AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 Bare 50 dager oppgaven skal leveres og jeg er helt fast. Synes også vi har fått så dårlig informasjon om hva oppgaven skal være basert på. Jeg har fått godkjent problemstilling og tilbakemelding på at den er god. Men nå står jeg fast. Skal jeg bare lese hva andre har skrevet om temaet og oppsummere det? Står helt fast. Hjelp. Anonymkode: 2c3d1...e27
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 Du skal prøve å svare på problemstillingen vel Med støtte fra det andre har skrevet om temaet før deg. Hva går problemstillingen ut på? Du trenger ikke skrive den i sin helhet, men sånn grove trekk? Anonymkode: f3eb9...026
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal prøve å svare på problemstillingen vel Med støtte fra det andre har skrevet om temaet før deg. Hva går problemstillingen ut på? Du trenger ikke skrive den i sin helhet, men sånn grove trekk? Anonymkode: f3eb9...026 Tusen takk for svar. Jo faget er historie, og jeg skal skrive om hva som skjedde på et mindre sted i Norge da *ny og viktig bedrift* åpnet på stedet. Klarer ikke finne noe særlig litteratur som forteller om dette på et lokalt nivå, og går jeg til historiebøkene generelt blir det for vidt og for bredt, om alle mulige regelverk og politiske beslutninger som ble tatt på Stortinget og så videre. Anonymkode: 2c3d1...e27
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Kan du ikke spørre veilederen din? Anonymkode: d361f...59b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar. Jo faget er historie, og jeg skal skrive om hva som skjedde på et mindre sted i Norge da *ny og viktig bedrift* åpnet på stedet. Klarer ikke finne noe særlig litteratur som forteller om dette på et lokalt nivå, og går jeg til historiebøkene generelt blir det for vidt og for bredt, om alle mulige regelverk og politiske beslutninger som ble tatt på Stortinget og så videre. Anonymkode: 2c3d1...e27 Har bedriften en bok av typen "Vår bedrift gjennom 100 år, 1907–2007"? Sjekk eventuelt om kommunen har noe slikt. Lokalavdelingen på biblioteket har svar. Anonymkode: becda...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 Jeg er ikke historiker, men jeg har to universitetsutdannelser og har skrevet ganske mye akademiske tekster. Her må det da være et vell av ting å ta tak i for å drøfte om etableringen av hjørnesteinsbedriften har hatt ringvirkninger. Alt man kan sammenlikne før- og ettersituasjonen for er interessant. Jeg nevner stikkord i fleng: befolkningsutvikling etablering av andre typer virksomheter boligbygging teknisk infrastruktur omdømme hvis stedet ble mer kjent etterpå kulturliv og foreningsliv konfliktpunkter, f.eks om det gikk på bekostning av annen type virksomher Bygdebøker og bedriftshistorie er nevnt som kilder, men lokalaviser kan også være viktige. Det finnes mye digitalisert lokalavismateriale på nb.no Alt dette drøftes i lys av faglitteratur, og du trekker selvsagt linjer til generell økonomisk utvikling for resten av landet (eller i samme distrikt, eller innenfor samme næring) i samme periode. Dette kunne man fint skrevet en masteroppgave om, ser jeg. Anonymkode: 33b8e...58a 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 16.39): Jeg er ikke historiker, men jeg har to universitetsutdannelser og har skrevet ganske mye akademiske tekster. Her må det da være et vell av ting å ta tak i for å drøfte om etableringen av hjørnesteinsbedriften har hatt ringvirkninger. Alt man kan sammenlikne før- og ettersituasjonen for er interessant. Jeg nevner stikkord i fleng: befolkningsutvikling etablering av andre typer virksomheter boligbygging teknisk infrastruktur omdømme hvis stedet ble mer kjent etterpå kulturliv og foreningsliv konfliktpunkter, f.eks om det gikk på bekostning av annen type virksomher Bygdebøker og bedriftshistorie er nevnt som kilder, men lokalaviser kan også være viktige. Det finnes mye digitalisert lokalavismateriale på nb.no Alt dette drøftes i lys av faglitteratur, og du trekker selvsagt linjer til generell økonomisk utvikling for resten av landet (eller i samme distrikt, eller innenfor samme næring) i samme periode. Dette kunne man fint skrevet en masteroppgave om, ser jeg. Anonymkode: 33b8e...58a Tusen takk for veldig gode tips og til dere andre òg. Jeg har tenkt på mye av det samme som de punktene du nevner her. Problemet er 1. Å skille ut relevant og ikke relevant informasjon, begrense meg rett og slett, så blir jeg "overlesset" og mister oversikt veldig fort nettopp fordi det er så enormt mye informasjon, nok til en masteroppgave ja. Men noen typisk "historie om bedriften" - bok har ingen skrevet enda. Og 2 ikke minst: skille om økning i folketall og etablering av andre bedrifter var en direkte konsekvens av etableringen av bedriften, det var for eksempel ikke slik at de bygde typiske "arbeiderboliger" på bedriftens regning, men det ble noe tilflytting ja, også fordi mange steder i nærområdet ikke lengre var sentralt nok og derfor ble *stedet* et sted mange flyttet til. Så hvordan skal jeg skille mellom hva som var direkte konsekvens av *bedriften* og hva som hadde andre årsaker om du skjønner. Uansett i morgen blir det lesing og skriving! Anonymkode: 2c3d1...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå