AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Hei! Jeg har fått rotter i veggene i min utleieleilighet. Er det noen som har erfaring om hvor lang tid det pleier å ta for å få fjernet disse? Skadedyrsfirma var her forrige uke på befaring, og ifølge utleier skulle de skrive en rapport hvor de også kom med tiltak de skulle gjøre. Jeg hører rottene enda, og er ikke sikker på om de har fått rapporten, eller startet på tiltakene enda. Jeg bor i en liten leilighet i sentrum i en storby med 5 etasjer. Jeg forstår at dette selvfølgelig varierer, men ønsker gjerne å høre deres erfaringer med dette. Jeg syns det er utrolig ubehagelig, fordi jeg hører rotten hver eneste kveld/natt og er redd for at den skal komme inn i leiligheten, i tillegg til at det er brannfarlig og smittefare ved å ha de her. Et annet spørsmål er om hva jeg kan kreve av utleier. Er det mulighet for å heve leieavtalen (den går ut om 4 måneder), eller prisavslag? Noen som har erfaring med dette? Har lest litt på nettet, men finner lite rettspraksis/vage svar på spørsmålet. Anonymkode: afe0c...964
Million Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Hvorvidt man klarer å få bukt med rotteproblemet eller ikke, avhenger helt av om de finner ut hvor rottene kommer INN i bygget. Denne inngangen må sperres og stenges så ikke nye rotter kommer inn. Det hjelper jo lite å drepe rottene du allerede har i veggene, om det kommer nye i morgen inn samme veien. Vi hadde problemer med rotter i borettslagets søppelrom her jeg bor, og heldigvis fant vaktmesteren ut hvor de kom inn hen. Han sperret for inngangen deres, og satte opp rottefeller. Smekk, smekk, smekk. Den ene etter den andre gikk i fella, og snart var hele rottefamilien kverket. Siden ikke nye rotter kunne komme inn, ble vi kvitt problemet. Ikke sett eller hørt noen rotter der siden. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Jeg vil tro at du ikke kan kreve prisavslag så lenge utleier har satt igang tiltak for å få de bort. Og rottene er heller ikke inne hos deg. Det er mye rotter i byene og noe man må regne med kan skje. Men skadedyrsfolkene vet hva de driver med og finner forhåpentligvis ut hvor de kommer seg inn i bygget. Anonymkode: e74d5...dad
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Bor du i første? Vet du om andre naboer blir plaget av dette? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bor du i første? Vet du om andre naboer blir plaget av dette? Anonymkode: 4dc33...982 Jeg bor i andre etasje. Jeg vet at noen av de som bor i etasjene over har sett tegn til rottene, men vet ikke helt hva slags tegn de har sett. Men det er flere av naboene som har sett rottene i hvert fall. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg bor i andre etasje. Jeg vet at noen av de som bor i etasjene over har sett tegn til rottene, men vet ikke helt hva slags tegn de har sett. Men det er flere av naboene som har sett rottene i hvert fall. Anonymkode: afe0c...964 Hvis du bor i andre, er problemet sikkert større i første? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du bor i andre, er problemet sikkert større i første? Anonymkode: 4dc33...982 Det er ingen leiligheter i første etasje, bare en gang og en trapp til de andre etasjene. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ingen leiligheter i første etasje, bare en gang og en trapp til de andre etasjene. Anonymkode: afe0c...964 Hva sier styret? Vaktmester? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva sier styret? Vaktmester? Anonymkode: 4dc33...982 Jeg spurte vaktmester for en uke siden, og h*n sa at de skulle få en rapport fra skadedyrsfirmaet ang. hvilke tiltak de kunne ta. De skulle også prøve å tette alle mulige innganger, og prøve å fjerne rottene fra taket. Jeg sendte også mail til utleier noen dager senere og spurte om de har noen erfaringer om hvor lang tid det tar å fjerne dem, men de har ikke svart meg enda. Det er sikkert ikke så lett for de å svare på dette konkret. Jeg har som sagt ingen erfaring med rotteproblemer, så mulig jeg bare må være tålmodig. Er veldig redd for rotter, og jeg liker å ha kontroll, så jeg syns det er ubehagelig å ikke vite hvor lenge jeg må "leve" med dette. I tillegg til at jeg blir vekt om natten av høy skrapelyd fra vegger og tak. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #10 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg spurte vaktmester for en uke siden, og h*n sa at de skulle få en rapport fra skadedyrsfirmaet ang. hvilke tiltak de kunne ta. De skulle også prøve å tette alle mulige innganger, og prøve å fjerne rottene fra taket. Jeg sendte også mail til utleier noen dager senere og spurte om de har noen erfaringer om hvor lang tid det tar å fjerne dem, men de har ikke svart meg enda. Det er sikkert ikke så lett for de å svare på dette konkret. Jeg har som sagt ingen erfaring med rotteproblemer, så mulig jeg bare må være tålmodig. Er veldig redd for rotter, og jeg liker å ha kontroll, så jeg syns det er ubehagelig å ikke vite hvor lenge jeg må "leve" med dette. I tillegg til at jeg blir vekt om natten av høy skrapelyd fra vegger og tak. Anonymkode: afe0c...964 Du bor i andre, men snakker om skrapelyder fra tak? Altså fra tredje etasje? Er det i Oslo? Jeg trodde det var ganske uvanlig å ha sånne problemer i en blokk, spesielt øvre etasjer Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #11 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bor i andre, men snakker om skrapelyder fra tak? Altså fra tredje etasje? Er det i Oslo? Jeg trodde det var ganske uvanlig å ha sånne problemer i en blokk, spesielt øvre etasjer Anonymkode: 4dc33...982 Ja, altså taket til vår leilighet. Så rottene er mellom vårt tak og gulvet til tredje etasje. Det er ikke i Oslo, nei. Det er i en leilighet som jeg tror er gammel. Jeg tror også det har vært rotter her tidligere. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #12 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, altså taket til vår leilighet. Så rottene er mellom vårt tak og gulvet til tredje etasje. Det er ikke i Oslo, nei. Det er i en leilighet som jeg tror er gammel. Jeg tror også det har vært rotter her tidligere. Anonymkode: afe0c...964 Har du snakket med dem som bor over deg? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #13 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, altså taket til vår leilighet. Så rottene er mellom vårt tak og gulvet til tredje etasje. Det er ikke i Oslo, nei. Det er i en leilighet som jeg tror er gammel. Jeg tror også det har vært rotter her tidligere. Anonymkode: afe0c...964 Anbefaler deg å flytte, rotter er vanskelig å bli kvitt Anonymkode: d57f6...fdf
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #14 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har du snakket med dem som bor over deg? Anonymkode: 4dc33...982 Nei, har ikke snakket med de selv, men har hørt at de har sett spor av rotter. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #15 Skrevet 23. mars 2022 TS, er det et trehus eller betong/mur? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #16 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS, er det et trehus eller betong/mur? Anonymkode: 4dc33...982 Det er en bygård med betong/mur. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #17 Skrevet 23. mars 2022 Dette kommer nok til å ta tid. Utleier har allerede satt i gang tiltak, klart du ikke kan få avslag i leien. Hvorfor skulle du fått det? Anonymkode: 342bd...2a8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #18 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er en bygård med betong/mur. Anonymkode: afe0c...964 Såpass ja. Er det så mye rom mellom etasjer at de kommer seg inn så lett? Er det noen naboer som kaster gammel mat og forsøpler området som tiltrekker ubudne gjester? Anonymkode: 4dc33...982
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #19 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kommer nok til å ta tid. Utleier har allerede satt i gang tiltak, klart du ikke kan få avslag i leien. Hvorfor skulle du fått det? Anonymkode: 342bd...2a8 Hei! TS her. Etter husleieloven § 2-11 (2) har man krav på prisavslag "den tid husrommet lider av en mangel". At leiligheten har rotter i veggene, vil jeg si er en mangel ettersom de skaper ubehag, er brannfarlig. Det er tross alt skadedyr . Jeg er likevel usikker på hvor stor mangelen må være, og om man har rett til å få prisavslag den tid utleier retter mangelen. Anonymkode: afe0c...964
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #20 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei! TS her. Etter husleieloven § 2-11 (2) har man krav på prisavslag "den tid husrommet lider av en mangel". At leiligheten har rotter i veggene, vil jeg si er en mangel ettersom de skaper ubehag, er brannfarlig. Det er tross alt skadedyr . Jeg er likevel usikker på hvor stor mangelen må være, og om man har rett til å få prisavslag den tid utleier retter mangelen. Anonymkode: afe0c...964 Hvorfor bor folk der? Synes de det er ok å bo med noe sånt? Anonymkode: 4dc33...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå