AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #21 Skrevet 23. mars 2022 nomore82 skrev (På 22.3.2022 den 13.23): Husk at reiseforsikring ikke bare er viktig på utenlandsreiser men den er veldig grei å ha ellers på fritiden og. Og normalt ligger den vel på rundt 80-160 kr pr måned. Har en ikke råd til det bør en revurdere om en har råd til å reise... Mener du: råd til å gå ut døren? Anonymkode: 57343...fc5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #22 Skrevet 23. mars 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Med tanke på praktisk hjelp underveis. Herunder at en uavhengig lege blir satt på saken, det har jeg aldri sett. (sjonglerer 4 kredittkort da jeg reiser en del) Og at de tar kostnader, som 1 mill i hjemtransport, dekkes direkte. I stedet for at du må søke refusjon. Samt dialog med begravelseshjem i utland og Norge. Hvilke kort har tilsvarende betingelser som for eksempel Gjensidige, mener du? Anonymkode: 1dbba...837 Jeg reiser mye og har verken sett det ene eller det andre. De fleste kommer jo aldri i kontakt med forskringsselskapet, fordi det sjelden skjer noe på reisen. Jeg har selv både helårs og gjennom kort, men vilkårene ser rimelig like ut. Hva som skjer i praksis er vanskelig å si før det skjer noe. Anonymkode: ca9b0...fe1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #23 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Reiseforsikring bør man ha uansett. De gode gjelder så fort man går ut døra hjemme. Anonymkode: 36afb...beb Trenger man forsikring på mobil utenom reiseforsikring? Anonymkode: b0461...e77
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #24 Skrevet 23. mars 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Reiseforsikring bør man ha uansett. De gode gjelder så fort man går ut døra hjemme. Anonymkode: 36afb...beb Men nå er det sjelden man trenger en forsikring innenlands, så hvis det kun var for det ville jeg ikke hatt reiseforsikring. I utlandet, spesielt utenfor Norden, er det alfa og omega. Anonymkode: ca9b0...fe1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #25 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men nå er det sjelden man trenger en forsikring innenlands, så hvis det kun var for det ville jeg ikke hatt reiseforsikring. I utlandet, spesielt utenfor Norden, er det alfa og omega. Anonymkode: ca9b0...fe1 Så hvis du mister bagasjen eller noe skjer med deg eller nærmeste familie som gjør at du må avbryte ferien, så er det ikke så farlig om det er på norgesferie? Anonymkode: 2a7d2...505
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #26 Skrevet 23. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så hvis du mister bagasjen eller noe skjer med deg eller nærmeste familie som gjør at du må avbryte ferien, så er det ikke så farlig om det er på norgesferie? Anonymkode: 2a7d2...505 Nei, for dette må skje ofte før man sparer inn kostnadene på forsikringen. Hvis du blir syk i utlandet og trenger hjemtransport kan det ruinere deg å ikke ha forsikring. Men å miste min bag med verdier til noen hundrelapper eller måtte ta et tidligere fly hjem fra Trondheim er kostnader jeg heller tar på egen kappe enn å forsikre meg mot. Anonymkode: ca9b0...fe1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #27 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har gjensidige en sånn ordning? Anonymkode: b0461...e77 Gjensidige sin reiseforsikring koster vel en hundrelapp i mnd, det har alle råd til. Ang dere som sier det dekkes av kortselskapet, vær klar over at det er veldig stor forskjell på hva som faktisk dekkes av de ulike. Jeg har en kollega som ble innlagt med datteren på granca, der var det flere skandinaver med barn og åpenbart stor forskjell på hvilket forsikringsselskap de ulike tilhørte. Han byttet til Europeiske etter den opplevelsen fordi de hadde representanter som fulgte opp sine kunder og alt gikk knirkefritt når hjemreise måtte endres. Selv mistet han flere fly hjem og fikk trøbbel med utskrivelsen fordi det forsikringsselskapet han hadde ikke tok ansavr. Jeg har også jobbet innen helse og tatt imot pasienter her hjemme som har vært innlagt i utlandet, det er stort forskjell på oppfølgingen. Noen settes på et flyt uten å kunne gå og må klare seg selv, andre blir hentet av helsepersonell og fulgt til sykehusdøren her hjemme. Anonymkode: 33aab...1fd
Gjest EmKay Skrevet 23. mars 2022 #28 Skrevet 23. mars 2022 Når jeg jobbet i forsikringsselskap var det dyrere å kjøpe forsikring for en enkelt reise, enn for en helårs reiseforsikring. De fleste selskaper har reiseforsikring for unge til en god pris, som denne hos Gjensidige: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/ung-og-student/reise-ung-og-innbo-ung-i-detaljer Husk at ved kjøp av helårsforsikring må den sies opp før hovedforfall, om ikke gjelder den for et nytt år før man får sagt den opp. Husker det var en del unge som gikk på en smell og ikke skjønte at den ble fornyet automatisk om de ikke sa den opp, og så gikk beløpet til inkasso fordi de ignorerte alle faktura, osv.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #29 Skrevet 23. mars 2022 Jeg føler kanskje flere av oss er skyldige i å spore litt av fra TS sitt spørsmål, men min erfaring er at forsikringer for kun en reise er veldig dyrt, da jeg sjekket sist hadde flere sluttet helt med dem. Anonymkode: ca9b0...fe1 1
newman01 Skrevet 23. mars 2022 #30 Skrevet 23. mars 2022 Det skumle med forsikring via kredittkort er hvor stor andel av reisen som må betales med kort for at man er dekket. Det kreves minst 50%. Men 50% av hva, og innenfor hvilket tidsperspektiv? Om man kjøper en flybillett på Norwegian til Polen til 349kr som betales med kredittkort, og så tar man flytoget fra Oslo til Gardermoen til 210kr, kjøper en baguette og en pils som betales med vanlig bankkort: har man da betalt halvparten av reisens kostnader med kredittkort? Antagelig ikke. Samme gjelder om man skal på bilferie. Hjelper lite å bruke kredittkortet i begynnelsen av reisen om man reiste hjemmefra med full bensintank.. Man er jo halvveis ned i Tyskland før man må fylle drivstoff
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #31 Skrevet 23. mars 2022 3 minutter siden, newman01 said: Det skumle med forsikring via kredittkort er hvor stor andel av reisen som må betales med kort for at man er dekket. Det kreves minst 50%. Men 50% av hva, og innenfor hvilket tidsperspektiv? Om man kjøper en flybillett på Norwegian til Polen til 349kr som betales med kredittkort, og så tar man flytoget fra Oslo til Gardermoen til 210kr, kjøper en baguette og en pils som betales med vanlig bankkort: har man da betalt halvparten av reisens kostnader med kredittkort? Antagelig ikke. Samme gjelder om man skal på bilferie. Hjelper lite å bruke kredittkortet i begynnelsen av reisen om man reiste hjemmefra med full bensintank.. Man er jo halvveis ned i Tyskland før man må fylle drivstoff Stort sett transportkostnadene som gjelder, ikke kjøp av baguett. Men det kan være en fallgruve hvis man har billig flybillett og betaler toget med andre metoder uten forsikring. Men er ikke verre enn å betale alt med samme kortet så er man sikret. Eller ha to ulike kort der begge har forsikring, tilfelle man får problemer med det ene kortet. Anonymkode: ca9b0...fe1
Taluno Skrevet 23. mars 2022 #32 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trenger man forsikring på mobil utenom reiseforsikring? Anonymkode: b0461...e77 Mobil er vanligvis greit dekket av reiseforsikring. For øvrig: en forsikring for enkeltreise på 12 dager hos Gouda koster 618,-. De fleste andre oppgir ikke priser uten at man taster inn personnummer... Jeg som er NITO medlem betaler 708,- kr for helårsforsikring nå, og rundt halvparten da jeg var student. En helårs reiseforsikring og innbo forsikring via LO koster litt over 900,- pr år.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #33 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mener du: råd til å gå ut døren? Anonymkode: 57343...fc5 Ser hva du mener. Men det er aller viktigst å ha reiseforsikring hvis man reiser til utlandet, spesielt land utenfor EØS, men også innen EU (mtp hjemtransport). Det er mye mer kritisk å havne på sykehus i USA og få en regning på tre millioner, enn at iPaden blir knust eller stjålet (enten det er i Norge eller i utlandet). Sistnevnte er kjipt. Førstnevnte kan bety økonomisk ruin for livet. Så jeg tenker ikke at helårs reiseforsikring er et must hvis man ikke reiser til utlandet - selv om det absolutt er kjekt å ha. Anonymkode: f55eb...0b7 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #34 Skrevet 23. mars 2022 EmKay skrev (35 minutter siden): Når jeg jobbet i forsikringsselskap var det dyrere å kjøpe forsikring for en enkelt reise, enn for en helårs reiseforsikring. De fleste selskaper har reiseforsikring for unge til en god pris, som denne hos Gjensidige: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/ung-og-student/reise-ung-og-innbo-ung-i-detaljer Husk at ved kjøp av helårsforsikring må den sies opp før hovedforfall, om ikke gjelder den for et nytt år før man får sagt den opp. Husker det var en del unge som gikk på en smell og ikke skjønte at den ble fornyet automatisk om de ikke sa den opp, og så gikk beløpet til inkasso fordi de ignorerte alle faktura, osv. Ser at de har innbo og reiseforsikring. Men hun trenger vel ikke innbo forsikring når hun bor hjemme? Min dekker voksne barn som bor hjemme tror jeg Anonymkode: b0461...e77
newman01 Skrevet 23. mars 2022 #35 Skrevet 23. mars 2022 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker said: Stort sett transportkostnadene som gjelder, ikke kjøp av baguett. Men det kan være en fallgruve hvis man har billig flybillett og betaler toget med andre metoder uten forsikring. Men er ikke verre enn å betale alt med samme kortet så er man sikret. Eller ha to ulike kort der begge har forsikring, tilfelle man får problemer med det ene kortet. Anonymkode: ca9b0...fe1 Vil det fungere da? Om man betaler halvparten av halve turen med et kredittkort der Codan er assurandør og like mye med et kredittkort der AIG er assurandør? Vil de da samarbeide om å betale medisinsk regning, eller blir man pingpongball mellom juridisk avdeling hos to store aktører, og en sykehusregning på 400'000 kr som venter... Endret 23. mars 2022 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #36 Skrevet 23. mars 2022 Just now, newman01 said: Vil det fungere da? Om man betaler halvparten av halve turen med et kredittkort der Codan er assurandør og like mye med et kredittkort der AIG er assurandør? Vil de da samarbeide om å betale medisinsk regning, eller blir man pingpongball mellom juridisk avdeling i to store aktører, og en sykehusregning på 400'000 kr som venter... For de fleste selskapene er vilkåret at minst halvparten er betalt med deres kort. Så de kan ikke nekte å betale bare fordi resten er betalt med et annet kort. Men man får nok ikke noe fra to ulike selskaper. Så hvis man sitter og har betalt på øret 50% med hvert kort vet jeg ikke hva som skjer. Anonymkode: ca9b0...fe1
Gjest EmKay Skrevet 23. mars 2022 #37 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ser at de har innbo og reiseforsikring. Men hun trenger vel ikke innbo forsikring når hun bor hjemme? Min dekker voksne barn som bor hjemme tror jeg Anonymkode: b0461...e77 Neida, det trenger hun ikke. Det er to ulike forsikringer, Reise Ung og Innbo Ung. Så man kan kjøpe kun den ene
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #38 Skrevet 23. mars 2022 God erfaring med Europesike. Ble utsatt for tyveri i Roma. Pass, briller og skinnjakke stjålet. Jeg meldte i fra noen dager etter, da jeg var kommet hjem. Sa hvilke tre ting det gjalt, og de sa "er du sikker på at det ikke er noe mer som be stjålet?" Svarte nei, og fikk penger etter få dager. Anonymkode: 55034...e40
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #39 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kan man kjøpe reiseforsikring når reisen allerede er bestilt? Anonymkode: b0461...e77 Det må du sjekke i vilkårene hos den enkelte. Generelt sett vil jeg gå ut fra at forsikringen da ikke vil gjelde. Anonymkode: 72147...8fe
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #40 Skrevet 23. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Trenger man forsikring på mobil utenom reiseforsikring? Anonymkode: b0461...e77 Sjekk med studentorganisasjonen på universitetet! De har alltid en avtale med forsikringsselskap eller vet hvilket som lønner seg for studenter. Man får fantastisk gode tilbud som student! Anonymkode: 336a0...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå