Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har alltid sagt at jeg vil gifte meg før vi kan prøve å få barn. Dette for å slippe å tenke på plassering av barnet osv i bryllupet, men også det praktiske som etternavn og felles økonomi osv. Dette har jeg fortalt til alle som spør når vi tenker å få barn. I det siste har jeg begynt å skifte mening og vi snakker nå om å få barn før vi gifter oss. Min samboer er klar for barn og jeg har den siste tiden følt meg mer og mer klar. For han er det det samme om vi får barn før eller etter ekteskap. Vi er ikke forlovet. Jeg er en person som tenker veldig mye på andre og liker å forhøre meg med venner og familie før jeg bestemmer meg. Dette går ikke nå, da jeg ikke vil fortelle noen at vi kanskje skal begynne å prøve å bli gravid i løpet av året. Har derfor noen spørsmål til dere:

• Vil det se dumt ut om vi prøver å bli gravid i løpet av året, selv om jeg alltid har sagt jeg vil gifte meg først? 
  • Hva er deres fordeler og ulemper med å få barn før ekteskap? 
  • Hvordan fortelle arbeidsgiver at du er gravid etter å «kun» jobbet der i 1 år? Og hva vil de si og tenke? (Startet januar 2022, men hvis vi prøver å bli gravide i løpet av året har jeg jobbet i ca 1 år når jeg forteller dem og ca 1,5 år når jeg føder - HVIS vi kan bli gravide)

Eventuelt kom med andre ting dere mener vi bør tenke på, eller deres meninger i denne prosessen før vi bestemmer oss?

Litt info om oss: 

• samboere 
  • 24 og 26 år
  • Vært sammen i over 3 år 
  • Kjøpt hus sammen
  • Kjøpt bil sammen
  • Begge har fast jobb
  • Vi har inntekt/økonomi til å få barn nå

Anonymkode: 2b5d6...206

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon som deg med tanke på å gifte meg først. Men vi var begge studenter og prioriterte å kjøpe bolig før å bruke penger på bryllup. Det gikk helt fint, og jeg er glad for valget vi tok. Det tok også litt tid før vi ble gravide, så jeg er glad for at vi ikke bare utsatte planene for lenge. Prøv å ikke tenk så mye på hva andre mener. Når alt kommer til alt, så har folk egentlig nok med seg selv og sitt liv. Dere har en stabil situasjon til å være så unge, så jeg hadde ikke ventet. Lykke til. Det å få barn er det beste i livet<3

Anonymkode: 09626...fa9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

tenker at det med at du har sagt du vil vente er verst for deg. tror andre faktisk ikke tenker så mye på det. Ting og meninger om barn etc kan endres, og de aller fleste skjønner dette😊 

ikke bekymre deg for arbeidsgiver. slik er det når man har en samboer og fått etablert seg. Det vil sannsynligvis lyses ut vikar også går tiden fortere. Det har ikke så mye å si om du blir gravid nå eller et år til. dette er de vandt med og de fleste er fornuftige mennesker som mer vil glede seg sammen 😁 

ellers siden dere eier såpass mye felles tror jeg at det hadde vært lettere for dere å ha felles økonomi - selv om dere ikke er gift. det gjør alle mulige valg og innkjøp mye lettere. Vi har felles økonomi som samboere - men vi har det slik at vi setter likt på felles regningskonto, samme på egne sparekonto. så har jeg mine penger og han hans penger. likevel drøfter vi alltid når vi skal kjøpe inn nting til mer enn 1000 kr. For oss har det virkelig gjort at vi har svært lite diskusjoner. 

Anonymkode: a4d4a...a53

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tenker at det med at du har sagt du vil vente er verst for deg. tror andre faktisk ikke tenker så mye på det. Ting og meninger om barn etc kan endres, og de aller fleste skjønner dette😊 

ikke bekymre deg for arbeidsgiver. slik er det når man har en samboer og fått etablert seg. Det vil sannsynligvis lyses ut vikar også går tiden fortere. Det har ikke så mye å si om du blir gravid nå eller et år til. dette er de vandt med og de fleste er fornuftige mennesker som mer vil glede seg sammen 😁 

ellers siden dere eier såpass mye felles tror jeg at det hadde vært lettere for dere å ha felles økonomi - selv om dere ikke er gift. det gjør alle mulige valg og innkjøp mye lettere. Vi har felles økonomi som samboere - men vi har det slik at vi setter likt på felles regningskonto, samme på egne sparekonto. så har jeg mine penger og han hans penger. likevel drøfter vi alltid når vi skal kjøpe inn nting til mer enn 1000 kr. For oss har det virkelig gjort at vi har svært lite diskusjoner. 

Vi venter forresten barn og er ikke gift. Det tar vi etterhvert. det viktigste er at vi begge er enige om at vi ønsker å bli gamle sammen 😊 så styrer vi ikke så med det formelle nå. Men hvis det er viktig for deg går det jo Ann å snakke med han om det. kanskje ta et litt sent høstbryllup? :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen sagt til meg de skulle gifte seg før de fikk barn, for så å senere få barn før de er gift, så hadde ikke det vært noe jeg hadde tenkt over.

Jeg synes det virker som dere er i en perfekt posisjon til å øke familien☺️

Anonymkode: 6a6af...33c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi venter forresten barn og er ikke gift. Det tar vi etterhvert. det viktigste er at vi begge er enige om at vi ønsker å bli gamle sammen 😊 så styrer vi ikke så med det formelle nå. Men hvis det er viktig for deg går det jo Ann å snakke med han om det. kanskje ta et litt sent høstbryllup? :)

Så koselig! Gratulerer 😀

Vi har snakket om det, men har kommet frem til at d kan bli litt knapp tid til planlegging osv nå ettersom vi ikke er forlova enda. Så vi har snakket om å ta det senere slik som dere.

vi har så og si felles økonomi, i alle fall på det som har med hus, møbler/interiør og bil osv. Mat bytter vi på å betale for. Så føler vi har god kontroll på akkurat den biten, selv om vi ikke disponerer hverandre sine kontoer. (Utenom felleskontoen)

Anonymkode: 2b5d6...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...