Gå til innhold

Dårlig samvittighet for lav husleie som ikke har steget..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor et veldig greit sted, og har bodd her snart 4 år, med rimelig husleie. 

Litt om plassen og «forholdene»:

Fine utleiere, en aktiv barnefamilie med begge foreldre i jobb, hvor de har tatt deler av første etasje (sokkel, alt over bakken), og laget en «hybel». Vil tro den er 30-40kvm så jeg kaller det for leilighet selv. Stua er vel egentlig et «dobbelt» soverom, og soverommet et lite «barnerom», med kun lite vindu. Kjøkkenet er klassisk hybelkjøkken, i enden av gangen, med ingen vinduer. Badet er eneste som er pusset opp, for det måtte lages. Vinduene i stua trekker noe, men jeg har gardiner foran (tynne, mer gjennomsiktige for å gjøre det mer privat, siden det er rett ut til hagen, og de tar jo litt av trekken også). Jeg er vokst opp i et hjem hvor oppussing ikke var prioritert. Det som måtte fikses ble fikset, men jeg er ikke vant med at alt trenger å være «nytt og moderne», så lenge det er «ordentlig», så for meg er dette her helt fint. Kjøkkenet er dårlig/smått, men jeg klarer meg utmerket. Mangler bod, eneste større minus for meg, men får det til likevel med lagring. Utleierne er fine. Vi har kontakt, men mer balansert på avstand. Jeg trives både i leiligheten, hos de jeg leier hos, og er en del av nabolaget. Jeg bor litt ute på landet. Er mye hus her, utenfor en større by, men du får den gode nabolagsfølelsen. 

Sikringsskapet for hele huset står inne hos meg, og jeg betaler ikke strøm. Jeg har alt inkludert, strøm, Internett og tv. Jeg har ikke tv. Jeg er vokst opp i et hjem hvor en ikke nødvendigvis satte på masse ekstra varme på morgenen rett før vi dro ut, men heller kledde oss litt ekstra og fyrte og satte på ekstra varme på ettermiddagen. Vi frøs ikke altså, men å få oppvarmet et 40 tallshus på tiden det tok å få oss opp, og ut døra var tok mer tid enn vi brukte, og vi var heller på de rommene med mer varme i frem til skolen startet. Jeg lever som om jeg skulle betale strøm. Jeg er ufør, og funksjonshemmet og f.eks dusjing klarer jeg bare ett par ganger i uken, og er mye inn og ut av sykehus, og bruker normalt ikke stekovnen, og lite annet på kjøkkenet enn vannkoker, brødrister og mikro. Jeg kler meg fremfor å «fyre for kråkene». Folk som vet hvordan jeg lever, sier jeg umulig kan bruke mye strøm.. Jeg er ganske alvorlig syk, mer syk nå enn når jeg flyttet inn, og med nedadgående helse. Utleier sa når jeg flyttet inn at de ville måke for meg, og det gjør de hver vinter, som er en velsignelse når en er funksjonshemmet og bruker hjelpemidler. Så de er ordentlig fine, uten at vi legger oss for mye opp i hverandres liv. Ganske så perfekt utleier-leietaker-forhold. 

Så kommer greia, jeg betaler bare 5500kr i måneden, med ALT inkludert. Jeg er som sagt ufør, og min «inntekt» stiger jo ikke så lett, og jeg merker som andre at en del ting er dyrere. Jeg har også en del medisiner på hvit resept, som ikke er mulig å få på blå, men sånn er det jo for alle nå. Jeg var på aap når jeg flyttet inn, og fikk bostøtte, men selv med laveste sats på ufør har jeg mer, og er uten bostøtte. Jeg klarer meg altså. Jeg føler kanskje husleien bør stige nå?? Jeg vet jeg er et gull av en leietaker. Stille, minimalt med besøk, hverken tv, ser sport, eller gamer. Har kun nettbrett som sier seg selv ikke gir så mye lyd. De sier jeg er veldig stille og kan bråke mer, noe alle utleiere har sagt oppigjennom 😆🙈Snart 40 så stabil sånn, og har lagt inn betaling av husleien 5 dager før den skal inn så den alltid kommer tidlig, uavhengig av helg. Ingen festing, røyking, dyr. Har plass til å ha bil, men jeg har hverken lappen eller bil, så den bruker utleier til deres besøk osv, for jeg trenger den sjeldent, noe som selvsagt er greit for meg. 

Bør jeg si noe? 

Når jeg hører med folk rundt meg så mener folk jeg ikke bør si noe, og vente til de tar initiativ, men jeg får ordentlig dårlig samvittighet. De som har vært hjemme hos meg sier også at standarden, og lokaliseringen gjør at de nok uansett ikke kan ta ekstremt mye for den, og jeg vet at mange utleiere heller vil ha mindre inntekt og stabile folk, enn folk som flytter inn og ut. Jeg vokste opp i flermannsbolig, som familien eide, hvor deler av huset ble leid ut til en rimeligere sum for akkurat denne grunnen i oppveksten.  

Jeg er jo nervøs for at de evt vil sette opp leien mye. Vet om ting som gjengs leie, og prisindeksjustering. Ved siste er det jo ikke så mye de kan sette opp, men ved gjengs leie så kan det jo tippe begge veier. Det er flere nye hus her, som har helt nye leiligheter, hvor leien kan være det dobbelte av min (sjekket på finn), men det kan ikke sammenlignes med dette huset som er fra 80 tallet. Igjen jeg trives og er fornøyd. Jeg lurer på om jeg evt er dum om jeg tar det opp, men samtidig har jeg ikke lyst til å «utnytte» de heller, særlig med økte strømutgifter. 

Jeg har løpende kontrakt, med en måneds oppsigelsestid, og en måneds depositum. Jeg har virkelig ikke helse til å flytte, og ønsker å bli boende. Om de hadde foreslått 6000kr som jo er mer enn prisindeksjustering hadde det f.eks vært helt greit. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 924e0...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du hive penger etter husverten din?

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Judy Grimes skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager skal du hive penger etter husverten din?

Ts her: fordi jeg mener en ikke skal utnytte folk. Jeg er veldig samvittighetsfull. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de klarer å holde orden på det selv. En del utleiere vet å sette pris på rolige, stabile leietakere så kan hende det er derfor. De vil ikke risikere at du flytter så de må finne ny leietaker som kanskje ikke er like grei som du.

Anonymkode: 10b33...4d7

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er nok bare glad for å ha en bra leietaker.

Anonymkode: e891e...d7c

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si om du bor i bygd eller by, men det gjenspeiler ofte utleiepriser også. Siden leiligheten din har endel "mangler" som kan sammenliknes med nyere leiligheter vil jeg heller si at prisen er ok. Utleieren må selv bestemme om prisen skal økes eller ikke. Om du er fornøyd bør du bare leve med det som det er. Plutselig kan husleia bli mye dyrere enn det du har tenkt. 

Anonymkode: 4ac88...c95

AnonymBruker
Skrevet

Min søster har det også sånn, 5000 i mnd inkl strøm. Sånn har det vært i 9 år. Utleier er fornøyd med dem og ønsker at de skal fortsette å bo der, og dermed lar han det gå.

Anonymkode: 94670...7e5

• Liker 7
Skrevet

En rolig og stabil leietaker som er sparsommelig med strøm er også verdt en god del!

Utleier klarer nok å ta vare på sine egne interesser, det tror jeg du kan ta helt med ro.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her: fordi jeg mener en ikke skal utnytte folk. Jeg er veldig samvittighetsfull. 

Du utnytter ikke husverten din ved å betale husleien de krever. De tjener uansett penger på at du bor der. Jeg tror og håper at husverten din ville blitt meget satt ut dersom du kom og foreslo at de burde øke husleien. 

Anonymkode: b4e4d...7fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde sånn som ts i 8 år. Altfor rimelig leie i foehond til beliggenhet. Men til gjengjeld gjorde jeg ingenting ut av meg på de årene jegbodde der. Mye tryggere/viktigere å ha en stabil og langvarig leietaker enn å makse hva man kan tjene og ikke helt kunne slappe av med hvem man leier ut til.

Anonymkode: d24f1...9da

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Som utleier kan jeg si at leietakere som deg vokser ikke på trær. Du bråker ikke, bruker minimalt på strøm og de merker ikke at du er der. Det er nok viktigere for dem enn å skru opp husleia av og til. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for noe, de er nok fullstendig klar over det og er takknemlig for deg som leietaker.

Anonymkode: a1485...e0c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er huseier med leieboer, og tar mindre.

Vi bor sentralt. Huset er bygd for leilighet, så den er isolert med lydgulv mm,

Den er 70 kvm, har kjøkken med kjølehjørne, stekeovn i høyskap, egen matbod. Lagringsbod, egen uteplass og parkeringsplass. 
2 soverom, stue og kjøkken, flislagt bad, og er i ganske høy standar.

Strøm, wifi, kabel og alt er inkludert. Og vi tar 4000kr.

Tro meg, vi vet hva vi tar. Og vi vet godt vi kunne tatt mere. Men det er vår jobb å regulere. Du skal ikke si noe om det!!! 
Disse pengene trenger du selv!!!

sender også en klem din vei, du virker å trenge en ..

Anonymkode: e5ca7...41d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er huseier med leieboer, og tar mindre.

Vi bor sentralt. Huset er bygd for leilighet, så den er isolert med lydgulv mm,

Den er 70 kvm, har kjøkken med kjølehjørne, stekeovn i høyskap, egen matbod. Lagringsbod, egen uteplass og parkeringsplass. 
2 soverom, stue og kjøkken, flislagt bad, og er i ganske høy standar.

Strøm, wifi, kabel og alt er inkludert. Og vi tar 4000kr.

Tro meg, vi vet hva vi tar. Og vi vet godt vi kunne tatt mere. Men det er vår jobb å regulere. Du skal ikke si noe om det!!! 
Disse pengene trenger du selv!!!

sender også en klem din vei, du virker å trenge en ..

