt for oss foreldre å være trygge på hverandre og kunne snakke om det vi trenger å lufte. 

Anonymkode: b8a31...948

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 15, og har vært sammen kjæresten sin i godt over et år. Så hun var bare 14. De får være alene og holder seg stort sett på rommet hennes. Får ikke overnatte. 

Kort tid etter de ble sammen, spurte jeg om hun trengte prevensjon. Hun sa vel nei først, men var ganske lett å overtale henne. Jeg sa det er bedre å ha det FØR det blir aktuelt enn etter. Og at det er sannsynlig hun vil få mindre blødninger ved mensen. Fulgte henne til legen og fikk satt inn p-stav. Null problem og ingen bivirkninger. Slipper å bekymre meg for tenåringsgraviditet. (Ville ikke stolt på at p-piller blir husket hver dag). 

Anonymkode: bfaf7...e09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, er det jeg skriver også, vi har ikke muligheten til å være hjemme med dem 24/7. Hvis feks datteren min har med kjæresten hjem fra skolen, så er både jeg og mannen min på jobb, og de er alene i 1-2 timer feks...
Så for vår del er det ikke mulig å unngå at de er alene sammen innimellom. Går ut i fra at det samme gjelder hos gutten, hans foreldre jobber også.

TS

Men hvor realistisk er det i 2022 at tenåringer ikke er sammen uten voksne?  Hvorfor tenker du at det er et problem? Er du redd hun skal bli gravid så sørg for prevensjon. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...