AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Blir 30 i sommer og er først nå ferdig etter å ha brukt lang tid og studert forskjellige ting. Har også studielån på over 800 k. Føler at livet mitt er så håpløst og at jeg ligger langt bak. Synes dere situasjonen min er håpløs? Anonymkode: 7fdf7...e55
TheHairyToothfairy Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Nei. Begynn å jobbe. Betal ned studielånet. Studielånet vil virke som et monster til å begynne med, men det blir mindre og mindre samtidig som din lønn øker. Det der går bra. Gratulerer med at du er ferdig med en etappe av faget! 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Litt avhengig av hvilken retning du har valgt (fag), bør det være en grei sak å få godt betalt som sivilingeniør. Om ikke i den aller første jobben, så er i hvert fall mulighetene for å klatre ganske raskt på lønnsstigen bra (igjen litt avhengig av fagfeltet ditt). Hvilken fagretning har du valgt? Sivilingeniører kan jo være så mangt. Anonymkode: 7f057...044
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Husk at det vil ha stor innvirkning på hva du kan få i boliglån. Studielånet er det beste lånet du har men det skal faktisk betales ned. Mannen min er 46 og betaler fremdeles på studielånet og har sikkert igjen 200 000; møkk irriterende at han bruker av våre fellepenger til å gjøre dette. Jeg var ferdig med mitt når jeg var 40... (vi har 100 % felles økonomi). Anonymkode: 2bd5e...253 1
Ixion Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Det er ingen håpløs situasjon. Du har skaffet deg en god utdanning og har mange muligheter på jobbmarkedet. Så kjør på og ikke tenk på hva som kunne vært bedre. Det kunne vært langt verre også. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Det håper jeg ikke, for jeg er i lignende situasjon med samme mengde studielån. Jeg tror det blir å gå fint 🙂 Anonymkode: 9282d...abf 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Skrevet 22. mars 2022 Neida Jeg var 29 da jeg ble ferdig. Har fått jobb og holder jo på å betale ned studielånet (endte på ca 550 000 i lån), det vil jo ta tid da. Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe bolig med det første da. Anonymkode: 38934...424
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 Du er siving, det er trumfkortet ditt. Anonymkode: a3d47...4d9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #9 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du er siving, det er trumfkortet ditt. Anonymkode: a3d47...4d9 Hvorfor mener du det? Selv når man er ferdig 5 år etter snittet? Anonymkode: 7fdf7...e55
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #10 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du er siving, det er trumfkortet ditt. Anonymkode: a3d47...4d9 Det er ikke nødvendigvis et trumfkort, ikke alle sivilingeniører er like attraktive og/eller de har mange andre yrkesgrupper å konkurrere med. Anonymkode: 7f057...044 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #11 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener du det? Selv når man er ferdig 5 år etter snittet? Anonymkode: 7fdf7...e55 Kan du ikke svare på hvilken fagretning du har du valgt? Mye lettere å svare deg konkret da. Anonymkode: 7f057...044
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #12 Skrevet 22. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor mener du det? Selv når man er ferdig 5 år etter snittet? Anonymkode: 7fdf7...e55 Siving er blant utdannelsene med best lønn og best arbeidsmarked. Ja, du er ferdig senere enn de fleste sivinger og du kommer sent inn på boligmarkedet. Men om man først kommer inn sent så er det selvsagt bedre å gjøre det med en solid utdannelse. Anonymkode: 2d7e2...a63 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Husk at det vil ha stor innvirkning på hva du kan få i boliglån. Studielånet er det beste lånet du har men det skal faktisk betales ned. Mannen min er 46 og betaler fremdeles på studielånet og har sikkert igjen 200 000; møkk irriterende at han bruker av våre fellepenger til å gjøre dette. Jeg var ferdig med mitt når jeg var 40... (vi har 100 % felles økonomi). Anonymkode: 2bd5e...253 Men da har dere vel brukt felles midler på ditt også? Og lønnen hans reflekterer vel også størrelse på lånet kanskje? Anonymkode: 2a529...4d3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan du ikke svare på hvilken fagretning du har du valgt? Mye lettere å svare deg konkret da. Anonymkode: 7f057...044 Gikk først 4 år med marin teknikk før jeg byttet til indøk med fordypning i data. Vil totalt ha brukt 9 år til sommeren (begynte i 2013). Har tatt litt andre fag etter interesse ved siden av og slitt med motivasjon som har gjort at jeg har utsatt flere eksamener. Anonymkode: 7fdf7...e55