Anonymkode: e5ca7...41d

TS her:
Tusen takk! Jeg er veldig samvittighetsfull av meg, så jeg blir noe stresset, men ser her at jeg nok kan legge dette her bort. Vet det ikke er min «jobb» å kommentere leien, og de er oppegående folk, så ja de kan jo spørre selv.

Tar klemmen for det stemmer jeg trenger den, og sender en i retur. 

• Hjerte 7
Skrevet

Vi leier ut til en mor og hennes barn. Her har vi ikke økt husleie på 7 år, før jeg gjorde det nå i januar. Det var en dialog på det. Jeg tror du skal ta det helt med ro. Det kan hende de vil øke leie, men da kommer de nok og spør deg om det. Vi tenkte rett og slett ikke på det i en travel hverdag. Vi har en leietaker som vi trives med, og det at hun bor her og barna trives her,  uten at vi har hvert år ny leietaker, det er en veldig grei ordning for oss også. 

Så forbered deg på at det kan komme en økning, men den må jo være litt rimelig i forhold til leia. Ikke stress med det. Uteleierne stresser ikke med det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Skjønner jeg bør legge bort dårlig samvittighet. Vet sånne «leietakere som meg ikke gror på trær», og de er ordentlige folk, så ja de bør kunne ta det opp selv om de ønsker endring. 

Tusen takk dere. Har følt meg passe dum både for å bo så billig, og ikke si noe, samt kontra for at jeg tenker sånn, så derfor var det greit å sjekke her. 

Ja jeg trenger pengene selv, og prøver å spare mens jeg har anledning til det, samt med mer redusert helse også gitt meg selv litt mer rom til «kos» og enkle løsninger ifht mat. F.eks kjøpe det brødet jeg liker best, selv om det ikke er billigst, og ting som proteinbarer på nettet. Vet jeg er i en sesong av livet der jeg per nå har anledning, og at det kan endre seg drastisk om jeg som ufør f.eks skal kjøpe noe selv senere.  

Tusen takk igjen, og takk for saklige svar som roet samvittigheten min. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen: alle svar er lest, men jeg vet ikke om tommel opp vil være «anonymt» eller gå fra min innloggede profil, så derfor ikke tommel opp fra meg.

AnonymBruker
Skrevet

Er selv huseier med leietaker som betaler under gjengs leie her. Ikke aktuelt å justere leien da vi er mye bedre tjent med å ha en stabil leietaker vi kjenner godt. 

Ville heller redusert leien for han enn å lete etter nye leietakere om det skulle bære behov for det.

Utleiers økonomi er nok tilpasset den leieinntekten de får, og romslig nok til å prioritere deg som stabil leietaker uten å heve prisen.

Anonymkode: b1618...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vanskelig å si om du bor i bygd eller by, men det gjenspeiler ofte utleiepriser også. Siden leiligheten din har endel "mangler" som kan sammenliknes med nyere leiligheter vil jeg heller si at prisen er ok. Utleieren må selv bestemme om prisen skal økes eller ikke. Om du er fornøyd bør du bare leve med det som det er. Plutselig kan husleia bli mye dyrere enn det du har tenkt. 

Anonymkode: 4ac88...c95

TS her:

Jeg bor litt utenfor en større by, 20-30 min med buss inn til bykjernen alt etter som. Sammenlignet med Oslo er det kort, men  området jeg bor i blir ikke sett på som så veldig sentralt av byens befolkning, men går ok med buss da for mitt bruk. 

Ja det er akkurat det siste der, om jeg sier noe kan jeg ende med at de vil ta mye mer, gjerne fordi de tror jeg har god økonomi som sier noe. Jeg er på «ung ufør -sats», og har alltid vært syk, så har ikke hatt noen forsikring eller annet for potensielt uførhet, så er kun det jeg får utbetalt. Er bedre enn aap, men ikke høy inntekt heller akkurat. Takk!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Som utleier kan jeg si at leietakere som deg vokser ikke på trær. Du bråker ikke, bruker minimalt på strøm og de merker ikke at du er der. Det er nok viktigere for dem enn å skru opp husleia av og til. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for noe, de er nok fullstendig klar over det og er takknemlig for deg som leietaker.

Anonymkode: a1485...e0c

Ts her:

Tusen takk!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tenker de klarer å holde orden på det selv. En del utleiere vet å sette pris på rolige, stabile leietakere så kan hende det er derfor. De vil ikke risikere at du flytter så de må finne ny leietaker som kanskje ikke er like grei som du.

Anonymkode: 10b33...4d7

Ts her: 

Vet den før meg hadde en del fest, røykte i hagen, og slet med renhold/få ut søppel. Noen jeg kjenner sa det også var rusproblematikk. Utleier har ikke «sladret» på forrige, var ene barnet som gikk i barnehagen som nevnte litt på visning, pluss «info» fra en felles kjent. Igjen kun en kommentar, ikke noe utbrodering, og jeg kjenner ikke forrige leietaker, men forstår de har fått noen veldig annerledes inn nå, som de nok setter pris på. 

Takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...