Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å leie ut leiligheten min ett år mens jeg flytter inn hos kjæresten min. Dette for å teste om vi funker som samboere, før vi tar skrittet å selger min leilighet og jeg kjøper meg inn i huset hans. Skal få bo der gratis dette året (deler på løpende utgifter selvsagt). 

Det jeg lurer på er skatt på utleie, dette synes jeg er vanskelig. Leiligheten min er dyr i hold (koster meg ca 10.000kr/mnd med lån og felleskostnader). Jeg bor landlig til, så tror jeg får 10.000kr/mnd i leie (stor leil), men får nok ikke særlig mer. Det er greit for meg, så lenge jeg går i null. Trenger ikke bli rik på dette, men vil ikke ha utgifter på en leilighet jeg ikke bruker. 

Hvordan vil skattereglene være her? Skatter jeg for hele leiebeløpet (ti tusen) eller ville jeg bare skattet for det jeg gikk i pluss eventuelt? Hva teller med? For må jeg skatte av beløpet må jeg jo øke det for å gå i null. 

Anonymkode: 8db82...087

Skrevet (endret)

Dette ville jeg tatt med skatteetaten for å få et helt riktig svar. Siden de er litt overarbeidet for tiden med utsendelsen av skattemeldingen og sikkert da masse henvendelser, ville jeg sendt dem en melding, ikke ringt pr tlf. pga ventetid.

Det høres jo ikke rimelig ut at du skal skatte av noe som ikke gir inntekt eller overskudd i lomma til deg. Men man vet aldri. Staten krever jo skatt av alt mulig.

Man kan ikke sende epost til skatteetaten. Dette står på siden deres:

Du kan ikke sende e-post til oss. Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn eller sende i posten til:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Rentene får du jo allerede fradrag for. Du får ikke fradrag en gang til.

Anonymkode: 506a8...54b

Skrevet

Om du leier ut for 120'000 i året er dette skattepliktig. Du kan imidlertid føre fradrag for utgifter til bolighold, som kommunale avgifter, deler av felleskostnader (forbundet til drift, forsikring o.l.), gebyr for depositum og andre relaterte kostnader. 

Du får ikke fradrag for avdrag på lånet ditt, rentekostnader eller rentekostnader som er del av fellesutgifter. 

Og så bør du revurdere tidshorisonten på utleien din... Om du ikke har bodd der 12 av de siste 24 månendene må du betale 22% skatt av fortjenesten av boligen. Så om du kjøpte en bolig for 2 mill og selger den 3 år senere for 3 millioner er det ganske mye annet å bruke 220'000 på enn en skatteregning...  

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har leid ut min bolig i noen få år, mens jeg, akkurat som du, bodde sammen med min samboer, i hans bolig.

Du må skatte av hele leieinntekten, med det som evt kan trekkes fra, fratrukket. Skatt av utleiebolig er 22% om jeg ikke husker feil

Det du kan trekke av for er løpende kostnader knyttet til boligen, IKKE avdrag / lån / Renter på boliglånet ditt. (Gjeldsrentene får du godskrevet i en annen post på selvangivelsen.)

Det du KAN trekke fra er direkte kostnader som tas av leieinntekten. F eks forsikring av bygningen om du har det selv, felleskostnader om det er i sameie / velforening, internett/TV/vann/avløp/strøm dersom du betaler det. I tillegg kan du også trekke fra evt kostnader til nødvendig vedlikehold av boligen (maling, materialer etc som brukes i utbedring av boligen). I tillegg kan du også trekke fra avskriving av hvitevarer / inventar dersom du leier ut møblert. Her mener jeg huske man avskriver verdien over 5 år (jeg fikk hjelp til akkurat dette i selvangivelsen selv)

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Skrevet (endret)
DrueSmoothie skrev (6 minutter siden):

J

Endret av DrueSmoothie
ble dobbel
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Og så bør du revurdere tidshorisonten på utleien din... Om du ikke har bodd der 12 av de siste 24 månendene må du betale 22% skatt av fortjenesten av boligen. Så om du kjøpte en bolig for 2 mill og selger den 3 år senere for 3 millioner er det ganske mye annet å bruke 220'000 på enn en skatteregning...  

Dette skjønte jeg ikke. Jeg skal selge før det har gått nøyaktig ett år - men skal leie ut tett på et år. Dette er da skattefritt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. Jeg skal selge før det har gått nøyaktig ett år - men skal leie ut tett på et år. Dette er da skattefritt?

Nei utleie er aldri skattefritt når du ikke bor i boligen selv. Det er kun salget som er skattefritt dersom det er solgt innenfor da maks 12 mnd :)

OG det der er ett regnestykke ift når man skal selge. Jeg tjente langt mer på å leie ut over lengre tid, enn hva jeg måtte betale i skatt da jeg solgte etter å ha leid ut i 3 år :) Ergo valgte jeg å leie ut over lengre tid, istedenfor å kunne selge skattefritt tidligere.

Og sjekk om det er overtakelsesdato eller salgsdato som gjelder ift de 12 mnd før du må skatte av salget. Jeg mener å ha hørt at det er overtakelsesdato, ergo må man da gjerne ha solgt innen 9-10 mnd, for å ha overtakelse innenfor ett år. I tillegg må man ta høyde for at man kanskje ikke får solgt med en gang, og må kanskje legge ut ennå tidligere, og kan da risikere å få overtakelse tidligere. Det er jo noe å tenke på ift utleie og leietaker. Det er kanskje ikke så mange som kun ønsker å leie for maks 9-12 mnd... Og i tillegg kanskje måtte ha visninger etc mens de bor der.... Alternativt kan du kanskje leie ut for maks 8 mnd, for å kunne ordne og siden legge ut boligen for salg, for så å rekke å ha den solgt og evt overtatt innen 12 mnd. Selv ble jeg overrasket over at det tok nesten 4 mnd å få solgt, i ett område vi regnet med at det ville gå raskt i.... 

Men her må den enkelte selv regne på hva man sitter igjen med ift leiepris, utgifter og rentesats ift overskudd som evt å skattes av ved salg. Delen som må skattes av er jo kun overskuddet, ikke hele salgssummen. Rene avdrag på lånet regnet jeg ikke med, da det uansett nuller seg ut ved salg ved at lånet som nedbetales er tilsvarende lavere.

AnonymBruker
Skrevet
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Nei utleie er aldri skattefritt når du ikke bor i boligen selv. Det er kun salget som er skattefritt dersom det er solgt innenfor da maks 12 mnd :)

OG det der er ett regnestykke ift når man skal selge. Jeg tjente langt mer på å leie ut over lengre tid, enn hva jeg måtte betale i skatt da jeg solgte etter å ha leid ut i 3 år :) Ergo valgte jeg å leie ut over lengre tid, istedenfor å kunne selge skattefritt tidligere.

Og sjekk om det er overtakelsesdato eller salgsdato som gjelder ift de 12 mnd før du må skatte av salget. Jeg mener å ha hørt at det er overtakelsesdato, ergo må man da gjerne ha solgt innen 9-10 mnd, for å ha overtakelse innenfor ett år. I tillegg må man ta høyde for at man kanskje ikke får solgt med en gang, og må kanskje legge ut ennå tidligere, og kan da risikere å få overtakelse tidligere. Det er jo noe å tenke på ift utleie og leietaker. Det er kanskje ikke så mange som kun ønsker å leie for maks 9-12 mnd... Og i tillegg kanskje måtte ha visninger etc mens de bor der.... Alternativt kan du kanskje leie ut for maks 8 mnd, for å kunne ordne og siden legge ut boligen for salg, for så å rekke å ha den solgt og evt overtatt innen 12 mnd. Selv ble jeg overrasket over at det tok nesten 4 mnd å få solgt, i ett område vi regnet med at det ville gå raskt i.... 

Men her må den enkelte selv regne på hva man sitter igjen med ift leiepris, utgifter og rentesats ift overskudd som evt å skattes av ved salg. Delen som må skattes av er jo kun overskuddet, ikke hele salgssummen. Rene avdrag på lånet regnet jeg ikke med, da det uansett nuller seg ut ved salg ved at lånet som nedbetales er tilsvarende lavere.

Nei det er det jeg mener - at salg innenfor et år vil være skattefritt. Jeg vil ikke tjene noen ting på utleie (får ikke nok i leie til å gå i pluss) så skal uansett selge eller flytte inn igjen etter 12 mnd 😛 Skal være ærlig om et salg, så får de som leier velge om de flytter ut før eller om de vil bo der under visninger etc. Er ikke interessert overhodet å skatte av overskuddet - da det blir høyt. Får jeg ikke solgt tidsnok får jeg flytte inn igjen og bo der et år til 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ikke betale noe for deg når du flytter inn til kjæresten din?? 

Anonymkode: 902c0...9c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er det jeg mener - at salg innenfor et år vil være skattefritt. Jeg vil ikke tjene noen ting på utleie (får ikke nok i leie til å gå i pluss) så skal uansett selge eller flytte inn igjen etter 12 mnd 😛 Skal være ærlig om et salg, så får de som leier velge om de flytter ut før eller om de vil bo der under visninger etc. Er ikke interessert overhodet å skatte av overskuddet - da det blir høyt. Får jeg ikke solgt tidsnok får jeg flytte inn igjen og bo der et år til 😅 

Hva hvis salget tar sin tid og du ikke har bodd der de siste 12 mnd? Da blir det dyrt da

Anonymkode: 7a42d...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva hvis salget tar sin tid og du ikke har bodd der de siste 12 mnd? Da blir det dyrt da

Det tenkte jeg også. Er jo ikke garantert å få solgt med en gang.

Anonymkode: 6e227...657

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal du ikke betale noe for deg når du flytter inn til kjæresten din?? 

Anonymkode: 902c0...9c4

Ikke i leie nei. Vi deler allerede løpende utgifter på begge boligene - men har lånene hver for oss. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da flytter jeg inn igjen og bor der et år til.

AnonymBruker
Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden. Men jeg har et liknende problem og håper noen vet svaret på. 

I januar 2021 flyttet familien min til et nytt hus,leier der for større plass. Leide ut min lille bolig fra januar 2021. Får inn totalt 114.000kr i leieinntekter for 2021. Av det gikk ca 29.000kr til forsikring og renovasjonskostnader. Så da tar jeg 114k-29k og får 85k i leieinntekt for 2021. Så da fører jeg inn 85k i leieinntekter i skattemeldingen? Og betaler da 22% av 85k? Som er 18700kr skyldig?  Har jeg tenkt riktig?

Anonymkode: 3299e...7ae

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener ikke å kuppe tråden. Men jeg har et liknende problem og håper noen vet svaret på. 

I januar 2021 flyttet familien min til et nytt hus,leier der for større plass. Leide ut min lille bolig fra januar 2021. Får inn totalt 114.000kr i leieinntekter for 2021. Av det gikk ca 29.000kr til forsikring og renovasjonskostnader. Så da tar jeg 114k-29k og får 85k i leieinntekt for 2021. Så da fører jeg inn 85k i leieinntekter i skattemeldingen? Og betaler da 22% av 85k? Som er 18700kr skyldig?  Har jeg tenkt riktig?

Ja det stemmer :) 

Men 29 000? Det var da voldsomme utgifter til renovasjon og forsikringer 😮 😮 Jeg betaler maks 11 000 i året for husforsikring (eldre enebolig) og renovasjon tilsammen.... 

AnonymBruker
Skrevet

Ca priser:

1400kr x 12 = 16800kr år renovasjon,søppel, vann osv.

1000kr x 12= 12.000kr år husforsikring. 

Har måttet kjøpe lysparer og byttet arlarmer og nytt kjøleskap til leietaker da den røk. Alt dette ca 5000kr (brukt kjøleskaptil 3000),men har ikke kvittering så kunne ikke trekke fra heller.

Skrevet

12'000 i året for forsikring på bolig? WTF? Det er jo dobbelt av hva jeg betaler for en 220m2 bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

1000 kr i mnd er vel ikke mye? I forhold til hva jeg måtte ut med da badet fikk vannlekkasje og alt måtte skiftes ut. Estimert til 150-200k å fikse om jeg skulle gjøre selv. Så forsikringen har økt litt etter skaden og de har fikset den. Men likevel er der billig.

Skrevet

Hei.

Søk på nettet på Skatt ABC

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...