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #15 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gikk først 4 år med marin teknikk før jeg byttet til indøk med fordypning i data. Vil totalt ha brukt 9 år til sommeren (begynte i 2013). Har tatt litt andre fag etter interesse ved siden av og slitt med motivasjon som har gjort at jeg har utsatt flere eksamener. Anonymkode: 7fdf7...e55 Er i samme båt som deg, men jeg er først ferdig til jul. Da har jeg brukt 9,5 år på utdannelsen. Angrer som en hund på at jeg ikke fullførte for lenge siden og blir trist av å tenke på det økonomiske tapet og livet jeg har gått glipp av ved å bruke så lang tid på studiene. Indøk med fordypning i data burde gi deg gode jobber. Anonymkode: a3d47...4d9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er i samme båt som deg, men jeg er først ferdig til jul. Da har jeg brukt 9,5 år på utdannelsen. Angrer som en hund på at jeg ikke fullførte for lenge siden og blir trist av å tenke på det økonomiske tapet og livet jeg har gått glipp av ved å bruke så lang tid på studiene. Indøk med fordypning i data burde gi deg gode jobber. Anonymkode: a3d47...4d9 Hvor gammel er du når du er ferdig? Har du også gått siving? Hvorfor har du brukt så lang tid? Hva angrer du mest på? Tap av mulighet til å kjøpe bolig, ferier osv? Anonymkode: 7fdf7...e55
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel er du når du er ferdig? Har du også gått siving? Hvorfor har du brukt så lang tid? Hva angrer du mest på? Tap av mulighet til å kjøpe bolig, ferier osv? Anonymkode: 7fdf7...e55 Er 32 når jeg blir ferdig. Ja, studerer juss . Brukte mye tid fordi jeg slet med motivasjonen. Angrer på jeg startet på jussen og ikke tok fulltidsjobb for 10 år siden. Da hadde jeg kommet tidlig inn på boligmarkedet og kunne levd disse årene i en ordentlig bolig i stedet for på hybel. Da kunne jeg hatt mann og barn. Men jeg valgte som jeg valgte og nå til jul så har jeg i hvert fall en grei utdannelse. Anonymkode: a3d47...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #18 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er 32 når jeg blir ferdig. Ja, studerer juss . Brukte mye tid fordi jeg slet med motivasjonen. Angrer på jeg startet på jussen og ikke tok fulltidsjobb for 10 år siden. Da hadde jeg kommet tidlig inn på boligmarkedet og kunne levd disse årene i en ordentlig bolig i stedet for på hybel. Da kunne jeg hatt mann og barn. Men jeg valgte som jeg valgte og nå til jul så har jeg i hvert fall en grei utdannelse. Anonymkode: a3d47...4d9 Hvordan er karakterene dine? Er du stressa over at jussen er så besatt av karakterer? Det positive med siving er iallefall at C er greit nok og at karakterene ikke følger deg for alltid. Jeg er bekymret for hva arbeidsgivere vil si om tiden jeg har brukt. Hva skal jeg svare når de spør? Har du tenkt på hva du vil si hvis noen stiller kritiske spørsmål? Det irriterer meg at jeg vil være langt bak folk som begynte å jobbe rett etter VGS. Det føles ikke som utdannelsen lønner seg i det hele tatt, iallefall ikke for meg som har brukt så lang tid og har høy gjeld. Anonymkode: 7fdf7...e55
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #19 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er karakterene dine? Er du stressa over at jussen er så besatt av karakterer? Det positive med siving er iallefall at C er greit nok og at karakterene ikke følger deg for alltid. Jeg er bekymret for hva arbeidsgivere vil si om tiden jeg har brukt. Hva skal jeg svare når de spør? Har du tenkt på hva du vil si hvis noen stiller kritiske spørsmål? Det irriterer meg at jeg vil være langt bak folk som begynte å jobbe rett etter VGS. Det føles ikke som utdannelsen lønner seg i det hele tatt, iallefall ikke for meg som har brukt så lang tid og har høy gjeld. Anonymkode: 7fdf7...e55 Jeg har gode nok karakterer til å få jobb, men ikke til å få toppjobbene. Hadde jeg valgt studie igjen så hadde jeg valgt et studium med mindre karakterfokus. Hater tanken om at vitnemålet skal følge meg resten av karrieren, spesielt siden jeg har brukt så lang tid. Har vært i jobbintervjuer. De fleste arbeidsgivere bryr seg ikke om hvor lang tid du har brukt, alt de ønsker er at du har fullført graden. Dette har jeg også blitt fortalt på jobbintervju, der sa de at jeg ikke skulle bry meg om hvor lang tid jeg har brukt. Ja, jeg også er lei meg for at jeg ligger langt bak. Og jeg kommer aldri til å ta igjen det økonomiske tapet jeg har ved å ha brukt så lang tid på utdannelsen. Det er bittert, men sånn er det. Men du bør fokusere på at du i hvert fall får god årslønn og forhåpentligvis arbeidsoppgaver du synes er spennende. Anonymkode: a3d47...4d9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #20 Skrevet 22. mars 2022 Hvorfor skriver du både på KG og Jodel, men bare endrer når du blir 30 og hvor mye du har i studielån? Du kommer til å ha en bedre årslønn, enn mange er i nærheten av. Anonymkode: a2282...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå