Gå til innhold

Syk med normal CRP? Går det an?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt feber i går og føler meg fortsatt dårlig men jeg har en CRP på 5. Er det bare tull at jeg føler meg syk nå da? 

Anonymkode: a9873...4a4

Skrevet (endret)

CRP vil bli særlig forhøyet ved bakterieinfeksjon. Ved virus vil du ikke se like forhøyet crp så du kan være syk av virus uten å ha høy crp

Endret av Twister
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde litt feber i går og føler meg fortsatt dårlig men jeg har en CRP på 5. Er det bare tull at jeg føler meg syk nå da? 

CRP måler kun bakterier, så du kan fint være syk selv om den en lav. Den kan egentlig bare si noe om det er aktuelt med antibiotika eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (30 minutter siden):

CRP måler kun bakterier, så du kan fint være syk selv om den en lav. Den kan egentlig bare si noe om det er aktuelt med antibiotika eller ikke.

Altså, hvorfor i all verden svare når man helt åpenbart ikke har peiling? CRP måler ikke bakterier (hvor har du det fra?), det er et uspesifikt akuttfaseprotein som produseres i leveren som en del av inflammasjonsprosessen. Den stiger ved bakterielle OG virale infeksjoner (influensa, covid og andre luftveisvirus kan godt gi en CRP > 200), ulykker og traumer, etter fødsel og operasjoner og ved systemsykdommer som kreft og autoimmune sykdommer. 

Jeg skulle ønske man holdt seg for god til å svare i tråder når man ikke vet svaret og ikke har noen kompetanse på området. Det er fordummende, arrogant og potensielt helseskadelig. 

Anonymkode: c3344...923

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså, hvorfor i all verden svare når man helt åpenbart ikke har peiling? CRP måler ikke bakterier (hvor har du det fra?), det er et uspesifikt akuttfaseprotein som produseres i leveren som en del av inflammasjonsprosessen. Den stiger ved bakterielle OG virale infeksjoner (influensa, covid og andre luftveisvirus kan godt gi en CRP > 200), ulykker og traumer, etter fødsel og operasjoner og ved systemsykdommer som kreft og autoimmune sykdommer. 

Jeg skulle ønske man holdt seg for god til å svare i tråder når man ikke vet svaret og ikke har noen kompetanse på området. Det er fordummende, arrogant og potensielt helseskadelig. 

Må man være anonym bruker på KG for å ha lov til å kalle andre idioter? Bare lurte. 

Anonymkode: a8efd...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men du glemte å nevne at man kan være syk uten forhøyet CRP. Som TS spurte om.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Wow, sorry "doktor", det var virkelig ikke meningen å ikke gi det absolutt riktige fysiologiske svaret på dette spørsmålet - men det er altså slik vi lekfolk blir forklart er årsaken til CRP-målinger - FHI skriver forresten følgende (mine uthevelser)

Det er aktuelt å ta CRP i følgende situasjoner:

• Ved mistanke om infeksjon forårsaket av bakterier
  • For å skille mellom virusinfeksjon og bakterieinfeksjon
  • Ved kontroller for å følge sykdomsutvikling. CRP-verdiene blir raskt lavere etter hvert som en infeksjon tilheler
  • Etter operasjoner for å oppdage komplikasjoner

Så i all beskjedenhet tør jeg påstå at jeg ikke er fullstendig på viddene... At det selvfølgelig må sees i sammenheng med helhetsbildet og andre ting som LEGER er utdannet til å gjøre, skjønner jeg selvfølgelig. At jeg de gangene jeg har vært syk, målt CRP og den ikke har vært forhøyet - får jeg altså som svar at "da er det sikkert en virusinfeksjon, så da trenger du ikke antibiotika-behandlig - må du nesten diskutere med min lege...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Må man være anonym bruker på KG for å ha lov til å kalle andre idioter? Bare lurte. 

Anonymkode: a8efd...c73

Man må dessuten være anonym for å være så arrogant at man kaller andre arrogante 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (2 timer siden):

Wow, sorry "doktor", det var virkelig ikke meningen å ikke gi det absolutt riktige fysiologiske svaret på dette spørsmålet - men det er altså slik vi lekfolk blir forklart er årsaken til CRP-målinger - FHI skriver forresten følgende (mine uthevelser)

Det er aktuelt å ta CRP i følgende situasjoner:

• Ved mistanke om infeksjon forårsaket av bakterier
  • For å skille mellom virusinfeksjon og bakterieinfeksjon
  • Ved kontroller for å følge sykdomsutvikling. CRP-verdiene blir raskt lavere etter hvert som en infeksjon tilheler
  • Etter operasjoner for å oppdage komplikasjoner

Så i all beskjedenhet tør jeg påstå at jeg ikke er fullstendig på viddene... At det selvfølgelig må sees i sammenheng med helhetsbildet og andre ting som LEGER er utdannet til å gjøre, skjønner jeg selvfølgelig. At jeg de gangene jeg har vært syk, målt CRP og den ikke har vært forhøyet - får jeg altså som svar at "da er det sikkert en virusinfeksjon, så da trenger du ikke antibiotika-behandlig - må du nesten diskutere med min lege...

CRP er ofte forhøyet ved virusinfeksjoner, men da ikke mer enn 50 som regel. Så kan man også ha forhøyet CRP ved inflammasjon i kroppen som f.eks ved leddgikt, innflammatorisk tarmsykdom, kreft, hjerteinfarkt osv. 

Jeg har CRP på 38 i dag. Har ikke bakterieinfeksjon, men virus. 

Anonymkode: c1a6b...5a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja. Ved virusinfeksjon er som regel CRP normal eller kun lett forhøyet. Så da har du et virus.

Anonymkode: 0a006...c63

AnonymBruker
Skrevet

Man kan være syk og ha en normal crp. Og veldig ofte reflekterer crpen formen dagen før. Så hvis du begynte å bli syk i går, tok crp i dag vil den være lav. Er du dårligere i dag og tar en ny crp i morgen vil den kanskje være høyre da formen din er dårligere i dag. 

Anonymkode: f100d...00f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...