Gjest Pommen Skrevet 22. mars 2022 #1 Skrevet 22. mars 2022 (endret) Vi står mellom to leiligheter, hvor den ene må vi betale vann selv. Den vi må betale vann på selv er i ny blokk, så frister veldig med friheten av å ikke bo under eller over huseier, og at alt er nytt og med garanti. Den andre er hakket billigere, men huseier der er så utadvendt og glad i å prate lenge, mens vi er veldig innadvendte.. Derfor er vi usikre på om det kanskje blir totalt kræsj personlighetsmessig, og om det blir for nær kontakt med huseier. Men for all del, hu er verdens skjønneste, utrolig koslig dame. Spørsmålet mitt er, hva er vannforbruket deres i året? Og hvor mye betaler dere? Gjerne ta med hvor mange dere er, hvor ofte/lenge dere dusjer og hvor mange vask med klær som går i uka. Det er litt avgjørende for oss ift prisforskjellen og valg av hvem vi vil ha. Strøm på den som er litt dyrere blir nok lavere, ettersom vannbåren gulvvarme er inkludert. Vi har alltid hatt vann inkludert, så har ikke peiling på vann og priser. Setter veldig pris på svar! Endret 22. mars 2022 av Pommen
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #2 Skrevet 22. mars 2022 For oss koster vann 400kr i mnd. Dette er gjennomsnittet da man ikke betaler hver mnd, men hver 3/4 mnd tror jeg. Vi er to voksne. Ingen av oss dusjer hver eneste dag. Det går litt i klesvask, mye sengetøy som vaskes ofte fra bl.a gjester også, men ikke noe «unormalt» mye tror jeg. Oppvaskmaskinen går annenhver dag. Jeg er mye hjemme på dagtid, så da går det litt ekstra vann Anonymkode: 5bcd9...5b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Skrevet 22. mars 2022 Vannforbruket andre har er relevant, prisen de betaler er ikke (med mindre de bor i same kommune som deg). Du må sjekke om det er kommunalt vann eller privat vannverk der, og se hvordan de beregner prisen. Noen steder er det vannmåler, andre steder anslår de forbruket etter størrelsen på leiligheten. Og prisene varierer en del. Vann er uansett ikke veldig dyrt. Jeg bor alene i en liten enebolig. "Normalforbruket" mitt er ca 85 m3 i året, og i min kommune koster det 13,44/m3. Normalkostnaden min er altså under 1200,- i året. (I fjor sådde jeg ny plen som måtte vannes, så da gikk det 160 m3.) Dette er vann inn. Avløpsavgift kommer i tillegg. Anonymkode: 77d44...a66
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #4 Skrevet 22. mars 2022 Ja her ser jeg noen snakker om kubikk og avløpsavgift. Det hakke jeg peiling på, jeg bare betaler regninga. Og det var pålagt med vannmåler for flere år siden Anonymkode: 5bcd9...5b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Skrevet 22. mars 2022 Jeg bruker ca. 60 m3 i året. Anonymkode: 96bbf...518
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja her ser jeg noen snakker om kubikk og avløpsavgift. Det hakke jeg peiling på, jeg bare betaler regninga. Og det var pålagt med vannmåler for flere år siden Anonymkode: 5bcd9...5b5 Noen steder er det pålagt, andre ikke. Jeg har hatt vannmåler siden jeg flyttet inn her for over 20 år siden, men i det som den gangen var nabokommunen fikk de ikke pålegg om vannmålere før ved kommunesammenslåingen. Anonymkode: 77d44...a66
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja her ser jeg noen snakker om kubikk og avløpsavgift. Det hakke jeg peiling på, jeg bare betaler regninga. Og det var pålagt med vannmåler for flere år siden Anonymkode: 5bcd9...5b5 Det er ikke pålagt med vannmåler i husholdninger i min kommune, så dette varierer fra kommune til kommune. Anonymkode: 04716...d88
Gjest Pommen Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 Ja var nok mer m3 jeg tenkte på, vet det er så stor forskjell mellom kommunene. Mim far bruker visstnok 3000kr på et halvår for han og moren min, men han vanner mye plen og det blir litt bilvask osv. Vi endte opp med å velge den leiligheten med vann inkludert, det er best for oss sparingsmessig. Avløpsavgifta er vel ganske høy generelt? Eller ligger den på nivå med vann ift pris?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Pommen skrev (5 minutter siden): Ja var nok mer m3 jeg tenkte på, vet det er så stor forskjell mellom kommunene. Mim far bruker visstnok 3000kr på et halvår for han og moren min, men han vanner mye plen og det blir litt bilvask osv. Vi endte opp med å velge den leiligheten med vann inkludert, det er best for oss sparingsmessig. Avløpsavgifta er vel ganske høy generelt? Eller ligger den på nivå med vann ift pris? https://www.smartepenger.no/skatt/1120-kommunale-avgifter-avlop Anonymkode: 5d594...d4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå