AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Det er så trist at det er kun luksusfellen på tv som kan bidra til å rydde opp i økonomien. De er iallfall dyktige. De er veldig kjente. Hvilke aktør som motpart til banken har evne til å løse i en uryddig økonomi og stor gjeld? Hvem kan en vanlig mann på gata få hjelp fra? Anonymkode: d0a93...1c5
Angelheart2 Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 NAV.... Man kan søke om økonomisk råd og veiledning fra en rådgiver og vil da få hjelp til å lage en oversikt, kontakte kreditorer og lage budsjett. Du får imidlertid ikke gavekort på møbler eller reise og NAV bruker heller ikke sånn fancy vegg med sedler på, men utover det er det samme hjelpen de kan gi. 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er så trist at det er kun luksusfellen på tv som kan bidra til å rydde opp i økonomien. De er iallfall dyktige. De er veldig kjente. Hvilke aktør som motpart til banken har evne til å løse i en uryddig økonomi og stor gjeld? Hvem kan en vanlig mann på gata få hjelp fra? Anonymkode: d0a93...1c5 Har du utdannelse, kunnskap og erfaring til å hjelpe folk med økonomiske problemer da? Anonymkode: 89552...704
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Du tenker på gratis hjelp, antar jeg? Da er det vel NAV da, som er den eneste. Annen økonomisk hjelp og bistand må man betale for å få. Men det er vel lite sannsynlig at man har råd til, når man først har havnet i den suppa at man må ha økonomisk bistandshjelp og rådgivning. Anonymkode: 9ce2d...651 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 NAV har økonomisk rådgivning Anonymkode: 21012...ef5
newman01 Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Hovedproblemet er at folk som gjør en jobb ønsker å få betalt for arbeidet. Det er ganske få som orker å ha en fulltidsjobb uten å tjene på det... Så da står det i hovedsak mellom 3 tilbydere: TV3, NAV og familie/venner 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 newman01 skrev (4 timer siden): Hovedproblemet er at folk som gjør en jobb ønsker å få betalt for arbeidet. Det er ganske få som orker å ha en fulltidsjobb uten å tjene på det... Så da står det i hovedsak mellom 3 tilbydere: TV3, NAV og familie/venner Helt riktig, det er dårlig butikk å hjelpe folk med gjeldsproblemer. Utenom banker med refinansiering til skyhøye renter. i Norge har vi gode ordninger som nav gjeld på tlf 800gjeld eller gjeldsordning via namsmann hvis det er helt mørkt.. ville startet hos nav, de gjør det hver dag og vet best om det er håpløst eller ikke dvs. gjeldsordning eller forsøke å forhandle. Anonymkode: 73217...bf2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 "Hvem kan jeg hjelpe utenom luksusfellen?" Veldig rar overskrift. Du kan selvfølgelig hjelpe hvem du vil - gitt at de ønsker hjelp, da. Anonymkode: a68b9...99a 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 Trenger du hjelp, eller vil du hjelpe? Uansett, folk må slutte å tro at Luksusfellen er en slags redning som hvem som helst kan få hjelp av. Det er et underholdningsprogram hvor svært få søkere blir valgt ut til å delta. De som blir valgt ut er som regel mennesker med verdier og god inntekt, som gjør at det er enkelt for ekspertene å finne løsninger, de har ganske enkelt noe å tilby kreditorene. Om man derimot har lav inntekt og ingen verdier, så er det ingen solskinnshistorie for programmet, og man blir ikke valgt ut. NAV har gratis økonomisk veiledning, ellers kan en søknad om gjeldsordning gjennom namsfogden være et alternativ dersom man ikke har mulighet til å betjene gjelden. Anonymkode: ecc3d...f9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 Du kan jo sette deg ned å se noen episoder av Luksusfellen, poenget med programmet er ikke at de bare hjelper enkelte personer men rådene de gir kan være til hjelp for ALLE som ser programmet. Har sett det flere ganger her inne forumet når noen spør om økonomiske råd så er det som regel noen som er litt korte i toppen som roper "kontakt luksusfellen", som om dette underholdningsprogrammet faktisk er en naturlig instans å få hjelp i fra. Anonymkode: d4260...3ea 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo sette deg ned å se noen episoder av Luksusfellen, poenget med programmet er ikke at de bare hjelper enkelte personer men rådene de gir kan være til hjelp for ALLE som ser programmet. Har sett det flere ganger her inne forumet når noen spør om økonomiske råd så er det som regel noen som er litt korte i toppen som roper "kontakt luksusfellen", som om dette underholdningsprogrammet faktisk er en naturlig instans å få hjelp i fra. Anonymkode: d4260...3ea de får jo pedagogisk hjelp, og det er fra bankfolk, de som har økonomi forståelse, så jeg synes det er rart det er lite slike man kan finne. Mange skulle fått god hjelp av noen, men de finnes liksom ikke. By the way hvem tror du blir å se i programmet fremover, jo, hun som ble lurt av en dater, som også har blitt netflix dokumentar. Så skjønner dere hvor rart og snaut det er, når luksusfellen er eneste som kan hjelpe... hun har visstnok fått lånet til å stige med 200 000 - da vil jeg tro det er rentene som overkjører henne. Anonymkode: d0a93...1c5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/i/mr4Qd4/svindeloffer-cecilie-34-faar-hjelp-av-luksusfellen Det er urovekkende at det ikke fantes noen andre aktører som kom henne i møte. Hun har blitt forlatt til seg selv. Men på tv så kan plutselig noen bidra. Merkverdig. Det forteller meg hvor stort hull det er i samfunnet. Rart foreldrene hennes ikke visste om noen som kunne hjelpe. Netflix fikk historien hennes. Det er merkverdig hun ikke tjente noe ved det? Anonymkode: d0a93...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 Var det du som vant 400 millioner på Lotto forrige uke? Du kan få hjelpe meg. 🤪 Anonymkode: 93fe7...c92 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 Går ut fra at overskriften skal være "hvem kan hjelpe meg utenom luksusfellen" og svarer deretter. Hvis du ser hva Luksusfellen faktisk gjør så er det noe alle kan gjøre hjemme på eget kjøkkenbord, men man må tørre å være ærlig og ta tak. Finn alle konvolutter og regninger, åpne, organiser og få oversikt over hvem som skal ha penger. Sjekk gjeldsregister og nettbank, hva skylder man? Kontakt alle kreditorer der beløpet er uklart, si du har køddet det til og forsøker å rydde opp, og be om oversikt fra dem. Når du så har fått oversikt over hva du skylder ser du om det er småregninger du kan kvitte deg med med en gang. før det bærer galt av sted, og gjør det. Så ringer du rundt og får nedbetalingsavtaler der du ligger langt etter, inkassobyrå kan muligens droppe litt av rentene om du kan betale mye/alt på en gang. Parallelt med dette må du rydde opp i hvilke avtaler du har og hvilke regninger du får. Si opp alt av abonnementer på aviser, blad, ulike strømmetjenester, sminke og whatever folk abonnerer på. Sjekk om du kan få billigere avtaler på mobil, forsikringer, nett og strøm (kan være vrient om du har fått betalingsanmerkninger). Har du ting du kan selge? Selg unna, det er utrolig hva du kan få noe for. Så må du forsøke å øke inntektene. Er du i jobb og kan får noe ekstra? Snakk med sjefen og meld deg ledig, eller sjekk om det er noe du kan jobbe med utenom din vanlige jobb, f.eks en helgejobb hvis du bare jobber i ukedagene. Sett opp budsjett ut fra inntekt, det ligger mange forslag hvis du søker på nett. Minimer utgiftene på mat og transport, de fleste kan kutte drastisk i begge deler om det gjøres en innsats. Dropp alle nye innkjøp. Ellers har nav og banken som regel rådgivningstjenester, men det kan være ventetid på begge deler, og du kan gjøre myyye på egenhånd. Be gjerne en venn om hjelp, det er sikkert flaut, men kan være godt med støtte. Dette klarer du, lykke til! Anonymkode: 42e37...4be 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går ut fra at overskriften skal være "hvem kan hjelpe meg utenom luksusfellen" og svarer deretter. riktig, oppdaget ikke at mobilen hadde selv endret teksten til det jeg egentlig skrev. Anonymkode: d0a93...1c5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går ut fra at overskriften skal være "hvem kan hjelpe meg utenom luksusfellen" og svarer deretter. Hvis du ser hva Luksusfellen faktisk gjør så er det noe alle kan gjøre hjemme på eget kjøkkenbord, men man må tørre å være ærlig og ta tak. Finn alle konvolutter og regninger, åpne, organiser og få oversikt over hvem som skal ha penger. Sjekk gjeldsregister og nettbank, hva skylder man? Kontakt alle kreditorer der beløpet er uklart, si du har køddet det til og forsøker å rydde opp, og be om oversikt fra dem. Når du så har fått oversikt over hva du skylder ser du om det er småregninger du kan kvitte deg med med en gang. før det bærer galt av sted, og gjør det. Så ringer du rundt og får nedbetalingsavtaler der du ligger langt etter, inkassobyrå kan muligens droppe litt av rentene om du kan betale mye/alt på en gang. Parallelt med dette må du rydde opp i hvilke avtaler du har og hvilke regninger du får. Si opp alt av abonnementer på aviser, blad, ulike strømmetjenester, sminke og whatever folk abonnerer på. Sjekk om du kan få billigere avtaler på mobil, forsikringer, nett og strøm (kan være vrient om du har fått betalingsanmerkninger). Har du ting du kan selge? Selg unna, det er utrolig hva du kan få noe for. Så må du forsøke å øke inntektene. Er du i jobb og kan får noe ekstra? Snakk med sjefen og meld deg ledig, eller sjekk om det er noe du kan jobbe med utenom din vanlige jobb, f.eks en helgejobb hvis du bare jobber i ukedagene. Sett opp budsjett ut fra inntekt, det ligger mange forslag hvis du søker på nett. Minimer utgiftene på mat og transport, de fleste kan kutte drastisk i begge deler om det gjøres en innsats. Dropp alle nye innkjøp. Ellers har nav og banken som regel rådgivningstjenester, men det kan være ventetid på begge deler, og du kan gjøre myyye på egenhånd. Be gjerne en venn om hjelp, det er sikkert flaut, men kan være godt med støtte. Dette klarer du, lykke til! Anonymkode: 42e37...4be jeg ringte engang nav, men det var ikke virkelig ikke hjelp jeg fikk. Tror det er veldig avhengig av hvilken person du får på røret. Anonymkode: d0a93...1c5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Jeg har veldig dårlig erfaring med NAV sin gjeldsrådgivning. Jeg hadde begynt å ta litt tak selv, ved åpne opp brev som lå i posten og skrive opp hvem jeg skyldte penger, og fikk bare beskjed at jeg hadde for god oversikt og at de derfor ikke hadde noe de kunne hjelpe meg med. Mulig jeg bare var uheldig. Anonymkode: c0a05...5e3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har veldig dårlig erfaring med NAV sin gjeldsrådgivning. Jeg hadde begynt å ta litt tak selv, ved åpne opp brev som lå i posten og skrive opp hvem jeg skyldte penger, og fikk bare beskjed at jeg hadde for god oversikt og at de derfor ikke hadde noe de kunne hjelpe meg med. Mulig jeg bare var uheldig. Anonymkode: c0a05...5e3 det er rett og slett tilfelle av NAV bidrag. Du var ikke uheldig, dette er holdningene og kulturen som bor i NAV gjelds rådgivning. Jeg forstår ikke engang at de har den type greie der som ikke fungerer. Folk må begynne å rope høyere, evt gå til avisen så skal man se at det er noen som våkner. Dette er dessverre typisk norsk. Anonymkode: d0a93...1c5
klondrik Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 12.19): Det er så trist at det er kun luksusfellen på tv som kan bidra til å rydde opp i økonomien. De er iallfall dyktige. De er veldig kjente. Hvilke aktør som motpart til banken har evne til å løse i en uryddig økonomi og stor gjeld? Hvem kan en vanlig mann på gata få hjelp fra? Det er en sammenheng mellom økonomi og helse, og har du tydelige bekymringer så er fastlegen første instans før du får en henvendelse videre, da blir du tatt mer på alvor. Om det er noe som ikke gir utslag på din mentale helse så kontakter du nav. Om du føler deg avvist første gangen hos nav så kontakter du dem en gang til ved å møte opp ansikt til ansikt. Dersom du på nytt føler deg avvist så booker time hos din fastlege.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 Hvert NAV lokalkontor har økonomiske rådgivere. Du søker på skjema for økonomisk sosialhjelp og beskriver hva du ønsker hjelp til og hvorfor. Standard er at man har mye gjeld og lite oversikt. Anonymkode: 8afd5...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå